لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

آغاز تبلیغات رسمی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری


صادق محصولی، وزير کشور ایران روز چهارشنبه گفت: با اعلام اسامی نامزدهای دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری توسط شورای نگهبان، تبليغات رسمی آغاز و تا ۲۱ خرداد ادامه خواهد داشت.

آقای محصولی تصريح کرد: تبليغات رسمی داوطلبان از اين لحظه آغاز می شود و تا ساعت ۸ صبح روز ۲۱ خرداد ادامه می يابد.

در همين حال، قرعه کشی مناظره تلويزيونی کانديدا ها روز چهارشنبه با حضور نمايندگان نامزدهای انتخابات رياست جمهوری برگزار شد و نخستين مناظره بين مهدی کروبی و محسن رضايی در ۱۲ خردادماه پخش خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری های ايران، مراسم قرعه کشی در صدا سيما با حضور نمايندگان چهار کانديدای انتخابات رياست جمهوری برگزار شد. در اين مراسم مرتضی الويری نماينده مهدی کروبی، حسين پور نجاتی و بيژن زنگنه، نمايندگان مير حسين موسوی، شهرام گيل آبادی، نماينده محسن رضايی و مهدی کلهر نماينده محمود احمدی نژاد حضور داشتند.

این مناظره های تلویزیونی یک ساعت و نیم خواهد بود و در ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سوم سیما پخش خواهد شد.

براساس اين قرعه کشی مهدی کروبی با محسن رضايی در ۱۲ خرداد، محمود احمدی‌نژاد و ميرحسين موسوی ۱۳ خرداد، محسن رضايی و مير حسين موسوی ۱۴ خرداد، محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی ۱۶ خرداد، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی ۱۷ خرداد و محمود احمدی‌نژاد و محسن رضايی در ۱۸ خرداد با هم مناظره خواهند کرد.

موسوی: حذف نگاه امنیتی به قومیت ها

در همین حال و در ادامه مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، مير حسين موسوی روز چهارشنبه در ديدار با نمايندگان اقوام مختلف گفته است که در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری نگاه امنيتی نسبت به اقوام را در کشور از بين خواهد برد.

آقای موسوی به گلايه نمايندگان اقوام مختلف نسبت به رد صلاحيت‌های گسترده آنها اشاره کرد و تصريح کرده است: «ردصلاحيت‌ها و نظارت استصوابی مسئله‌ای است که فقط گريبانگير اقوام و اقليت‌ها نيست بلکه گريبانگير کل کشور است و من هميشه مخالفت خود را با اين مسئله ابراز کرده‌ام و در آينده هم اين مسئله را پی خواهم گرفت».

وی افزوده است: «ردصلاحيت‌ها و نظارت استصوابی را به نفع کشور نمی‌دانم. اين مسئله در اول انقلاب نبود و با حذف کانديداها از مجلس چهارم به بعد همواره مخالف اين مسئله بوده و هستم.»

کروبی : تصميمات دولت کنونی را متوقف می کنم

مهدی کروبی، يکی از نامزد های اصلاح طلب، نیز در سفر به استان اردبيل گفته است: در صورت پيروزی تصميمات کنونی دولت محمود احمدی نژاد را متوقف خواهد کرد.

آقای کروبی با اشاره به اين که در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری دو کار را انجام خواهد داد، گفته است: اولين کار متوقف کردن روند کنونی است و دومين کار نيز اجرای طرح های کارشناسی شده برای بهبود اوضاع معيشتی و ديگر مشکلات جامعه است .

مهدی کروبی همچنين تصريح کرده است: «در صورت پيروزی در وهله اول گزارشی منصفانه و بدون غرض ورزی از وضعيت کنونی دولت و کشور به مردم ارائه خواهيم کرد».

اين نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری گفته است : آنهايی که به روند موجود ناراضی هستند بايد با تمام توان برای تغيير به صحنه انتخابات بيايند زيرا عدم رضايت قلبی نتيجه ای دربر نخواهد داشت.

حمايت نهضت آزادی از موسوی و کروبی

از سوی دیگر، نهضت آزادی ايران در بيانيه ای اعلام کرده است که از دو نامزد اصلاح طلب حاضر در انتخابات رياست جمهوری حمايت خواهد کرد.

يک عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران گفته است: بر اساس مصوبه آخرين جلسه شورای مرکزی نهضت آزادی ايران، اين تشکل سياسی در انتخابات آينده از هر دو کانديدای اصلاح‌طلب حمايت می‌کند.

هاشم صباغيان با انتقاد از روند انتخابات در ايران گفت: نهضت آزادی ايران ضمن اينکه به روند برگزاری عادلانه و آزاد انتخابات، انتقادهای جدی را وارد می‌داند، بر اين باور است که در شرايط کنونی تضمين سلامت انتخابات مهم‌تر از هر مسئله ديگری است.
XS
SM
MD
LG