لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۷

ايران تيم ب غنا را شکست داد


تيم ملی فوتبال ايران بعد از ظهر دوشنبه، يازدهم تيرماه، در ورزشگاه آزادی با تيم ملی جاماييکا آخرين بازی تدارکاتی را در ايران انجام خواهد داد
تيم ملی فوتبال ايران بعد از ظهر دوشنبه، يازدهم تيرماه، در ورزشگاه آزادی با تيم ملی جاماييکا آخرين بازی تدارکاتی را در ايران انجام خواهد داد

تيم ملی فوتبال ايران با پيروزی آسان چهار بر دو بر تيم المپيک غنا، محکی جدی در راه پيکارهای جام ملتهای آسيا نخورد. اين مسابقه در حضور حدود ۱۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی انجام شد و غنا به جای ملی پوشان حاضر در جام جهانی، با تيمی جوان و شکننده به ميدان آمد.


در حالی که اين مسابقه برای تيم المپيک غنا دست آوردهای موثری در راه مسابقه های ماه آينده بازی های آفريقايی در الجزاير داشت، تيم ايران بی حاصل از انجام آن، نه تنها هزينه رفت و آمد اين تيم آفريقايی را متحمل شد، که به گزارش « ديس دی آن لاين» سيصد هزار دلار نيز برای آن به فدراسيون فوتبال غنا پرداخت.


در اين مسابقه يک طرفه ملی پوشان ايران با به ثمر رساندن گل چهارم توسط هادی عقيلی، مدافع پيش تاخته در دقيقه ۴۹، عملا از گلزنی باز ايستادند تا حريف جوان به دو گل خود راضی باشد. آلفردو اودو در دقيقه ۴۷ با زدن گل دوم غنا، تيم ملی را وادار به واکنشی کرد که برتری حد اقل سه بر دو تنها دو دقيقه دوام آورد و مسابقه با نتيجه چهار بر دو چهل دقيقه بدون گل ماند.


تيم ملی فوتبال ايران با موجودی کامل خود به ديدار حريفی رفت که با اعتبار آفريقايی و نمايش جام جهانی گذشته، فاصله ای بسيار داشت. اين تيم در همان نيمه نخست نشان داد که برای خود شناسی تيم مدعی مقام قهرمانی جام ملت های آسيا هرگز محک مناسبی نيست و اين واقعيت در همان نيمه نخست نمايان شد.


پيش از مسابقه رحمان رضايی، مدافع با تجربه تيم ليورنو از رقابتهای سری « آ » ايتاليا به خبرگزاری مهر گفته بود که تيم های آفريقايی با قدرت بدنی بالايی که دارند برای تيم ملی مشکل آفرين خواهند شد، زيرا ملی پوشان در پی مرحله بدنسازی، اکنون کند و سنگين هستند.


اما اين تيم هرگز دارای آن امتيازهای ياد شده تيم های معتبر آفريقايی نبود که بتواند با ايجاد مشکل، سنگ محکی مناسب برای کاستی های موجود باشد، مگر ضعف در کار دفاعی که از مکزيک نيز چهار گل خورد.


رضايی با تاکيد به اين مساله که «اگر تيم غنا تعدادی از نفرات اصلی خود را به همراه آورده باشد، مطمئنا تيم خوبی خواهد بود و می تواند حريف قدرتمندی برای تيم ملی باشد. اما در غير اين صورت اين ديدار نتايج مطلوبی به همراه نخواهد داشت» به واقعيتی انکار ناپذير برای تيم ملی ايران در آستانه رقابت های جام ملتهای آسيا اشاره کرده است.


اما تيم جا نيفتاده غنا نه تنها فاقد برتری توان بدنی بود که در همان نيمه نخست در مدت ۲۶ دقيقه سه گل خورد و در حالت سيراب شدن بازيکنان تيم ملی از يک بازی کاملا تمرينی، يک گل را در دقيقه ۳۱ توسط برنارد کمودی، کاپيتان تيم تيم ملی المپيک غنا، وارد دروازه وحيد طالب لو کرد. طالب لو در حالی دروازه بان ثابت اين بازی بود که رد شروع نيمه دوم نيز پذيرای گل شد.


در حالی که سیستم بازی ایران در نيمه نخست به ۳-۳-۴ می نمود، مهدی مهدوی کيا در دفاع راست اغلب حالت هافبک راست به خود می گرفت. قلب دفاع را هادی عقيلی و رحمان رضايی داشتند و فريدون زندی در جناح چپ، يک مدافع نفوذی بود.


