لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

سپاه پاسداران: یک هواپيمای بدون سرنشين دشمن را شکار کرديم


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
يک مقام نيروی زمينی سپاه پاسداران روز شنبه پنجم استفندماه از به زمين نشاندن يک هواپيمای بدون سرنشين تجسسی، پهپاد، «دشمن» در منطقه کرمان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، سرتيپ پاسدار حميد سرخيلی، سخنگوی رزمايش «پيامبر اعظم ۸ » گفته است که در نخستين روز اين رزمايش « توانستيم يک پهپاد دشمن فرامنطقه‌ای را در نقطه‌ای خارج از منطقه رزمايش رصد و رهگيری کنيم.»

سه خبرگزاری ایرنا،‌فارس و ایسنا به نقل از سرتیپ سرخیلی نوشته اند که در این رزمایش نیروهای سپاه توانسته اند این پهپاد را در اختیار بگیرند. اما خبرگزاری مهر به نقل از سرتیپ سرخیلی نوشته است که نیروهای سپاه این پهپاد را «شناسایی» کرده اند.

به گزارش مهر، سخنگوی رزمایش نیروی زمینی سپاه گفته است:« در خلال مرحله اول رزمايش، بر شناسايی پهپادهای فرضی دشمن يک نمونه از پهپاد جاسوسی دشمن نيز که به مرزهای جمهوری اسلامی ايران نزديک شده بود رصد و مورد شناسايی قرار گرفت.»

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا ، این مقام سپاه پاسداران گفته است:‌ پس از شناسايی یک پهپاد «خارجی» توانستیم آن «را به زمين بنشانيم و در اختيار بگيريم. فيلم شکار اين پهپاد را نيز داريم و اگر مسئولان بالادستی صلاح بدانند به موقع پخش می‌شود. »

به گزارش ایرنا،‌حميد سرخيلی گفته است:«در اين رزمايش با استفاده از جنگ الکترونيکی تمامی تحرکات پهپادها و سيگنال‌ها در منطقه عمومی رزمايش و حتی در نقاط دور دست آن هم در شرايطی که اختلالی در سيستم‌های جی پی اس ايجاد نشده بود، رصد و تحت کنترل گرفته شد.

به گزارش ایرنا،‌این مقام سپاه پاسداران اضافه کرده است:« از کار انداختن ˈجی‌پی‌اس‌هاˈ کار ساده‌ای است اما برای ما مشکلات فراوانی دارد در عين حال توانستيم يکی از پهپادهای دشمن را به زمين بنشانيم، قبلا نيز اين اتفاق در کشور ما افتاده بود. »

اشاره حمید سرخیلی به خبر در اختیار گرفتن یک هواپيمای بدون سرنشين تجسسی آمريکايی توسط ايران در سال گذشته است.

منابع نظامی ايران در آذرماه سال ۱۳۹۰ اعلام کردند که توانسته اند يک هواپيمای بدون سرنشين تجسسی آمريکا را «با اندک خسارتی» در اختيار بگيرند.

تلويزيون دولتی ايران پس از چند روز تصاوير يک هواپيمای بدون سرنشين تجسسی را نشان داد.

مقام های آمريکايی پس از مدتی اين خبر را تاييد کردند و خواستار بازپس‌گيری اين هواپيمای بدون سرنشين شدند، اما ايران به اين درخواست پاسخ منفی داد و اعلام کرد که اطلاعات هواپيمای جاسوسی را رمزگشايی کرده است

در همين زمينه، تلويزيون دولتی ايران چهارشنبه شب، ۱۸ بهمن ماه سال جاری ، تصاويری از اين پهپاد را نشان داد. در گزارش تلويزين دولتی ايران اعلام شد که هواپيمای جاسوسی آر.کيو- ۱۷۰ از پايگاه نظامی آمريکا در ولايت قندهار افغانستان برخاسته که در ۴۲۰ کيلومتری مرزهای شرقی ايران واقع شده است.

به گفته ميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوافضای سپاه پاسداران ايران، اين هواپيما در کشورهای اطراف ايران پروازهای بسياری داشته و عمليات‌های متعددی را در کشور پاکستان هدايت کرده است.
XS
SM
MD
LG