لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

۲۴ روز تا انتخابات: احمدی نژاد به خريد رای متهم شد


در حالی که ۲۴ روز تا برگزاری دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران باقی مانده است، محمود احمدی نژاد متهم شده است که با استفاده از امکانات دولتی در صدد خريد رای است.

مير حسين موسوی، نخست وزير سابق ايران و يکی از کانديدای های اصلاح طلب حاضر در انتخابات رياست جمهوری، از برخی اقدامات جريانی که به گفته او «با هدف خريد رأی صورت گرفته و با اهدای هدايا از بيت‌المال به مردم درصدد تأمين منافع انتخاباتی خود است»، گفته است: «اين شائبه وجود دارد که بخش عمده‌ای از کسری‌هايی که الان ديوان محاسبات عمومی در تفريغ بودجه بر آن تاکيد می‌کند و به خزانه ريخته نشده، در خدمت همين مسئله به کار گرفته شده باشد.»

وی افزود: «در اين صورت هزينه‌هايی برای جلب رای مردم برای اهداف کوتاه مدت سياسی به بيت‌المال تحميل شده که من نام آن را صرف کردن منابع کمياب کشور در خدمت اغراض سياسی گذاشته‌ام.»

در همين زمينه، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران در سومين بيانيه انتخاباتی خود نسبت به تلاش دولت نهم برای جلب آرای مردم به وسيله «هزينه کردن اموال عمومی» هشدار داده است.

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی در بيانيه خود تاکيد کرده است: برای اولين بار جريان خطرناک و مهلک ديگری در حال شکل گيری است که اگر با آن مقابله جدی صورت نگيرد می تواند آثار زيانبار و غير قابل جبرانی بدنبال داشته باشد. اين پديده خطرناک را می توان با عنوان «تلاش برای جلب آرای مردم با هزينه کردن از اموال عمومی» نامگذاری کرد.

سازمان مجاهدين انقلاب تصريح کرده است: «آثار اين روند طی ماه‌های گذشته و نزديک شدن به زمان انتخابات سرعت شتابانی گرفته است.»

اين بيانيه « توزيع پول، بدون ضابطه و از طرفی بدوی»، «هديه ويژه رئيس‌جمهور (از ۱ تا ۲ ميليون ريال برای هر نفر) در خوابگاه دختران دانشگاه تهران»، « اعطای وام حمام مسکن روستايی (۶ ميليون ريال)»، «اعطای سکه طلا در روز تولد هر يک از کارکنان برخی دستگاه‌های دولتی» و «و سرانجام از توزيع رايگان سيب‌زمينی و پرتقال گرفته تا پرداخت فله‌ای پول به ارسال‌کنندگان نامه در سفرهای استانی» را نمونه هايی از رويکرد دولت نهم برای خريد رای برشمرده است.

محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت و يکی از کانديداهای اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوری، نيز در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد در شرق تهران گفت: ايده‌ من در باره جوانان با پول تو جيبی دادن به جوانان و مردم متفاوت است چرا که معتقدم با اين پول‌دادن ها تنها می توانيم يک وعده غذای ديگران را تامين کنيم و باز هم مشکلات مردم حل نمی شود.

وی با انتقاد از سطحی نگری دولت نهم افزوده است: ما به دنبال اين هستيم که شغل با درآمد خوب برای جوانانمان ايجاد کنيم و نمی‌خواهيم مثل عده‌ای باشيم که شغل ايجاد نمی کنند و صرفاً‌ می‌خواهند به دست مردم پرتقال و گوجه‌فرنگی بدهند.
«آيا صداوسيما جسارت آن را دارد که بخش‌های ديگر سخنرانی من درباره آقای محمود احمدی‌نژاد را هم پخش کند؟ علت رفتار غرض‌ورزانه صداوسيما برای برهم زدن چهره اصلاح‌طلبان چيست؟ آيا طرح تفاوت سليقه ميان نامزدهای اصلاح‌طلب در زمره وظايف صداوسيماست؟ آيا همين کار را درباره اختلاف اصولگرايان با آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دهد؟»

مهدی کروبی


اعتراض کروبی و موسوی به صدا و سيما

در همین حال، مهدی کروبی، رييس دو دوره مجلس و کانديدای انتخابات رياست جمهوری، در نامه ای به رييس صدا و سيما نسبت به «تخريب» کانديدا های اصلاح طلب اعتراض کرده و میرحسین موسوی نیز از «نقض مکرر و آشکار بی طرفی» در برنامه های صدا وسیما درباره انتخابات ابراز تاسف کرده است.

در برنامه تلويزيونی ۲۰:۳۰ دوشنبه‌ شب ۲۸ ارديبهشت ‌ماه اعلام شده است که مهدی کروبی به دليل بيماری سفر استانی خود را لغو کرده است و سپس بخش هايی از اظهارات وی را عليه مير حسين موسوی، ديگر کانديدای اصلاح طلب، پخش شده است.