‪شش ‬تا ‪ هشت ‬بازيکن از تيم ملی حاضر در جام جهانی ۲۰۰۶ دراين ديدار حضورداشته باشند، اما بازيکنان جوان دراين ديدار بسيار با انگيزه حاضر شدند و به غير از کمبود تجربه در دوندگی و کار تکنيکی عملکرد خوبی به نمايش گذاشتند
قلعه نویی

علی کريمی، جواد نکونام و آندرانيک تيموريان سه مرد ميانی بودند و سه مهاجم تيم ملی را جواد کاظميان، رضا عنايتی و وحيد هاشميان تشکيل می دادند که هاشميان در نيمه نخست يک ضربه به ديرک دروازه لرزان غنا داشت.


هاشميان در بين دو نيمه با رسول خطيبی تعويض شد که خطيبی نيز در دقيقه نخست وقت تلف شده، به دليل اعتراض به مسعود مرادی، داور اعزامی به جام ملتهای آسيا، از زمين اخراج شد!


در نيمه دوم، امير قلعه نويی شش تعويض انجام داد که بيشتر در خط ميانی و حمله بود. علاوه بر تعويض هاشميان، در دقيقه ۸۶ مرتضی اسدی به جای فريدون زندی، در دقيقه ۷۰ ابراهيم صادقی به جای آندرانيک تيموريان، در شروع نيمه دوم محمد نوری به جای علی کريمی، در دقيقه ۶۳ حسين کعبی به جای جواد کاظميان و در دقيقه ۸۲ مهرزاد معدنچی به جای رضا عنايتی به زمين آمدند.


از بازيکنان تيم ملی ب، که از اردن بازگشته بودند، هيچ بازيکنی به بازی گرفته نشد.


هنوز ۱۱ دقيقه از بازی سپری نشده بود که گل اول ايران ‬با پاس جواد کاظميان، يکی از سه مهاجم تيم ملی، و ضربه سر رضا عنايتی، مهاجم نوک تيم ملی، به ثمر رسيد.


سه دقيقه بعد دفاع شتابزده تيم غنا به دنبال پاس ‬جواد کاظميان خطای پنالتی کرد و جواد نکونام هافبک تيم اوساسونای اسپانيا، از نقطه پنالتی گل دوم را وارد دروازه حريف آفريقايی کرد.


با پاس علی کريمی، هافبک تهاجمی تيم ملی، به رضا عنايتی، دومين گل خود وسومين گل تيم ايران را در دقيقه ‪ ۲۶ به ثمر رساند. گل چهارم در شروع نيمه دوم با پاس فريدون زندی و با ضربه هادی عقيلی زده شد.


در نيمه نخست ملی پوشان ايران سه موقعيت ديگر گل را نيز هدر دادند.


قلعه نويی : به جای بازيکنان جام جهانی بازيکنان با انگيزه و دونده آمدند!


امير قلعه نويی، سرمربی تيم ملی ايران، در پايان مسابقه اظهار کرد که تيم ملی در پايين ترين نقطه قدرت بدنی در پايان مرحله بدن سازی بود.


او در حالی که در نيمه دوم شش تعويض داشت، خستگی بازيکنانش را دليل افت قدرت گلزنی تيم درنيمه دوم دانست. او با ارائه ريز و دقيق تعداد جلسات وتمرين تيم ملی، به اين مساله اشاره نکرد که چرا اين زمان را برای بازی تدارکاتی تعيين کرده است.


قلعه نويی يکی از ايرادهای تيم ايران در برابر تيم زير ۲۳ سال غنا را ضعف درساختار دفاعی اعلام کرد که در برابر حريفی ضعيف دو گل خورد. اوگفت: «در فرصت باقی مانده تا آغاز جام ملت های آسيا، اقدامات لازم را برای رفع اين ضعف انجام خواهيم داد».


قلعه نويی بر اين مساله تاکيد کرد که قراربود ‪شش ‬تا ‪ هشت ‬بازيکن از تيم ملی حاضر در جام جهانی ۲۰۰۶ دراين ديدار حضورداشته باشند، اما بازيکنان جوان دراين ديدار بسيار با انگيزه حاضر شدند و به غير از کمبود تجربه در دوندگی و کار تکنيکی عملکرد خوبی به نمايش گذاشتند


تيم ملی فوتبال ايران بعد از ظهر دوشنبه، يازدهم تيرماه، در ورزشگاه آزادی با تيم ملی جاماييکا آخرين بازی تدارکاتی را در ايران انجام خواهد داد تا احتمالا در مالزی نيز يک بازی دستگرمی انجام دهد. نخستين بازی تيم ملی در غياب بازيکنان ساکن اروپا، در مکزيک بود که ملی پوشان ايران به شکست چهار بر صفر تن دادند.


XS
SM
MD
LG