لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

دوازده نفر در ایران به دار آویخته شدند


همزمان با انتشار خبر به دار آویخته شدن دو زندانی در سنندج، روز چهارشنبه ۱۲ مرد و زن در شهرهای تهران و شيراز اعدام شدند.
همزمان با انتشار خبر به دار آویخته شدن دو زندانی در سنندج، روز چهارشنبه ۱۲ مرد و زن در شهرهای تهران و شيراز اعدام شدند.

دادگستری استان کردستان، روز چهارشنبه اعلام کرد دو نفر به اتهام قتل يکی از فرماندهان سپاه پاسداران ايران در زندان شهر سنندج، مرکز اين استان، به دار آويخته شده اند


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، روابط عمومی دادگستری استان کردستان اعلام کرد: « دوعضو گروه حزب دموکرات کردستان ايران که بيست و چهارم دی ماه سال گذشته در حاجی آباد سنندج يکی ازاعضای سپاه پاسداران را به قتل رسانده بودند، به دار آويخته شده اند.»


چهار روز پيش، سايت رسمی حزب دموکرات کردستان به نقل از کوردستان ميديا، از اعدام نادر محمدی و کيومرث محمدی در تاريخ هيجدهم مهر ماه خبر داده بود.


حسن شرفی، جانشين دبير کل حزب دموکرات کردستان، با تاييد اين خبر می گويد که جمهوری اسلامی حکم اين دو را در روز جهانی مبارزه عليه اعدام به اجرا گذاشته است.


  • «اتهامات اين دو نفر که در سنندج به دار آویخته شدند، اقدام عليه نيروهای انتظامی و امنيتی بود و اين اتهام را نه خوشان قبول کردند و نه شواهی برای اثبات آن وجود دارد ولی معمولا وقتی جمهوری اسلامی اعدامی صورت می گيرد به جای اينکه سياسی بودن آن را مطرح کند به آنها اتهاماتی می زنند که به لحاظ قانونی يا افکار عمومی قابل قبول باشد»
حسن شرفی، جانشين دبير کل حزب دموکرات کردستان

به گفته وی، اين دو هشت ماه پيش دستگير شده و آخرين جلسه محاکمه آنها نيز در اواخر سپتامبر برگزار شد.


آقای شرفی با رد اتهام قتل يکی از فرماندهان پاسداران توسط اين دو عضو حزب دموکرات به راديو فردا می گويد: «اتهامات اين دو اقدام عليه نيروهای انتظامی و امنيتی بود و اين اتهام را نه خوشان قبول کردند و نه شواهی برای اثبات آن وجود دارد ولی معمولا وقتی جمهوری اسلامی اعدامی صورت می گيرد به جای اينکه سياسی بودن آن را مطرح کند به آنها اتهاماتی می زنند که به لحاظ قانونی يا افکار عمومی قابل قبول باشد.»


۱۲ اعدام در يک روز


همزمان با اعلام خبربه دار آویخته شدن اين دو زندانی در سنندج، روز گذشته منابع خبری در جمهوری اسلامی خبر از اعدام ۱۲ مرد و زن در شهرهای تهران و شيراز دادند.


روزنامه جام جم چاپ تهران، به نقل از عصمت الله جابری، سرپرست اجرای احکام دادسرای امور جنايی تهران نوشت که «هشت مرد و يک زن که به دليل قتل نفس به قصاص محکوم شده بودند در محوطه زندان اوين به دار آويخته شدند».


بر اساس گزارش ها، دادگستری فارس هم سه مرد به اسامی حميد، وحيد و محمد را به عنوان «افراد شرور» و به اتهام «ربودن دو زن» و «آزار و اذيت» اين زنان به دار آويخته است.


حکم اعدام اين افراد در حالی به اجرا گذاشته می شود که هفته گذشته سازمان ها و نهادهای حقوق بشری به مناسبت روز جهانی مبارزه عليه حکم اغدام نسبت به افزايش روند اعدام ها در ايران اظهار نگرانی کرده بودند.


فعالان حقوق بشر ايران در اروپا و آمريکای شمالی، اخيرا درگزارش سال ۲۰۰۶ خود که به مناسبت روز جهانی مبارزه با حکم اعدام منشر شد از افزايش ۴۶ درصدی حکم اعدام در جمهوری اسلامی خبر داده اند.


بنا براين گزارش در ايران و در فاصله زمانی اکتبر ۲۰۰۵ تا سپتامبر ۲۰۰۶، برای ۲۸۲ نفر حکم اعدام صادر شده که از اين تعداد، ۱۱۱ نفر تا به حال اعدام شده اند و بقيه در انتظار اجرا ی حکم اعدام در زندان های جمهوری اسلامی اند.


XS
SM
MD
LG