لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

تيم ملی فوتبال ايران صعود کرد


تيم ملی ايران با دوگل سوریه را شکست داد و به دور بعدی صعود کرد
تيم ملی ايران با دوگل سوریه را شکست داد و به دور بعدی صعود کرد

تيم ملی ايران با گلهای غلامرضا رضايی و محسن خليلی دو بر صفر تيم ملی سوريه را شکست داد تا ايران به دور دوم رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ صعود کند.


همه برتری و سزاواری تيم ملی فوتبال ايران با بازی خوب مردان ميانی و هماهنگی کار دفاعی در نيمه دوم بود که به مراتب بهتر از نيمه نخست در برابر تيم ملی سوريه ظاهر شد.


شاگردان علی دايی مزد بازی هماهنگ و حرکت خوبی که جواد نکونام با بازوبند کاپيتانی رهبر آن بود، را در دقيقه های ۶۴ و در وقت تلف شده دريافت کردند.


رضايی، از چهره های شاخص اين مسابقه، با سماجت و ضربه تمام کننده در دقيقه ۶۴ توپ را به تور دروازه ميزبان رساند تا با توجه به برتری دو بر صفر امارات در آن لحظه در خانه تيم کويت، ايران در يک قدمی صعود به دور دوم رقابتهای انتخابی قرار گيرد.


در آخرين لحظه ها نيز محسن خليلی با زدن گل دوم، کار سوريه را يکسره و تماشاگران خشمگين سوری را آشفته تر کرد.


ايران با نه امتياز در صدر به دور دوم صعود کرد و امارات با هشت امتياز برای کويت دست نيافتنی شد. سوريه تنها در صورت پيروزی در امارات می تواند صعود کند.


نیمه ای ناهماهنگ


در نيمه بدون گل اول برتری از آن سوريه بود و ناهماهنگی بازيکنان و به ويژه در کار دفاعی، سرخپوشان ميزبان را چند بار خطرناک در آستانه دروازه ايران قرار داد.


در آخرين لحظه های نيمه نخست پا به توپ شدن ذياد شعبو، مهاجم چپ سوريه، حاصل جايگيری و درهم ريختگی مدافعان ايران بود که اين اشتباه را مهدی رحمتی با بی باکی و شيرجه به روی پای حريف جبران و در دو نوبت توپ را مهار کرد.


ضربه اشتباه هادی عقيلی به ديرک عمودی دروازه رحمتی، نشان از بهم ریختگی خط دفاعی ایران داشت.


علی دايی پس از پيروزی تيمش در امارات ترجيج داد تا با همان آرايش پيشين به ميدان سوريه رود و از آندرانيک تيموريان، بازيکن جديد تيم فولهام انگليس تا لحظه های وقت تلف شده استفاده نکند. او در واپسين لحظه ها به جای مسعود شجاعی، يکی از بازيکنان خوب تيم ايران، به زمين آمد.


خشم تماشاگران سوری


در لحظه های پايانی تماشاگران سوری با اعتراض به نحوه بازی تيم خود با پرتاب اشيايی به داخل زمين چند دقيقه وقفه در جريان بازی را باعث شدند.


اما پس از شروع مججد بازی، پاس عالی جباری تازه وارد و ضربه تمام کننده محسن خليلی، باعث شد تا ايران به پيروزی دو بر صفر دست يابد.


پس از گل رضايی، مجتبی جباری به جای فريدون زندی به ميدان آمد و در اواخر مسابقه هم عليرضا واحدی نيکبخت به جای غلامرضا رضايی.


سوريه پس از شکست هفته پيش در کويت، همه تلاشش برای راهيابی به دور دوم را در بازی با ايران در ورزشگاه عباسيون دمشق متمرکز کرد تا بار ديگر پيشتاز گروه پنجم شود.


تا پيش از شکست چهار بر دو از کويت، تيم ملی سوريه با پنج امتياز پيشتاز گروه بود. اما پيروزی يک بر صفر ايران در امارات و نخستين پيروزی برای کويت، فاصله تيمهای اول تا چهارم را به دو امتياز رساند تا روز پنجم رقابتهای انتخابی جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی، در آسيا حساسترين بازيها در گروه پنجم باشد.


