لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۷

«گزارش تازه درباره ارتباط ايران با گروه القاعده»


ارودگاه اسلامگرایان افراطی مرتبط با القاعده سومالی
ارودگاه اسلامگرایان افراطی مرتبط با القاعده سومالی
يک شبکه تلويزيونی ايالات متحده آمريکا می گويد اسناد جديدی از ارتباط احتمالی ايران با گروه تروريستی القاعده در دست دارد.

به گزارش شبکه «ان بی سی»، روز يک شنبه نيروی دريايی هند يک کشتی، موسوم به «ام وی نفيس يک» را در نزديکی ساحل شهر مومبای متوقف کردند. ملوانان هندی مقاديری اسلحه، شامل چند قبضه کلاشينکف و يک هفت تير، را در محموله کشتی «ام وی نفيس يک» کشف کرده اند.

خدمه کشتی «ام وی نفيس يک» چند تبعه يمن، دست کم يک نفر سوماليايی و چندين نفر از ديگر کشورهای آفريقايی هستند.

به گزارش «ان بی سی»، يک مقام رسمی آمريکايی، که هويتش فاش نشده، می گويد کشتی توقيف شده چند روز پيش ايران را ترک کرده بود و چند روزی، به عنوان يک «کشتی حائز اهميت» تحت تعقيب نيروهای اطلاعاتی آمريکا قرار داشت.

مقامهای امنيتی آمريکا نيز در اين باره می گويند: کشتی «ام وی نفيس يک» به سوی يمن در حرکت بوده و، بر اساس منابع اطلاعاتی آمريکا، بار کشتی محموله ای کمکی برای شاخه شبکه تروريستی القاعده در شبه جزيره عربستان بوده است.

مقام رسمی آمريکايی در ادامه می گويد: «ما بر پايه موثق ترين منابع اطلاعاتی، از وجود اين کشتی و مقاصد آن با خبر بوديم.»

به گفته اين مقام آمريکايی اگر يک کشتی در حال حمل کالا برای يک شبکه تروريستی باشد، آن کشتی ناقض عهدنامه شورای امنيت شناخته شده و نيروهای امنيتی اجازه ورود به آن را پيدا می کنند.

با اينحال، به گفته مقام آمريکايی ياد شده، مقادير اسلحه کشف شده در کشتی «ام وی نفيس يک» چندان زياد نبوده، اما اين گمانه وجود دارد که، طبق روال موجود، خدمه کشتی با ديدن قايق نيروهای امنيتی بخشی از محموله اسلحه را به دريا ريخته باشند.

يک مقام ارشد وزارت دفاع آمريکا، که شبکه «ان بی سی» به نام او نيز اشاره نمی کند، می گويد اينکه ايران در حال کمک رسانی به شاخه شبکه تروريستی القاعده در شبه جزيره عربستان باشد امری «بسيارغيرعادی» است؛ اما، به گفته اين مقام وزارت دفاع آمريکا، ايران در گذشته هم سابقه حمايت از ديگر شاخه های القاعده، از جمله القاعده شاخه عراق، را داشته است.
XS
SM
MD
LG