لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

پنتاگون: ساختمانی که به آن حمله شد، کنسولگری ايران نبود


سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می گوید اين افراد«با فعاليت هايی که نيروهای عراقی و ائتلاف را هدف قرار می دهند در ارتباط نزديک بوده اند»
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا می گوید اين افراد«با فعاليت هايی که نيروهای عراقی و ائتلاف را هدف قرار می دهند در ارتباط نزديک بوده اند»

يک سخنگوی وزارت دفاع آمريکا روز پنج شنبه يازدهم ژانویه اين خبر را که گفته شده ساختمان مورد حمله نيروهای آمريکايی در اربيل کنسولگری ايران بوده، تکذيب کرد.


برايان ويتمن، سخنگوی پنتاگون گفت: «می توانم طبق گزارش نيروهایمان تاييد کنم که ساختمان مورد نظر کنسولگری و يا ساختمان دولتی نبوده است».


می توانم طبق گزارش نيروهایمان تاييد کنم که ساختمان مورد نظر کنسولگری و يا ساختمان دولتی نبوده است
سخنگوی وزارت دفاع امریکا

آقای ويتمن گفت از مليت ۶ نفر دستگير شده در جريان اين عمليات نظامی خبر ندارد. او افزود اين افراد«با فعاليت هايی که نيروهای عراقی و ائتلاف را هدف قرار می دهند در ارتباط نزديک بوده اند».


در همين زمينه، گردون جاندور سخنگوی امنيت ملی آمريکا گفت: «اگرما اطلاعاتی به دست بياوريم که نشان دهد ايرانی ها در امور عراق دخالت کرده و يا به هرنحوی کوشش کرده اند نيروهای آمريکايی را به مخاطره بيندازند، وارد عمل خواهيم شد».


اين درحالی است که دولت ايران و مسئولان محلی کردستان عراق ارتش آمريکا را متهم کرده اند که به ساختمان کنسولگری ايران حمله کرده است.


واکنش ايران


دولت ايران با احضار سفير سويس به وزارت امورخارجه، اعتراض شديد خود را نسبت به اقدام «غيرقانونی» ارتش آمريکا اعلام کرد. سفارت سویس در تهران، حافظ منافع آمريکا در ایران است.


پيامدهای منفی دستگيری کارکنان سرکنسولگری ايران باعث بدتر شدن اوضاع در عراق خواهد شد که مسئوليت عواقب آن نيز مستقيما با نيروهای آمريکايی خواهد بود
مديرکل خليج فارس وزارت خارجه ايران

مديرکل بخش خليج فارس وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی خطاب به سفير سويس گفته است: «پيامدهای منفی دستگيری کارکنان سرکنسولگری ايران باعث بدتر شدن اوضاع در عراق خواهد شد که مسئوليت عواقب آن نيز مستقيما با نيروهای آمريکايی خواهد بود».


مديرکل خليج فارس وزارت امور خارجه ايران افزوده است: «دستگير شدگان با توافق و درخواست دولت عراق و مسئولان محلی کردستان عراق در آنجا مشغول به فعاليت بوده و اقدام نيروهای آمريکايی مغاير همه مقررات و قوانين بين المللی است».


اين مقام وزارت خارجه ايران همچنین گفته است: « اين رفتارها و اقدامات نيروهای آمريکايی، دخالت مستقيم در روابط جمهوری اسلامی ايران و عراق است».


حمله ارتش و دستگيری ۶ ايرانی


ساعات نخست روز پنج شنبه، ۲۱ دی ماه، ارتش آمريکا، به کنسولگری جمهوری اسلامی ايران در شهر اربيل در کردستان عراق حمله کرده و چند تن از کارکنان اين دفتر را بازداشت کرده است.


خبرگزاری های ايرنا و فارس، تعداد بازداشت شدگان را ۵ نفر ذکر کرده اند و نوشته اند که نيروهای آمريکايی، پيش از ورود به دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در اربيل، نگهبانان اين محل را «خلع سلاح» کرده اند.


در گزارش تلويزيون دولتی عراق و خبرگزاری ايرنا نيز آمده است که مقام های نظامی آمريکايی، بخشی از اموال اين کنسولگری چون کامپيوترها و بخشی از مدارک را توقيف کرده اند.


به گزارش يک راديوی کردستان عراق، بعد از اين واقعه، نيروهای آمريکايی دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران را ترک کرده اند و در حال حاضر نيروهای امنيتی کرد، کنترل ساختمان را در دست دارند.


XS
SM
MD
LG