لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

ايران و چين قرارداد گازی ۲ميليارد و ۶۲۹ ميليون يورويی امضا کردند


نمایی از منطقه گازی پارس جنوبی در استان بوشهر.
نمایی از منطقه گازی پارس جنوبی در استان بوشهر.
ايران و يک کنسرسيوم چينی روز شنبه قرارداد ۲ ميليارد و ۶۲۹ ميليون يورويی طرح توليد گاز مايع «ال ان جی» را امضا کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اين طرح که طی ۳۶ ماه انجام خواهد شد، ظرفيت توليد سالانه ۱۰ ميليون تن «ال ان جی» يا مايعات گازی، را خواهد داشت.

اين قرار داد را علی خيرانديش ، مديرعامل شرکت ايران ال ان جی، و مدير کنسرسيوم چينی امضا کردند. سيف الله جشن ساز ، مديرعامل شرکت ملی نفت ايران، نیز در مراسم امضا این قرار داد حضور داشت.

طبق اين گزارش، ساخت خطوط توليد ۳ و ۴ مايع سازی گاز در فاز ۱۲ و يکی ديگر از فازهای ميدان گازی پارس جنوبی به اين کنسرسيوم چينی واگذار می شود.

ايران دومين کشور به لحاظ ذخاير گازی است و با چين، عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل، روابط نزديک اقتصادی دارد.

در دی ماه سال جاری ايران و يک شرکت نفتی چينی قرادادی به ارزش يک ميليارد و ۷۶۰ ميليون دلار برای توسعه ميدان آزادگان شمالی در خوزستان امضا کردند.

ايالات متحده امريکا از چين و ديگر کشورها خواسته است تا در راستای اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و فشار بر جمهوری اسلامی برای توقف فعاليت های حساس هسته ای اين کشور، در ايران سرمايه گذاری نکنند.

شرکت های نفتی غربی از سرمايه گذاری در برنامه انرژی ايران به دليل مناقشه هسته ای اين کشور خودداری می کنند، به همين خاطر ايران کوشيده است تا با همکاری با شرکت های آسيايی اين خلاء را پر کند.

سيف الله جشن ساز، مدير عامل شرکت ملی نفت ايران، روز چهارشنبه گفته بود:شرکت توتال اعلام کرده است به دليل تحريم ايران، نمی تواند در مرحله ۱۱ توسعه ميدان پارس جنوبی حضور فعال داشته باشد و به همين دليل «سهم رهبری طرح از شرکت توتال به شريک جديد» منتقل می شود.

آقای جشن ساز همچنين افزوده بود:« شرکت توتال در مذاکره با شرکت ملی نفت ايران اعلام کرده به دلايل تحريم عليه ايران، نمی تواند دراين طرح حضور فعال داشته باشد و لذا يک شريک انتخاب تا سهم اين شرکت به آن منتقل شود »

مديرعامل شرکت ملی نفت ايران شرکت توتال را متهم کرده بود که «در اين طرح دفع الوقت کرده و در بهره برداری از اين طرح ملی، تاخير ايجاد کرده است.»

در سال ۲۰۰۸ ميلادی و با تصويب سومين قطعنامه تحريمی عليه برنامه هسته‌ای ايران، چندين شرکت نفتی از جمله شرکت بريتانيايی-هلندی رويال داچ شل، اينپکس ژاپن، استات اويل نروژ و توتال فرانسه از ايران رفته يا افزايش سرمايه‌گذاری خود را متوقف کردند.

کريستوف مارژری، مدير عامل شرکت توتال، در مرداد ماه سال جاری در مصاحبه ای با روزنامه انگليسی زبان «فايننشال تايمز»، چاپ لندن گفته بود: «امروزه سرمايه گذاری در ايران برای ما خطر سياسی دارد، چون مردم خواهند گفت که توتال برای پول حاضر است به هر کاری دست بزند.»

صنعت نفت و گاز ايران به دليل تحريم های بين المللی به ويژه از سوی ايالات متحده آمريکا از کمبود سرمايه گذاری رنج می برد.
XS
SM
MD
LG