لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

ولايتی: نتيجه مذاکرات جليلی تحريم و فشار بيشتر به مردم بود


در سومين مناظره تلويزيونی نامزدهای انتخابات رياست جمهوری که روز جمعه ۱۷ خردادماه از تلويزيون دولتی ايران پخش شد، علی اکبر ولايتی، مشاور بين المللی رهبر جمهوری اسلامی،‌ با انتقاد از سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران گفته است، در دوران آقای جليلی «هيچ چيزی حاصل نشده و مدام تحريم ها» و فشار بر مردم بيشتر شده است.

در این مناظره تلويزيونی علی اکبر ولايتی که شانزده سال سکاندار وزارت امور خارجه ايران بوده، به طور کم سابقه ای از نحوه مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ به ویژه در آلماتی قزاقستان انتقاد کرد و گفت که اعضای اين گروه خواستار توقف غنی سازی ۲۰ درصدی در مقابل لغو بخشی از تحريم ها بودند، ولی سعيد جليلی اين پيشنهاد را نپذيرفته است.

علی اکبر ولايتی گفته است:«در آخرين مذاکرات آقای جليلی در آلماتی داشتند، آنها پيشنهاداتی کردند که می شد بر اساس آن ما مقداری جلو برويم، اما ايشان (آقای جليلی) اين پيشنهادها را نپذيرفتند. گروه ۵+۱ در مذاکرات آلماتی گفتند که اگر شما غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف بکنيد و فوردو را يک مقداری کند کنيد، ما سه تحريم را بر می داريم. معلومه آدم هر کاری که می خواهد بکند قدم به قدم انجام می دهد.در پاسخ آنها گفته شده است که ما فلان کار را می کنيم شما کل تحريم ها را بر داريد. اين به شهادت معاون وزارت خارجه است که در مذکرات بوده است.»

مشاور بين الملل رهبر جمهوری افزوده است:«ولی شما گفته ايد که کل تحريم را برداريد که نشان می دهد نمی خواهيد کار را پيش ببريد»

علی اکبر ولايتی اضافه کرد:« مثل اين است که ليوانی صد تومانی را به کسی بخواهند بفروشند و او بگويد اين را به من دو تومان می دهی؟ خب فروشنده می گويد، اگر خريدار نيستی چرا به اينجا آمده ای؟ وقتی شما می خواهيد سه قدم برداريد و طرف مقابل ۱۰۰ قدم معلومه که نمی خواهيد کار را به پيش ببريد .مذاکره گام به گام و به تدريج است که مسائل حل می شود.»

ايران در ۱۷ فروردين ماه سال جاری درآلماتی با نمايندگان ، آلمان، فرانسه، بريتانيا، ايالات متحده، چين و روسيه در خصوص برنامه هسته ای خود مذاکره کرد که نتيجه ای در بر نداشت. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا پس از اين مذاکرات گفته بود که مواضع دوطرف همچنان بر سر مسايل اساسی با هم« فاصله زيادی» دارد.

«مذاکرات هسته ای کنونی اشکال دارد»

علی اکبر ولايتی در اين مناظره تلويزيونی در ادامه انتقاد از رويکرد کنونی سیاست های هسته ای ايران، خطاب به سعيد جليلی گفته است: ديپلماسی اين نيست که در داخل کشور بگوييم ما اصولگراييم و انعطاف نداريم. ديپلماسی خشونت و سرسختی نشان دادن نيست. بلکه با تمام دنيا تعامل داشتن است. ديپلماسی تعامل و بده و بستان است. نمی شود که آنها هرچه را که ما از آنها می خواهيم بدهند و مامتقابلا هيچ کاری نکنيم. هنر ديپلماسی بيانيه صادر کردن نيست،‌ يا بيانيه را پشت ميز مذاکره خواندن نيست.

مشاور روابط بين الملل رهبر ايران در ادامه اضافه کرد:«حتما کار مذاکرات هسته ای که در حال حاضر داريم اشکال دارد اگر اين طور نبود وضع ما به اينجا نمی رسيد.»

وی در ادامه به مذاکرات خود با نيکولا سارکوزی، رييس جمهوری سابق فرانسه، پيش از صدور قطعنامه های تحريمی شورای امنيت عليه ايران اشاره کرد و گفت که در اين مذاکرات بر سر اين که ايران با تعداد مشخصی سانتريفوژ به غنی سازی ادامه دهد به توافق رسيده بود، اما به رغم اين که وی با هماهنگی محمود احمدی نژاد به پاريس رفته بود، قائم مقام وزارت خارجه ايران به کاردار فرانسه در تهران می گويد که علی اکبر ولايتی «نماينده» دولت نيست.

مشاور رهبر جمهوری اسلامی همچنين تصريح کرده است که ايران می توانست با استفاده از ديپلماسی به غنی سازی اورانيوم ادامه دهد و با تحريم ها مواجه نشود.

