لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

«چين اطلاعاتی درباره برنامه اتمی ايران به آژانس ارائه کرد»


مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین.
عکس از AFP
مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین. عکس از AFP

ديپلمات ها در وين گفته اند: که چين، از مخالفان تشديد تحريم های ايران در شورای امينت، اطلاعات خود درباره ارتباط برنامه هسته ای تهران با تلاش برای دستيابی سلاح اتمی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.


پکن و مسکو از زمان اعمال نخستين دور تحريم ها ی شورای امنيت عليه ايران در سال ۲۰۰۶، همواره مخالف افزایش فشار ها و تشدید تحریم ها علیه تهران بوده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، به نظر می رسد تصميم چين برای ارائه اطلاعات به بازرسان سازمان انرژی اتمی، برای تحقيق درباره ارتباط برنامه هسته ای ايران با بخش نظامی، به دليل سخت تر شدن موضع جامعه بين المللی نسبت تهران است.


آژانس بين المللی انرژی اتمی از ابراز نظر درباره دریافت اطلاعات از چین خوددداری کرده است.


در همين زمینه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه امريکا، روز چهارشنبه در کنفرانس خبری خود حاضر به تاييد يا رد اين خبر نشد.


آقای مک کورمک در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره ارائه اطلاعات توسط چين به آژانس، گفت:«در حال حاضر من قادر نيستم که اين خبر را تاييد يا رد کنم. شايد آسانترين راه اين باشد که از آژانس بپرسيد يا با مقامات چنينی صحبت کنيد».


در همین حال، ديپلمات ها در وین می گويند: در حالی که کشورهای مختلف اطلاعات خود را به آژانس داده اند، اقدام چين در ارائه اطلاعات درباره برنامه هسته ای ایران به آژانس بين المللی انرژی اتمی غير منتظره بوده است. اين اطلاعات می تواند به راستی آزمايی فعاليت های هسته ای ايران در گذشته و اکنون کمک کند.


ديپلمات ها همچنين می افزايند: طی هفته های اخير چند کشور ديگر، که در جبهه کشورهای مخالف ايران قرار ندارند، نيز، اطلاعات خود درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را در اختيار آژانس قرار داده اند.


يکی از اين ديپلمات ها نيز گفت: آژانس در حال بررسی اطلاعاتی است که به صورت عمدی و يا غيرعمدی می توانستند آژانس را به اشتباه بيندازند. به طور مثال، سندی که نشان ازکاربرد تکنولوژی انفجاری برای استفاده از وسايل هسته ای داشت.


اين ديپلمات می افزايد:«هرچند به نظر می رسد که اين سند اصل باشد، اما معلوم نيست که اين سند متعلق به ايران است يا خير».


در آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در سوم اسفندماه، برخی فعاليت های مظنون به ارتباط با کاربرد تسليحاتی از جمله؛ «ارتباط ميان غنی سازی اورانيوم، آزمايش روی مواد دارای قابليت انفجاری بالا و همچنين برنامه موشکی در ايران»، «استفاده از ابزار دوگانه ای که هم می توانند در توليد برنامه هسته ای برای توليد انرژی و سلاح هسته ای به کار روند» و «پانزده صفحه سندی که نشان می دهد چگونه مي توان فلز اورانيوم را به شکل کلاهک جنگی در آورد»، مطرح شده بودند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين گزارش تصريح کرده بود که اگرچه ايران بيش از گذشته به آژانس امکان بازرسی از تأسيسات اتمی خود را داده است، اما همکاری اش با آژانس در اندازه ای نبوده که ثابت کند به دنبال دستيابی به سلاح اتمی نيست


ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

پيش از انتشار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درخصوص برنامه هسته ای ايران، آمريکا برخی اسناد طبقه بندی شده خود را برای راستی آزمايی رويکرد تهران در اختيار آژانس قرار داده بود..


به گزارش خبرگزاری ها و به گفته يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی، اين اسناد شامل يک کامپيوتر لپ تاپ بود که به صورت قاچاقی از ايران خارج شده است.


اين ديپلمات همچنين گفته بود: آمريکا اطلاعاتی درباره «پروژه نمک سبز» را در اختيار آژانس قرار داده است که به گمان آمريکايی ها اين پروژه با بخش های مختلفی از برنامه توليد سلاح اتمی، از جمله غنی سازی اورانيوم، آزمايش مواد منفجره بسيار قوی و ساخت بدنه موشک مرتبط است.


اين اطلاعات همچنين شامل اطلاعاتی در خصوص توانايی ايران در ريخته گری فلز اورانيوم برای استفاده در فرايند ساخت قطعات مربوط به سلاح اتمی است.


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که به طور پنهانی در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است. تهران اين اتهام را رد کرده و تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


«ايران همچنان در پی ساخت بمب اتمی است»


در همين حال، مايکل هايدن، رييس سازمان جاسوسی آمريکا، روز يکشنبه در اظهار نظر تازه ای درباره برنامه هسته ای تهران گفته بود: شخصا بر اين باورم که ايران همچنان در پی ساخت بمب اتمی است.


وی روز يکشنبه به شبکه تلويزيونی آمريکايی ان بی سی گفته بود:«سرپيچی ايران از قطعنامه های تحريمی شورای امنيت برای به تعليق آوردن غنی سازی اورانيوم نشان می دهد، اين کشور چيزی را مخفی می کند.»


شورای امنيت تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران صادر کرده و از اين کشور خواسته تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. تهران تاکنون از اين خواسته شورای امنيت سرپيچی کرده است.


مايکل هايدن با اشاره به تحريم های شورای امنيت افزوده بود: «ايرانی ها دست کم مايل هستند تا شرايط ساخت بمب اتمی را امکان پذير کنند و اگر نه چنين هزينه ای را متحمل نمی شدند.»


وی در عين حال گزارش سازمان «برآورد اطلاعات ملی آمريکا» در مورد توقف برنامه هسته ای ايران در سال ۲۰۰۳ را تاييد کرد.


اين گزارش که در ماه دسامبر منتشر شد، بر اساس رشته گزارش های ۱۶ سازمان اطلاعاتی آمريکا تدوين شده بود و بحث های زيادی را در محافل سياسی و رسانه های جهان برانگيخت.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای هايدن در مورد برنامه توليد بمب اتمی از سوی ايران گفت:« در بخش ديگری از اين گزارش ما تاکيد کرديم که اين برنامه در سال ۲۰۰۳ متوقف شده است. اين امر بسيار روشن بود که آنها (ايرانی ها) درصدد توليد بمب اتمی هستند. اين در حالی است که ايرانی ها همچنان وجود چنين برنامه ای را انکار می کنند.»


ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا نيز، اخيرا در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی آمريکايی ای بی سی گفته بود که «ايران غنی سازی اورانيوم را برای اهداف نظامی دنبال می کند.»


وی افزوده بود که ايران به شدت سعی در غنی سازی اورانيوم با غلظت بالا دارد که در توليد سلاح هسته ای مورد استفاده قرار می گيرد.


آمريکا و غرب ايران را متهم می کنند که قصد توليد بمب اتمی را دارد ولی تهران همواره اين اتهامات را رد کرده و هدف برنامه هسته ای خود را برای توليد برق می خواند.


XS
SM
MD
LG