در بخشی از نامه مهدی کروبی آمده است:«در آغاز خبرها اعلام شده که مهدی کروبی به علت بيماری سفرهای انتخاباتی خود را لغو کرده است. عرض می‌کنم که علی‌رغم تبليغات مخالفان مهدی کروبی سالم و سرحال است و تنها علت تعويق سفر من به استان‌های گيلان و آذربايجان شرقی رحلت عالم بزرگ آيت‌الله العظمی بهجت بوده که با توجه به جايگاه ايشان نزد مردم به خصوص مردم گيلان و ضرورت شرکت در مراسم تشييع پيکر ايشان سفر به اين استان‌ها به وقت ديگری موکول شد.»

آقای کروبی تصريح کرده است: «اما سوال اينجاست که علت برجستگی اين بخش از سخنان من در بخش خبری ۲۰:۳۰ چيست؟ آيا صداوسيما جسارت آن را دارد که بخش‌های ديگر سخنرانی من درباره آقای محمود احمدی‌نژاد را هم پخش کند؟ علت رفتار غرض‌ورزانه صداوسيما برای برهم زدن چهره اصلاح‌طلبان چيست؟ آيا طرح تفاوت سليقه ميان نامزدهای اصلاح‌طلب در زمره وظايف صداوسيماست؟ آيا همين کار را درباره اختلاف اصولگرايان با آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دهد؟»

مهدی کروبی همچنين تاکيد کرده است:«صداوسيما در قانون اساسی نهادی حکومتی اما ملی تعريف شده است. شما نبايد به ارگان دولت و بدتر از آن بولتن رييس دولت تبديل شويد. صداوسيما نبايد به کيهان مصور تبديل شود چنان‌که امروز بخش خبری ۲۰:۳۰ چنين است.»

میرحسین موسوی، دیگر نامزد اصلاح طلب، نیز در نامه ای به محمود شاهرودی ، رییس قوه قضائیه، علی لاریجانی، رییس مجلس، و قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور، نسبت به رویکرد صدا و سیما اعتراض کرده است.

آقای موسوی در نامه خود تصریح کرده است:« تاکنون نحوه اطلاع رسانی رسانه ملی چه به لحاظ کميت و چه به لحاظ کيفيت، حتی نسبت به دوره های قبل تنزلی آشکار داشته است و در نتيجه اين شائبه را در اذهان عموم به وجود آورده که گويی قرار نيست انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری صحنه برابر و جدی رقابت نامزدها باشد.»

این کاندیدای اصلاح طلب افزوده است:«نقض مکرر و آشکار بی‌طرفی از سوی بخش‌های خبری خاص و نيز کم‌مايه بودن برنامه‌هايی که بايد با هدف دعوت به مشارکت حداکثری در انتخابات مردم تهيه و ارائه شوند به طور اساسی با ايده انتخاب آزادانه، آگاهانه و مسؤلانه يکايک شهروندان در تعارض است».

مصاحبه احمدی نژاد در دوم خرداد

در حالی که گفته می شود فرمانداری تهران از دادن اجازه برگزاری مراسم دوم خرداد به اصلاح طلبان خودداری می کند، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داده است که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، دوم و چهارم خرداد ماه آينده به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ خواهد داد.

سايت ياری نيوز درباره موانع پيش روی برگزاری مراسم دوم خرداد نوشته است که مسئولان دولت نهم با برگزاری اين مراسم در ورزشگاه امجديه يا مجموعه ورزشی دانشگاه تهران مخالفت کرده اند ولی سرانجام با تلاش های فراوان سالن سرپوشيده ورزشگاه آزادی برای اين مراسم اجاره شد.

سايت ياری نيوز نوشته است به رغم اين که هنوز مجوز اين مراسم صادر نشده است، اما برگزار کنندگان اين مراسم مصمم هستند تا مراسم یاد شده در اين روز برگزار شود.

مناطره دو به دو کانديدا ها

در همين حال، ابولفضل فاتح، مسئول کميته رسانه های مير حسين موسوی گفته است که درجريان مذاکره نمايندگان کانديدا ها با مديران صدا و سيما « سه مناظره دو به دو نيز برای هر نامزد پيش بينی شده است».

آقای فاتح درگزارش روزانه خود که در وب سايت قلم نيوز منتشر می شود، نوشته است: بيژن زنگنه که نماينده ستاد در صدا و سيما است، شرحی از جلسه نمايندگان کانديداها با صدا و سيما ارائه داد. ظاهراً قرارا ست برای ترتيب پخش قرعه کشی شود. در برنامه امسال برای مناظره نمايندگان کانديداها فرصتی در نظر نگرفته اند که جای تأمل دارد.

وی با اشاره به نمايندگان کانديداها در صدا و سيما گمانه زنی کرده است که « با توجه به کانديداهايی که نمايندگانشان دعوت شده بودند می توان نتيجه گرفت که آقايان موسوی، کروبی، رضايی و احمدی نژاد تأييد شده اند. اينکه فرد پنجمی در بين باشد خدا می داند.»
XS
SM
MD
LG