لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

ديپلمات های غربی: ايران در حال نصب سانتريفوژهای جديد است


ديپلماتهای غربی روز چهارشنبه گفته اند که ايران در حال نصب سانتريفوژهای جديد در يک سايت زيرزمينی است، اما به نظر می رسد اين سانتريفوژها برای توليد اورانيوم غنی شده با غلظت بالا به کار گرفته نشده اند.

اين ديپلمات ها به خبرگزاری رويترز گفته اند: ظاهرا ميزان توليد اورانيوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد توسط ايران، که از دو سال پيش آغاز شده است، طی ماههای اخير همچنان ثابت باقی مانده است.

طبق اين گزارش، وادار کردن ايران به توقف غنی سازی اورانيوم با غلظت بالا يکی از الويت ها گروه ۱+۵ در مذاکرات اتمی با ايران به ويژه در بغداد در هفته آينده خواهد بود. اقدامی که می تواند زمينه ساز حل مناقشه هسته ای ايران باشد.

يک ديپلمات غربی درباره فعاليت های حساس هسته ای ايران به رويترز گفته است:«همچنان (اين فعاليت ها) با قدرت ادامه دارد و شنيده ام که تغييری نداشته است»

اين ديپلمات اضافه کرده است:«اما کار نصب (سانتريوژها) در جريان است و در برخی برهه ها افزايش خواهد داشت.»

رويترز اضافه کرده است، براساس يک گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی که در ماه فوريه سال جاری منتشر شد، ايران پس از راه اندازی سايت فردو در نزديکی قم ميزان توليد اورانيوم غنی شده با غلظت ۲۰ درصد را از اواخر سال ۲۰۱۱ تا زمان انتشار اين گزارش سه برابر کرده است.

يک ديپلمات غربی ديگر به رويترز گفته است، گزارش سه ماهه آژانس بين المللی انرژی اتمی دراواخر ماه جاری ميلادی منتشر می شود و انتظار نمی رود «توسعه چشم گيری» در توليد اوانيوم غنی شده با غلظت بالا توسط ايران در آن گزارش قید شود.

اين ديپلمات غربی تصريح کرده است، اما ايران همچنان به نصب سانتريفوژها ادامه می دهد.

يک ديپلمات ديگر در گفت وگو با رويترز نيز اظهارات دو ديپلمات غربی ديگر را تاييد کرده است.

قرار است ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور دوم مذاکرات خود را در روز سوم خرداد، ۲۳ ماه مه، در بغداد برگزار کنند. دور تازه گفت وگوهای هسته ای ايران و گروه ۱+۵ پس از يک توقف ۱۵ ماهه در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار شد.
XS
SM
MD
LG