لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

تنش در روابط ايران و فيلا؛ نگرانی هواداران از احتمال تعليق


علاقمندان پرتعداد کشتی در ايران که از سه مدال طلا، يک نقره و دو برنز در المپيک لندن شادمان بودند، حالا نگران احتمال تعليق فدراسيون کشتی ايران و توقف روند پيشرفت دوبنده پوشان ايرانی هستند. ايران به تازگی در مسابقات کشتی آزاد جوانان جهان به ميزبانی تايلند نيز با سه مدال طلا خوش درخشيد.

هشدار به فدراسيون کشتی ايران از مصاحبه رافی مارتينتی رييس فدراسيون جهانی کشتی در حين برگزاری المپيک لندن آغاز شد. او برای نخستين بار به موضوع انتخابات فدراسيون کشتی ايران واکنش نشان داد.

مارتينتی رو به دوربين تلويزيون صدای آمريکا و با اشاره به سرپرست فدراسيون کشتی ايران گفت: «حتی اگر او نيز با مداخله دولت به رياست برسد، ما با قاطعيت برخورد خواهيم کرد. اگر انتخابات فدراسيون کشتی ايران دموکراتيک نباشد فعاليت های کشتی ايران را تعليق خواهيم کرد. ما نمی توانيم بپذيريم که با دستور اين آيت الله يا فلان وزير، افراد را بر سر کار بياورند. ايران تا قبل از پايان سال ۲۰۱۲، بايد در انتخاباتی قانونمند و دموکراتيک، رييس فدراسيون خود را معرفی کند.»

اين ماجرا ابعاد گسترده تری هم پيدا کرد. خبرگزاری مهر نوشت؛ فيلا از لحن نامه ارسالی فدراسيون کشتی ايران درباره نتيجه قضاوت کشتی سعيد عبدولی با استيو گينو (فرانسه) در المپيک لندن ناراضی است و با ارسال نامه ای، خواستار عذرخواهی فدراسيون ايران شده. در برنامه زنده شبکه خبر نيز تاييد شد که فيلا از ايران خواسته ضمن درج عذرخواهی در رسانه های داخلی، کپی مطلب مورد نظر را نيز به فيلا بفرستند تا اين فدراسيون مشمول جرايم و محروميت های فيلا نشود. حتی متن نامه صريح فيلا نيز در شبکه های اجتماعی منتشر شد.

همکاری مخابرات با فدراسيون کشتی برای رهايی از تعليق!

حسن رنگرز نايب رييس فدراسيون کشتی به خبرگزاری ايرنا گفته است که ايران بر موضع خود درباره اجحاف در حق سعيد عبدولی باقی مانده و قصد معذرت خواهی در اين خصوص را ندارد.

حالا فدراسيون کشتی از طريق شرکت مخابرات ايران در صدد است تا افرادی که پيامک‌های تهديد‌آميز و اعتراضی به رييس فدراسيون جهانی ارسال کرده‌اند را شناسايی کند.

ايلنا با درج اين خبر نوشته: «فدراسيون کشتی با هماهنگی وزارت ورزش به دنبال پيگرد قضايی افرادی است که با ارسال پيامک‌های تهديد‌آميز به رافائل مارتينتی او را مجاب کرده تا رای به تعليق اين رشته در ايران بدهد.»

اقدام فدراسيون کشتی در نشر چنين اخباری از نگاه برخی کارشناسان کشتی به فرافکنی تعبير شده است. زيرا مسئله فيلا با ايران، بر سر مکاتبه مستقيم خود اين فدراسيون با فدراسيون جهانی است. رديابی پيامک های شهروندان ايرانی اگرچه در رخدادهای سياسی بی سابقه نيست، اما در حوزه ورزش برای نخستين بار است که از طريق رسانه های رسمی اعلام می شود.

