لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

افزايش دو برابری صادرات ميعانات گازی ايران در آبان ماه


I
I
گمرک ايران گزارشی کلی از آمار تجارت خارجی ايران در هشت ماهه اول سال جاری منتشر کرده که نشان دهنده افزايش چشمگير صادرات ميعانات گازی ايران در آبان ماه است.

گزارش جزئيات تجارت خارجی معمولا چند روز بعد از گزارش کلی منتشر می شود.
گزارش روز شنبه، ۹ آذرماه گمرک حاکی است که ايران در هشت ماه نخست سال جاری ۴ ميليارد و ۹۴۴ ميليون دلار ميعانات گازی صادر کرده است.

گزارش ماه گذشته گمرک حاکی از صادرات سه ميليارد و ۹۲۶ ميليون دلار ميعانات گازی طی هفت ماه بود، به عبارتی ايران در هفت ماه اول سال جاری خورشيدی بطور متوسط ماهانه ۵۶۰ ميليون دلار صادرات ميعانات گازی داشت.

اين در حالی است که با مقايسه با آمار هشت ماهه و هفت ماهه گمرک، ارزش صادرات ميعانات گازی ايران در ماه هشتم، آبان ماه، به يک ميليارد و ۱۸ ميليون دلار می رسد که تقريبا دو برابر متوسط صادرات ماهانه ميعانات گازی ايران در سال جاری است.

ميعانات گازی نوعی نفت بسيار مرغوب و گران قيمت است که از چاههای گازی توليد ميشود و ايران اين نوع نفت را در سبد اقلام صادراتی غيرنفتی قرار ميدهد.

صادرات ميعانات گازی ايران در سال ۹۰ بيش از ۱۰ ميليارد و ۱۱۵ ميليون دلار بود که در سال ۹۱ تا ۱۲٫۵ درصد کاهش يافت.

گزارش جديد گمرک همچنين حاکی است که ايران در هشت ماه اول سال جاری مجموعا ۶ ميليارد و ۴۰۵ ميليون دلار محصولات پتروشيمی صادر کرده است.

گزارش ماه گذشته گمرک نشان دهنده صادرات ۵ ميليارد و ۵۹۲ ميليون دلاری محصولات پتروشيمی بود، به عبارتی صادرات ماهانه محصولات پتروشيمی ايران در هفت ماه اول سال جاری حدود ۷۹۸ ميليون دلار بود، در حالی که آمار جديد گمرک نشان می دهد که اين رقم در آبان ماه ۸۱۳ ميليون دلار بوده است.

ايران در سال ۹۰ کلا ۱۵ ميليارد دلار صادرات محصولات پتروشيمی داشت که در سال بعد آن با کاهش ۳۳ درصدی به ۱۰ ميليارد دلار کاهش يافت.

گزارش جديد گمرک مي گويد که کل صادرات غير نفتی کشور در هشت ماه اول سال جاری ۲۴ ميليارد و ۶۰۵ ميليون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال قبل ۱۲٫۷ درصد کاهش نشان می دهد و واردات کشور ۲۸ ميليارد و ۲۴۷ ميليون دلار بوده که با کاهشی ۲۲٫۷ درصدی مواجه شده است.

چين، عراق، امارت، هند و افغانستان بيشترين واردات از ايران را داشته اند و عمده کالاهای صادراتی سنگ آهن، متانول و قيرنفت بوده است.

اقلام عمده وارداتی در اين مدت شامل برنج به ارزش يک ميليارد و ۶۱۰ ميليون دلار، کنجاله سويابه ارزش يک ميليارد و ۵۷ ميليون دلار، گندم به ارزش ۷۵۱ ميليون دلار، ذرت به ارزش ۷۴۵ ميليون دلار و وسايل نقليه با موتور پيستونی درونسوز با حجم سيلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتيمتر مکعب به ارزش ۶۳۴ ميليون دلار بوده است.

براساس اين گزارش کشورهای عمده صادرکننده کالا به ايران در اين مدت به ترتيب امارات، چين، هند، کره و ترکيه بوده اند.
XS
SM
MD
LG