لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

رکورد تازه برای بهای سکه و ارز در ایران ؛ دلار ۲۸۸۰ تومان


گزارش ها حاکی است که قيمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جديد را عصر شنبه هشتم مهرماه يک ميليون و ۱۴۲ هزار تومان اعلام شده و بهای دلار نيز به نرخ بی سابقه دو هزار و ۸۸۰ تومان رسيده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحاديه طلا و جواهر شنبه قيمت سکه در بازار را علام کرده است که بر اساس اين گزارش قيمت هر قطعه سکه تمام طرح جديد به يک ميليون و ۱۴۲هزار تومان، طرح قديم به يک ميليون و ۱۴۰ هزار تومان، نيم سکه به ۵۶۸ هزار تومان، ربع سکه به ۲۸۵ هزار تومان، سکه گرمی به ۱۵۲ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عيار به ۱۱۵ هزار و ۴۳۰ تومان اعلام شده است.

اين در حالی است که گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، نيز حاکی است که هر دلار آمريکا در بازار دو هزار و ۸۸۰ تومان معامله شده است.

خبرگزاری مهر نيز گزارش داده است که دلار در بازار تهران دو هزار و ۸۵۰ تومان معامله شده است . همچنین بهای يورو ۳۸۱۰ تومان، پوند ۴۶۰۰ تومان و درهم ۷۷۷ تومان گزارش شده است.

در حالی سکه و دلار به اين نرخ بی سابقه رسيده است که پيش از ظهر روز شنبه قيمت هر سکه تمام طرح جديد يک ميليون و ۱۰۳ هزار تومان، و هر دلار آمريکا نيز دو هزار و ۷۵۰ تومان بود.

در همين زمينه، خبرگزاری رويترز گزارش داده است که افزايش بهای دلار در روز شنبه در بازار ، رکورد بی سابقه ای برای کاهش پول ملی ايران، ريال،بود. اين گزارش اضافه کرده است که بهای دلار در تابستان سال گذشته در حدود يک هزار و ۲۰۰ تومان بود اما اينک بهای آن به بيش از دو برابر افزایش یافته است.

همزمان با افزايش بهای دلار در ايران، بانک مرکزی اين کشور امیدوار است با تعیین بانک های عامل و مراکز مبادلات ارزی نوسانات بازار ارز را کنترل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، مينو کيانی‌ راد، معاون ارزی بانک مرکزی در این زمینه گفته است: « روز پنج‌شنبه بخشنامه‌ای صادر کرديم که بانک‌های عامل هم می‌توانند تحت چارچوب مرکز مبادلات ارزی نسبت به دريافت ارز يا خريد ارز از مردم اقدام کنند و قيمتی که تعيين می‌شود با توجه به نرخی است که مرکز مبادلات اعلام می‌کند. »

مينو کيانی راد در پاسخ به اختلاف بين نرخ ارز در مرکز مبادلات و در بازار آزاد گفته است: بين اين دو نرخ فاصله‌ای وجود دارد ولی بايد گفت که بخشی از بازار آزاد تصنعی است .

معاون ارزی بانک مرکزی همچنين گفته است:« بايد اجازه داد تا مدتی از فعاليت مرکز مبادله‌ دارندگان و متقاضيان ارز بگذرد، اما من معتقدم تا ۱۵ روز بعد از آغاز فعاليت اين مرکز نتايج آن در بازار مشخص می‌شود.»

در همين زمينه، محمود بهمنی، رئيس کل بانک مرکزی، روز شنبه در خصوص تاثير مرکز مبادلات بر بازار ارز، گفته است:« بازار تا حدودی در حال مقاومت است ولی قطعا‌ به زودی اين مقاومت در هم خواهد شکست،‌ چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد مرکز مبادلات ارزی شده‌ايم.»

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی همچنين اضافه کرده است:«وجود حجم گسترده‌ای از جمعيت در طبقات و پاسخگويی به تقاضاهای آنان به اين معنا است که تقاضا از روی بازار برداشته می شود.

در همین حال، بانک مرکزی ایران روز شنبه ميزان معاملات انجام شده در مرکز مبادلات ارزی را در ۵ روز گذشته بالغ بر ۷۰ ميليون دلار اعلام کرد.

طبق این گزارش در روز شنبه ميزان تبادلات ارزی فعاليت مرکز مبادلات ارزی بالغ بر ۳۶ ميليون دلار اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG