لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

حاجی بابايی: تغيير نظام آموزشی از سال آينده اجرا می شود


حميدرضا حاجی بابايی، وزير آموزش و پرورش ايران، روز سه شنبه با اشاره به اين که تغيير نظام آموزشی به شش سال ابتدايی، سه سال راهنمايی و سه سال دبيرستان به تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسيده است، گفت: پيش بينی می شود اين طرح از سال آينده اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ايلنا، وزير آموزش و پرورش همچنين گفته است:«احتمال تغيير نظام آموزشی به ۴ دوره ۳ ساله در ۵ سال آينده که طی چند روز گذشته مطرح شده بود، تکذيب می‌شود.»

حميدرضا حاجی بابايی افزوده است:«بايد اعلام کنم نظام آموزشی مورد نظر بر اساس سند ملی آموزش و پرورش ، همان دوره ۶ ، ۳ ،۳ است نه چيز ديگری که مطرح شده است.»

وزير آموزش و پرورش با اشاره به اين که « هنوز زمان اجرای اين طرح ابلاغ نشده است»، گفت:«اما از زمانی که اجرای اين تغيير ابلاغ شود، تغيير نظام آموزشی اجرا می‌شود، اما پيش‌بينی ما اين است که اين تغيير از مهر ماه سال تحصيلی آينده در مدارس کشور اجرايی شود. »

به گفته حميدرضا حاجی بابايی «هم اکنون کتاب‌های اول و ششم ابتدايی آماده چاپ است.»

پيشتر معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفته بود : تغييرات اساسی در «محتوای کتب» از جمله اين تغييرات خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، تدوين سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۳ بر اساس اظهارات آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی « مبنی بر ضرورت تحول هر چه سريعتر در آموزش و پرورش آغاز شد و تدوين آن در دوران وزارت چهار وزير يعنی مرتضی حاجی، محمود فرشيدی، عليرضا علی احمدی و حميدرضا حاجی بابايی به طول انجاميد و در نهايت در دوم مردادماه ۱۳۸۹ به امضای محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، رسيد.»

مهدی نويد ادهم، دبير شورای عالی وزارت آموزش و پرورش، نیز در اوايل جاری در باره تعيير نظام آموزشی به نظامی «مبتنی برفلسفه تعليم و تربيت اسلامی»، گفته بود: « پس از اظهارات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در سال ۱۳۸۵ در راستای ايجاد تحول بنيادين تلاش ها در تدوين سند ملی براساس فلسفه تعليم و تربيت اسلامی مضاعف شد. »

حميدرضا حاجی بابايی نيز پیشتر درباره تاثير اجرای اين طرح گفته بود:«تحول بنيادی می‌تواند آموزش و پرورش را در زمينه‌های گوناگون به سمتی سوق دهد که دانش‌آموزان درجاتی از حيات طيبه و تربيت اسلامی را دريافت کنند.»

نظام آموزشی ایران از سال ۱۳۴۴ که طبق قانون مصوب شامل ۳ دوره تحصيلی ابتدايی، راهنمايی و متوسطه شد، تاکنون تغييرات زيادی را شاهد بوده است.

پس از انقلاب در سال ۱۳۵۷ در ايران تغيير نظام آموزشی در آموزش و پرورش به‌خصوص ساختار آموزشی مورد توجه مسئولين جمهوری اسلامی قرار گرفت. در اين راستا طرح‌هايی چون «تغيير بنيادی نظام آموزش و پرورش»، «تغيير نظام آموزش متوسطه» و «پيش‌دانشگاهی» مطرح شده اند.

اما به دلیل این که اين طرح‌ها خواسته ها و اهداف مسئولان جمهوری اسلامی را به‌دلايلی تأمين نکردند، « سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» مطرح شد.
XS
SM
MD
LG