لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

شکست تيم فوتبال امید ايران از عربستان


تیم فوتبال امید ایران از راهیابی به مسابقات المپیک باز ماند
تیم فوتبال امید ایران از راهیابی به مسابقات المپیک باز ماند


تيم فوتبال المپيک ايران در ورزشگاه آزادی تهران سه بر دو مغلوب تيم المپيک عربستان سعودی شد تا عملا پرونده راهيابی فوتبال ايران به بازيهای المپيک همچنان بسته بماند.


پيش از اين با شکست سه بر يک ايران از استراليا در آدلايد، طلسم ناکامی فوتبال ايران در رسيدن به بازی های المپيک پا برجا نشان می داد، اما طبق مقررات اعلام شده از سوی کنفدراسيون فوتبال آسيا، در صورت پيروزی ايران بر عربستان، شکست استراليا از اردن در امان و دستيابی به اختلاف گل بهتر نسبت به استراليا در اين دو مسابقه، تيم ايران به طور معجزه آسايی به دور دوم رقابت های مقدماتی المپيک ۲۰۰۸ پکن در منطقه آسيا صعود می کرد.


هرچند چنين معجزه ای هرگز رخ نداد و نه تنها تيم ملی فوتبال المپيک ايران در خانه شکستی ديگر از عربستان را پذيرفت، که استراليا هم در امان چهار بر صفر ميزبانش را خرد کرد. عربستان و استراليا به دور دوم پيکارهای مقدماتی راه يافتند تا در آن مرحله ۱۲ تيم صعود کرده در سه گروه با يکديگر پيکار کنند و سه تيم برتر هر گروه راهی المپيک پکن شوند.


در مدتی که مسووليت رهبری تيم ملی المپيک را در دست گرفتم حوادثی رخ داد که در هيچ جای دنيا نظير آن نيست. مشکلات را همواره تحمل کردم، به اميد آن که حل می شود. اما نه تنها حل نشد، که اوضاع به مراتب وخيم تر شد
وینگو بگویج

در ورزشگاه خالی آزادی، حتی با رايگان بودن تماشای مسابقه، تيم عربستان در دقيقه ۲۶ توسط عبدالله نور به گل نخست رسيد و با برتری يک بر صفر به رختکن رفت.


تلاش بازيکنان تيم المپيک ايران نه تنها به گل تساوی بخش نرسيد که در پی فرصت های هدر رفته، نايف احمد در دقيقه ۷۱ گل دوم عربستان را نيز به ثمر رساند.


دو گل پياپی و نيم اميدی ناپايدار


به دنبال اين گل، شاگردان وينگو بگوويچ کروآت، ديگر چيزی را برای بيشتر از دست دادن نداشتند و با از سر گيری حمله های خود، در فاصله دو دقيقه با ضربه آزاد عادل کلاه کج، بازيکن جنوبی تيم اميد، فاصله را کم کردند.


حدود يک دقيقه بعد شهرام گودرزی نتيجه را دو بر دو کرد تا دست کم برای دستيابی به پيروزی اميدهايی به وجود بيايد. اما در ميان تلاش همه جانبه بازيکنان ميزبان، اين عربهای سعودی بودند که در دقيقه ۸۳ با ضربه عبدالطيف غانم به گل سوم رسيدند و تا پايان برتری را حفظ کردند.


در اين مسابقه ماتسو مورا، داور ژاپنی در دقيقه ۶۴ مصطفی چتر آبگون از ايران و پنج دقيقه بعد سعيد عبدالعزير از عربستان را دو اخطاره و اخراج کرد.


تعداد تماشاگر کمتر از ۱۰۰۰ نفر درپايان عليه ويگو بگوويچ، سرمربی تيم ملی اميد، به سر دادن شعار پرداختند.


تيم ايران که در پايان سه مسابقه نخست دور رفت، تنها با يک گل خورده در عربستان، نشانی از کار دفاعی به مراتب موفق تر از کار تهاجمی بدون گل تيم داشت . ولی در سه مسابقه برگشت شش گل زد و شش گل خورد.


بگوويچ: مشکلات اينجا با همه جای دنيا فرق دارد!


بگوويچ در پايان آخرين مربيگری اش در ايران از شرايط تيم اميد زبان به شکايت گشود و مشکلات اين تيم را متفاوت با همه جای جهان خواند!


او با صراحت اعلام کرد که هر مربی که در آينده بخواهد سکان تيم المپيک را در دست گيرد، بايد از سرنوشت من درس گيرد.


بگوويچ در جمع خبرنگاران ايرانی گفت:« در مدتی که مسووليت رهبری تيم ملی المپيک را در دست گرفتم حوادثی رخ داد که در هيچ جای دنيا نظير آن نيست. مشکلات را همواره تحمل کردم، به اميد آن که حل می شود. اما نه تنها حل نشد، که اوضاع به مراتب وخيم تر شد».


بگوويچ همچنين گفت:« پيش از مسابقه با عربستان در تهران، تنها با سه بازيکن کار شروع شد و شب پيش از بازی اين تعداد به ۱۷ نفر رسيد. با اين شکل کار، هرگز نمی شود نتيجه گرفت. تيم ايران ۳۲ سال است به المپيک راه نيافته و علت آن را نمی شود در ضعف همه مربيان اين زمان جست و جو کرد. بايد ريشه يابی کرد. اگر می دانستم حتی با ده در صد اين مشکلات هم رو به رو می شوم، حتی با ۱۰۰ ميليون دلار هم هرگز اين مسووليت را نمی پذيرفتم».


گفتنی است که پيش از بگوويچ، سيموئز برزيلی در پی کسب مدال برنز بازيهای آسيايی، به هيچ قيمتی حاضر به ادامه همکاری با تيم برای بازيهای مقدماتی المپيک نشد.


جيسون هم تعجب کرد!


جيسون، سرمربی تيم المپيک عربستان ضمن اظهار رضايت از تيم خود و آرزوی رساندن آنان به المپيک پکن، از بازی بد تيم ايران اظهار شگفتی کرد و در برابر پرسش خبرنگاران ايرانی در مورد ميزان همکاری مسوولان سعودی با تيم او گفت: «همه ما را حمايت کردند. باشگاه ها همواره بازيکنان خود را در اختيار ما قرار دادند. باشگاه هايی که از همکاری سر باز زنند، با برخوردهای شديد مواجه و حتی مسوولانش زندانی می شوند! بازيکنان اين تيم ۱۸ ماه در کنار هم بودند»


XS
SM
MD
LG