سعيد جليلی نيز در واکنش به انتقاد علی اکبر ولايتی گفت:«اگر اطلاعات ديگرتان هم مثل اخبار سومی ( درباره آلماتی) باشد، واويلا است! چون کاملا غلط است. نوار گفت و گوهای آلماتی پياده شده و خدمت آقا تقديم شده است. اتفاقا همين گزارشی که شما بر اين مبنا نوشته (بوديد)، روی آن نوشته شده بود "ايشان دارد از کجا اين را می گويد، اين خلاف است".»

سعيد جليلی توضيحات بيشتری در خصوص گزارش علی اکبر ولايتی به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و واکنش رهبر ارائه نکرد.

با اين حال، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران اظهارات علی اکبر ولايتی را در خصوص پيشنهاد گروه ۱+۵ به ايران تاييد کرد و گفت: بگذاريد به مردم بگويم که در آلماتی چه گذشت؟ آنها به ما گفتند که ۲۰ درصد غنی سازی را برداريد تا ما بعدا دو تحريم را برداريم. اين يعنی «دُر» در برابر «آب نبات» بعد وارد ۳ درصد بشوند. همين روند اشتباه است که برخی دوستان شما قبلا دنبالش بودند.

وی در ادامه گفت: ما به آنها گفتيم هرچقدر شما عقب برويد، ما عقب می رويم. اگر ۵ کيلومتر شما عقب برويد، ما هم ۵ کيلومتر عقب می رويم. نماينده انگليس خواست اين کار را بکند اما نماينده آمريکا مانع شد. آنها حاضر نشدند که عقب بروند و اين به دليل منطق محکم ما بود که آنها رفتند تا با روسايشان مشورت کنند که ۴۰ روز طول کشيد. آنها در برابر منطق ما اصلا جوابی نداشتند که متاسفانه امروز از جانب شما اينگونه مطرح می شود

«بحث ديپلماسی کلاس فلسفه نيست»

علی اکبر ولايتی در واکنش به انتقادات سعيد جليلی گفت:«بحث ديپلماسی، کلاس فلسفه نيست که شما برويد آنجا و بگويد، منطق ما قوی بود و آنها محکوم شدند و آنچه مردم می‌بينند اين است که شما چند سال است مسئول هسته ای کشور شده ايد يک قدم پيش نرفته‌ايد و هر روز تحريم‌ها بيشتر شده و فشار آن بر مردم افزايش يافته است وهنر ديپلماسی اين است که حق هسته‌ای حفظ و تحريم‌ها را کاهش دهيم.»

در بخشی ديگر از اين مناظره علی اکبر ولايتی به تلاش های علی لاريجانی، رييس مجلس و رييس سابق هيات مذاکره کننده ايران، برای حل بن بست مذاکرات هسته ای ايران و کارشکنی ها در اين خصوص اشاره کرد.

در ادامه اين مناظره همچنين حسن روحانی، مذاکره کننده ارشد اسبق اتمی ايران در دوران محمد خاتمی، نيز از رويکر سعيد جليلی در مذاکرات هسته ای انتقاد کرد.

حسن روحانی در اين زمينه گفت: من گفتم سانتريفيوژ خيلی خوب است که بچرخد اما به شرط آن که زندگی مردم، کارخانه‌ها و صنعت هم بچرخد و معتقدم که اين کار شدنی است و آن هاکه هر چه پيش بينی کردن عکس آن پيش آمدند گفتند شورای امنيت قطعنامه، تحريم، در کار نيست و هر روز جشن گرفتند که مسائل هسته‌ای حل و نهايی شده است بايد بدانند که نتوانستند مسائل بين الملی را درست تشخيص دهند و بشناسند که شرايط امروز ما شرايط حساسی است.»

اين نامزد يازدهمين انتخابات رياست جمهوری گفته است که بايد کسانی روی کار بيايند که منطق و شناخت کافی از مسايل جهانی داشته باشند و ديپلماسی هسته ای ايران را در دست بگيرند .

حسن روحانی تصريح کرده است که مسايل کنونی قابل حل است.

محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نيز گفته است که ايران در مذاکرات خود با گروه ۱+۵ در بغداد در سال ۲۰۱۲ قادر بود امتياز بگيرد.

آقای رضايی گفت:«در بغداد ما می توانستيم از لحاظ اين که اوباما برای انتخابات آماده می شد حداقل امتيازی را بگيريم و فرصت بغداد فرصت خوبی بود و اين نشانده وجود اشکالات تاکتیکی وجود دارد که بايد صادقانه بنشيندم و حل و فصل کنيم.»

انتخابات رياست جمهوری ايران روز جمعه ۲۴ خرداد برگزار و جانشين محمود احمدی نژاد تعيين می شود.
XS
SM
MD
LG