لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

گمرک ايران: ادامه افت صادرات و واردات


بندرعباس
بندرعباس
اولين آمار ماهانه منتشر شده توسط اداره گمرک ايران در سال جاری خورشيدی که دربرگيرنده واردات و صادرات غير نفتی ايران در ماه فروردين است، نشان از ادامه افت تجارت خارجی ايران دارد.

در حالی که دولت دهم صادرات ۵۹ ميليارد دلار (ماهانه ۵ ميليارد دلار) اقلام غير نفتی را برای سال جاری در نظر گرفته است، جديدترين آمار گمرکی حاکی از افت ۱۱ درصدی صادرات غيرنفتی ايران در فروردين ماه سال جاری نسبت به فرودين سال گذشته است. ايران در ماه گذشته تنها موفق به صادرات ۲ ميليارد و ۴۹۷ ميليون دلار کالا شده است که نيمی از آن ميعانات گازی و محصولات پتروشيمی بوده است.

ايران سال گذشته کلا ۴۳ ميليارد دلار صادرات غير نفتی داشت، در حالی که اين رقم در سال ۹۰ حدود ۴۸ ميليارد دلار بود.

در ميان اقلام صادراتی، محصولات پتروشيمی بيشترين درآمدزايی را برای ايران داشته است، اما آمارهای گمرکی نشان از افت ۲۷ درصدی صادرات محصولات پتروشيمی ايران در ماه فروردين دارد.

صادرات محصولات پتروشيمی ايران در سال گذشته نيز تا ۳۳ درصد کاهش يافت و از ۱۵ ميليارد دلار در سال ۹۰ به ۱۰ ميليارد دلار در سال گذشته افت کرد.

ايران همچنين در فروردين ماه سال جاری کمی بيش از ۲ ميليارد دلار واردات داشته که قسمت اعظم آن محصولات کشاورزی بوده است و کلا واردات غير نفتی ايران طی اين ماه نسبت به دور موافق سال گذشته تا ۳۹ درصد کاهش يافته است.

قرار گرفتن محصولات کشاورزی در ليست عمده واردات ايران در حالی است که محمود احمدی نژاد ۲۶ ارديبهشت ماه در جمع مردم بندرعباس اعلام کرد که «در صورت استفاده از ظرفيتهای کشاورزی و معادن ديگر نيازی به درآمدهای نفتی نيست».

گزارش سالانه گمرک ايران که ماه گذشته منتشر شد می گويد که اين کشور طی سال گذشته تا ۱۰ ميليارد دلار واردات انواع محصولاتی کشاورزی از جمله گندم، برنج، ذرت، کنجاله، سويا و روغن خوراکی را داشته است که تقريبا برابر با ۲۰ درصد کل واردات کشور بوده است.

آمار فروردين ماه نيز حاکی است که ايران طی اين ماه ۱۸۴ ميليون دلار گندم، ۱۳۱ ميليون دلار برنج، ۲۰۲ ميليون دلار کنجاله، ۵۱ ميليون دلار شکر تصويه نشده و ۳۶ ميليون دلار ذرت وارد کرده است.

ايران در اين ماه همچنين ۵۰ ميليون دلار واردات شمش و محصولات آهنی و فولادی داشته است.
XS
SM
MD
LG