از طرفی، محور نارضايتی مقامات فيلا از اين نکته بود که مسئولين ورزش ايران در حين برگزاری المپيک لندن، به نقل از آنها اعلام کردند که فيلا به خاطر داوری مسابقه سعيد عبدولی از ايران عذرخواهی کرده و داوران هم محروم شده اند. اما واقعيت اين بود که نه فيلا عذرخواهی کرده و نه داوران محروم شدند.

ابهام در غيبت ايران از جام جايزه بزرگ

طبق قوانين فيلا، ايران بايد ۱۶ آزادکار مدال آور در جام تختی و دو فرنگی کار مدال آور در جام وهبی امره که مراحل نخست جام جايزه بزرگ طلايی فيلا بودند را به مرحله نهايی اين جام اعزام می کرد.

قوانين فيلا در اين زمينه چنان روشن بود که بلغارستان به دليل مصدوميت استانکا زلاته وا در کشتی زنان ناگزير شد برای رهايی از جريمه پنج هزار فرانکی، بانوی ديگری را جايگزين اين قهرمان نام آشنا کند.

اما ايران بدون اعلام دليل مشخصی در مرحله نهايی جام جايزه بزرگ طلايی به ميزبانی باکو شرکت نکرده است. اين فدراسيون بنا به دلايلی نامعلوم، جام مدويد در بلاروس و تورنمنت ديمتری کورکين روسيه را ترجيح داده و قيد سفر به باکو را زده!

اين به معنای جريمه ۵ هزار فرانکی در ازای هر کشتی گير است که قبلاً به اطلاع فدراسيون های ملی رسيده و احتمال محروميت از حضور در مسابقات قهرمانی آسيا نيز در سايت فيلا و فايل قوانين فينال جام گولدن گراندپری با صراحت قيد شده.

طبق قوانين، اگر کشتی گيری مصدوم شود هم بايد فرد جايگزين به جای او اعزام شود. گفته می شود که فقط ايران و مغولستان اين قانون را زير پا گذاشته اند و بقيه تيم ها همگی در باکو هستند. جالب تر اينکه دو ماه قبل گفته شد ايران به باکو خواهد رفت و فهرست اعزامی هم اعلام شد. اما همان فهرست هفته گذشته سر از جام مدويد درآورد.

انتقاد از روابط بين الملل فدراسيون کشتی

مسئوليت پيگيری اين اتفاقات و همچنين رايزنی با فيلا برای گريز از تعليق، به عهده کميته روابط بين الملل فدراسيون کشتی است که رياست آن را مهدی خالدی برعهده دارد.

جواد رفوگر رييس اسبق فدراسيون کشتی و رييس کنونی انستيتو بين المللی کشتی ايران با اشاره به نقش کميته روابط بين الملل فدراسيون کشتی، به خبرگزاری مهر می گويد: «اين کميته بايد در اين شرايط وارد عمل شود و با رايزنی به اين قائله خاتمه دهد. متاسفانه با گذشت مدت زيادی از اين اتفاقات هنوز خبری از عکس العمل اين کميته نيست و ما هر روز شاهد آن هستيم که حاشيه و اتفاق جديدی به اين پروسه افزوده شده.»

اين تنش ها بين ايران و فيلا حتی اگر به تعليق منجر نشود، می تواند ميزبانی جام جهانی ۲۰۱۳ تهران را با تهديد جدی مواجه کند. همان طور که پيش از اين هم فيلا ميزبانی کلاس بين المللی مربيگری را از ايران پس گرفت.

با توجه به اصرار وزارت ورزش برای تشکيل مجامع انتخاباتی فدراسيون ها و تاکيد فدراسيون جهانی درباره غيرقانونی بودن دخالت دولت در انتخابات، فدراسيون کشتی ايران حالا در حال و هوای تعليق قرار دارد و مسئولين ورزش ايران برای رهايی از اين مخمصه چاره ای ندارند جز تمکين از مقررات کميته بين المللی المپيک .
XS
SM
MD
LG