لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

سد سيوند آبگيری شد


سد سیوند در هشت و نیم کیلومتری آثار دوران هخامنشی قرار دارد
سد سیوند در هشت و نیم کیلومتری آثار دوران هخامنشی قرار دارد

به رغم اعتراض دوستداران ميراث فرهنگی ايران، سد سيوند در شهرستان پاسارگارد روز پنجشنبه ۳۰ فروردين ماه با دستور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران آبگيری شد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، تلويزيون دولتی ايران اعلام کرد که سد سيوند «به دستور محمود احمدی نژاد»، آبگيری شد. اين درحالی است که آقای احمدی نژاد در مراسم افتتاح سد شرکت نکرد. آقای احمدی نژاد درسفر خود به استان فارس روز دوشنبه دراجتماع مردم شهرستان مرودشت گفته بود: «سد سيوند آبگيری می‌شود.»


موضوع ساخت سد سيوند و آبگيری آن در سال های اخير يکی از نگرانی های عمده دوستداران ميراث فرهنگی ايران در داخل و خارج از کشور بوده است که اعتقاد دارند رطوبت ناشی از آن، سبب نابودی آثار دوران هخامنشی در تنگه بلاغی خواهد شد. به گفته کارشناسان بسياری از آثار باستانی در این منطقه هنوز کشف و بررسی نشده اند

موضوع ساخت سد سيوند و آبگيری آن در سال های اخير يکی از نگرانی های عمده دوستداران ميراث فرهنگی ايران در داخل و خارج از کشور بوده است که اعتقاد دارند رطوبت ناشی از آن، سبب نابودی آثار دوران هخامنشی در تنگه بلاغی خواهد شد. به گفته کارشناسان بسياری از آثار باستانی در این منطقه هنوز کشف و بررسی نشده اند.


نگرانی عمده ديگری که از آبگيری اين سد ناشی می شود مربوط به آسيب جدی احتمالی به آرامگاه کوروش، بنيانگذار سلسله هخامنشی است که به گفته کارشناسان، رطوبت ناشی از اين سد سبب نابودی تدريجی اين اثر باشکوه تاريخی خواهد شد.


در مراسم افتتاح سد سيوند، رسول زرگر معاون وزير نيرو در امور آب گفت: «برای احداث اين سد با همکاری سازمان ميراث فرهنگی، مطالعات گسترده‌ای در خصوص تاثير آبگيری اين سد بر آثار باستانی صورت گرفته است.»


او گفت:« در طول چهار ماه گذشته اطلاع رسانی دقيقی از سوی وزارت نيرو در خصوص هماهنگی اين وزارت خانه با سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری صورت نگرفت و همين امر باعث تاخير ‪ ۱/۵‬ساله در آبگيری اين سد شد».


معاون وزير نيرو افزود:« تعدادی از مخالفين آبگيری معتقدند که در صورت آبگيری سد سيوند، آب به آرامگاه کورش خواهد رسيد که در پاسخ بايد گفت برای وقوع چنين امری نياز به ‪ ۳۵‬ميليارد متر مکعب آب است و همچنين ته درياچه تا آرامگاه کورش ‪ ۸/۵‬ کيلومتر فاصله دارد».


دوستداران ميراث فرهنگی ايران در تلاش بودند با طرح شکايتی بتوانند از آبگيری سد سيوند جلوگيری کنند. محمدعلی دادخواه وکيل اين پرونده به راديو فردا گفته بود که بيش از ۱۰۰۰ نفر به او وکالت داده اند که از پرويز فتاح، معاون رييس جمهوری و اسفنديار رحيم مشاعی، رييس سازمان ميراث فرهنگی شکايت کنند.


اما دادگاه شهرستان پاسارگارد حاضر به دريافت این شکواييه نشد. اما آقای دادخواه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت اگر نتوانیم از طریق دادگاه آبگیری سد را متوقف کنیم، به مجامع بین المللی شکایت خواهیم کرد.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، مطالعات اين سد درسال ‪ ۶۷‬آغاز شد و درسال ‪ ۷۱‬عمليات اجرايی آن شروع شد. سد سيوند از نوع سنگ ريزه‌ای، مساحت حوزه آن پنج هزار و ‪ ۴۹۰‬کيلومترمربع و طول تاج ‪ ۶۰۰‬متر و عرض تاج آن ‪ ۱۰‬متر است.


XS
SM
MD
LG