لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

واردات افزودنی های «خطرناک» بنزين از چين ممنوع شد


یک مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته است که ايران واردات اکتان افزای شيميايی بنزين موسوم به «ام ام تی» از چين را ممنوع کرده است.

حدود پنج ماه بعد از انتشار گزارشی در رسانه های ايران مبنی بر واردات ۱۰۰ تن اکتان افزای شيميايی «ام ام تی» از چين برای استفاده در توليد بنزين داخلی، يک مقام مسئول ايران می گويد که از زمستان سال گذشته واردات و استفاده از هر گونه ماده اکتان افزای «ام ام تی» چينی در ترکيب بنزين توليدی پالايشگاههای نفت ممنوع شده است.

"متيل سيکلو پنادين منگنز تريبونيل" که با نام اختصاری «ام ام تی» معروف است، ماده ای شيمايی است که بعنوان اکتان افزا برای بهسوزی بنزين در ايران استفاده می شد. ايران از ماده ديگری بنام «ام تی بی ای» نيز بعنوان کاتاليست و اکتان افزا در توليد بنزين استفاده می کند.

سعيد محجوبی مدير هماهنگی و نظارت بر توليد شرکت ملی پالايش و پخش فرآوردههای نفتی ايران جمعه ۲۶ ارديبهشت به خبرگزاری مهر گفت که ممنوعيت استفاده از ماده اکتان افزای «ام ام تی» از زمستان سال گذشته به تمامی پالايشگاههای نفت کشور ابلاغ شده است.

اين مقام مسئول با تاييد واردات يک محموله «ام ام تی» از چين توسط پالايشگاه شيراز گفت که «به اين پالايشگاه نفت مجوزی برای استفاده از اين محموله در ترکيب بنزين توليدی داده نشده است».

خبرگزاری مهر و ايسنا اوايل دی ماه پارسال از ورود يک محموله ۱۰۰ تنی «ام ام تی» توليد شرکت «زيانگ جی سيلينکو» چين خبر داده بودند.

استفاده از «ام ام تی» و «ام تی بی ای» بعنوان کاتاليست سالهاست که در بسياری از کشورها منسوخ و ممنوع شده است. اتحاديه اروپا و حتی خود چين تنها استفاده از سوختهايی که تنها دو ميلی گرم در ليتر منگنز دارند را مجاز کرده است. خبرگزاری مهر ۲۳ دی ماه گزارش داده بود که اتحاديه اروپا واردات «ام ام تی» شرکت «زيانگ جی سيلينکو» چينی را از سال ۲۰۱۱ ممنوع کرده است.

اين در حالی است که سورنا مهدوی مدير عامل شرکت «جام آثار» واردکننده «ام تی تی» از چين به ايران، آبان ماه سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت که بر اساس قوانين داخلی، در توليد بنزين می توان ۱۸ ميلی گرم «ام ام تی» استفاده شود و تا ۱۵ درصد يک محموله بنزين می تواند از ماده «ام تی بی ای» تشکيل شود.

سعید محجوبی نيز به خبرگزاری مهر گفته است که هم اکنون تنها ۱۰ درصد از کل بنزين توليدی کشور را ماده اکتان افزای «ام تی بی ای» تشکيل می دهد.

بگفته وی در شرايط فعلی به طور متوسط روزانه حدود ۲ ميليون ليتر «ام تی بی ای» به ترکيب بنزين برخی از پالايشگاههای نفت افزوده می شود، اما با بهره برداری از طرحهای جديد پالايشگاهی به تدريج استفاده از اين ماده در ترکيب بنزين متوقف خواهد شد.

خبرگزاری مهر با اشاره به ماده شيميايی «ام ام تی» که حاوی منگنز و با ترکيبات گوگردی و فسفری هست، نوشته است که اين ماده «در افزايش آلايندگيها به ويژه در کلان شهرها تاثيرگذار است».
XS
SM
MD
LG