لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

قطع برق و «طرح ضربتی» برای صرفه جويی


مقامات دولتی ایران می گویند تا پايان سالهای ۸۸ و ۸۹ بتوان ۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از طريق نيروگاه های برق آبی اضافه می شود
مقامات دولتی ایران می گویند تا پايان سالهای ۸۸ و ۸۹ بتوان ۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از طريق نيروگاه های برق آبی اضافه می شود

در حالی که مقام های وزارت نيرو در ايران، شهروندان را بيش از پيش به صرفه جويی در مصرف آب و برق دعوت می کنند، «خاموشی» يا در واقع «قطع برق» تاحدودی منظم در بسياری از شهرها، مشکلات بسياری برای شهروندان به وجود آورده است.


«از هفته آينده برنامه طرح ضربتی درخواست همگانی از مردم برای صرفه جويی در برق آغاز خواهد شد.» اين بخشی از اظهارات قائم مقام مديرعامل شرکت توزيع برق تهران است که روز پنجشنبه در برخی روزنامه های چاپ تهران منتشر شد.


هنوز مشخص نيست منظور از «طرح ضربتی» برای درخواست همگانی چيست؟ در موارد مشابه، موضوع «طرح ضربتی» در اموری مانند برخورد با آنچه در ايران «بدحجابی» ناميده می شود به کار گرفته شده است اما اين بار موضوع، مصرف برق است.


تاکنون، وزير نيرو و ديگر مقام های مرتبط با مصرف آب و برق در ايران، از مردم می خواستند که در مصرف شان صرفه جويی کنند تا با بی آبی يا بی برقی (ويا هر دوی اينها) مواجه نشوند. اما برخی شهروندان می گويند وقتی روزی چند ساعت برق قطع می شود عملا امکان چندانی برای صرفه جويی باقی نمی ماند.


شاهين، از ساکنان کرج که در روزهای اخير، با مشکلات ناشی از بی برقی مواجه بوده است:«آقايان می گويند که مردم در تابستان در مصرف برق صرفه جويی کنند که ما می خواهيم در زمستان مثلا به آسيای ميانه برق بفروشيم. ولی در تابستان چگونه می توان برق کمتری مصرف کرد؟».


وی می افزايد:« می توان کولر را برای يکی دو ساعت خاموش کرد ولی آيا می شود که يک روز کامل از کولر استفاده نکرد؟ يا يخچال ها و سردخانه های بزرگ ادارات، شرکت ها، يا جاهايی که فرآورده های گوشتی دارند، آيا می شود از مصرف برق اينها کاست؟ ممکنه که چند تا از لامپ های يک خانه را خاموش کرد ولی آيا می شود کل خانه را تاريک کرد؟»


  • «صنعت برق ايران در سراشيبی شکست قرار دارد و همين که پيمانکاران و صنعتگران ايرانی توانايی اختصاص بودجه کافی برای به روز نگاه داشتن خود را نداشته باشند رفته رفته از بين خواهند رفت».
رييس هيات مديره سنديکای صنعت برق ايران

شاهین اضافه می کند:« يا اخيرا می گويند که از لامپ های کم مصرف استفاده کنيد که پولش را به شکل قسطی روی فيش های برق بپردازيد. ولی آن لامپ های کم مصرف، نور استانداردی ندارند. چين، اين لامپ ها را به بازار ايران ريخته، و درسته که طول عمرشان زياد هست اما چشم را اذيت می کنند و برای مطالعه يا تماشای تلويزيون مناسب نيست.»


اطلاع رسانی درباره قطع برق


قائم مقام مديرعامل شرکت توزيع برق تهران گفته است اين شرکت در حال تدوين برنامه ای برای تهران است که طی آن، قطعی برق از قبل به شهروندان اطلاع داده شود. به گفته اين مقام شرکت توزيع برق تهران، «البته اين برنامه هنوز در حال بررسی است که اگر به جمع بندی و تصويب برسد اجرا خواهد شد.»


در اين ميان، برخی معتقدند شهروندان ايران ِ سال ۱۳۸۷، اساسا نبايد با بی برقی منظم و سازماندهی شده مواجه باشند و علت اين امر را ناشی از سوء مديريت دولتی می دانند. اما فارغ از اين موضوع که به جای خود جای بررسی دارد، اينکه قطع برق از ابتدا به اطلاع شهروندان برسد چه فايده ای می تواند داشته باشد؟ آيا می توان برنامه ريزی داشت که با دشواری کمتری مواجه شد؟


شاهين در کرج:«مگر برق هم مثل آب است که بتوان آن را در محفظه ای ذخيره کرد؟ وقتی که برق خانه های قطع می شود همه نمی توانند از موتور برق استفاده کنند. به طور متوسط در هر خانه ای، دو يخچال يا يک يخچال و يک فريزر وجود دارد. در بسياری از منازل و يا ادارات هم که کولرهای گازی روشن هستند. در اين شرايط چطوری می توان در مصرف برق صرفه جويی کرد؟»


وی می افزايد:«در استان های جنوبی ما هم که گرما آن قدر شديد است که سيستم های خنک کننده بايد ۲۴ ساعته کار کنند. تازه هنوز تابستان شروع نشده و يک هفته باقی مانده. من نمی دانم اين طرح ضربتی که گفتند در مردادماه چگونه جواب خواهد داد؟ من فکر می کنم هدف از طرح چنين ايده هايی برای صرفه جويی در مصرف برق، منحرف کردن افکار عمومی از دلايل اين مشکلات است.»


عباس علی آبادی، مشاور وزير نيرو در ايران به خبرگزاری مهر گفته است:«ظرف دو سال آتی ۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات به ظرفيت شبکه برق کشور اضافه می شود».


البته بگفته اين مشاور وزير نيرو، اين ميزان توليد برق به شرط آن است که «تمامی نيروها بسيج شده و تامين منابع مالی نيز صورت گيرد» در آن صورت می توان اميدوار بود که تا پايان سالهای ۸۸ و ۸۹ بتوان ۷ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از طريق نيروگاه های برق آبی (به گفته او) «به کشور تقديم کرد.»


اين اظهارات در حالی است که از مدت ها قبل، کارشناسان صنعت برق، درباره ورشکستگی صنعت برق ايران به دليل نبود سرمايه گذاری لازم هشدار داده بودند.


روزنامه کارگزاران چندی قبل گزارش داد بدهی وزارت نيرو به سنديکای صنعت برق ايران رو به افزايش است و ورشکستگی پيمانکاران اين صنعت ديگر يک خطر نيست.


مهندس محمد پارسا، رييس هيات مديره سنديکای صنعت برق ايران نيز چند ماه قبل در گفت وگويی با روزنامه کارگزاران گفته بود: صنعت برق ايران در سراشيبی شکست قرار دارد و همين که پيمانکاران و صنعتگران ايرانی توانايی اختصاص بودجه کافی برای به روز نگاه داشتن خود را نداشته باشند رفته رفته از بين خواهند رفت.


XS
SM
MD
LG