پیروزی امارات


نيم ساعت پس از شروع بازی ايران در سوريه، تيم ملی کويت ميزبان اماراتی بود که با هواپيمای اختصاصی رهسپار کشور غرب خليج فارس شد.


امارات دو بر يک در کويت پيروز شد تا به همراه ايران در آستانه صعود به دور دوم رقابتهای انتخابی در منطقه آسيا قرار گيرد.


با توجه به صعود دو تيم از هر گروه چهارتيمی، محمد کويد، سرمربی ۵۱ ساله تيم ملی سوريه اهميت سه امتياز مسابقه با ایران را پیش از بازی چنين توصيف کرده بود:«بدون توجه به شکست ما از کويت، مسابقه با ايران هميشه برای ما مهمترين بوده است. حتی اگر ما مسابقه پيشين در تهران را از ايران می برديم، همچنان اين مسابقه تعيين کننده بود. اين مساله آن قدر مهم بود که در بازی پيش به بازيکنانم گفتم کارت زرد غير ضروری نگيريد تا همه شما در مسابقه با ايران حضور داشته باشيد».


کويد با همه ياران خود از جمله سه بازيکن ساکن اروپای خود به ميدان ايران پای گذاشت. اين سه سانهاريب مالکی، الياس مرکس و لوآی شانکو بودند، که نخستين بازی ملی خود را در برابر کويت انجام دادند. اما پيش از مسابقه با ايران احتمال تغييرات هم وجود داشت.


کويد: يک بازی تهاجمی و دفاعی خوب
به عقيده کويد به دليل شکست از کويت بعضی تغييرات در تيم ملی اين کشور برای بازی با ايران ضروری بود و او اميد داشت اين تغييرات نتيجه خوبی داشته باشد.


کويد پيش از مسابقه گفته بود:« مسابقه با ايران مثل يک مسابقه حذفی است و ما آن چه که از دستمان برآيد خواهيم کرد تا برنده اين مسابقه باشيم. ما يک مسابقه تهاجمی خواهيم داشت و در همان حال بايد در برابر تيمی چون ايران خوب دفاع کنيم».


در ده مسابقه انتخابی جام جهانی در روز شنبه ۱۴ ژوئن، از گروههای پنجگانه آسيايی تيمهای کره جنوبی، کره شمالی و عربستان نيز به دور دوم صعود کردند.


در دور دوم ده تيم برگزيده در دو گروه پنج تيمی تقسيم می شوند تا به طور دوره ای و رفت و برگشت با يکديگر پيکار کنند.


دو تيم اول و دوم هر گروه به جام جهانی راه می يابند و تيمهای سوم دو گروه پس از مسابقه پلی آف بايکديگر، تيم برنده را رهسپار مسابقه سرنوشت ساز با نماينده اقيانوسيه می کنند. با حضور تيم استراليا در گروه آسيا، تا کنون تيم نيوزيلند پيشتاز بی رقيب منطقه اقيانوسيه بوده است.


در يکی از حساس ترين مسابقه های دور پنجم از گروه اول که با حضور تيمهای استراليا، چين، عراق و قطر، به گروه مرگ موسوم است، تيم عراق در خاک چين به پيروزی دو بر يک دست يافت.


عراق پيش از مسابقه قطر با استراليا در دوحه، در امتياز هفت با دو تيم پيشتاز برای چند ساعت برابر کرد ولی در روزی که دانه درشتها در خانه شکست خوردند، قطر هم سه بر يک مغلوب استراليا شد تا تيم قدرتمند اقيانوسيه هم به دور دوم برسد و چين در ته جدول رده بندی عملا حذف شد.


در مسابقه های روز پنجم ژاپن در گروه دوم سه بر صفر در تايلند پيروز شد. با تساوی يک بر يک بحرين با عمان، تيم ژاپن کار صعود به دور آخر انتخابی جام جهانی را به پايان رساند.


در گروه سوم کره شمالی با پيروزی دو بر صفر بر اردن صعود کرد و منتظر راهيابی همسايه جنوبی اش کره جنوبی با پيروزی سه بر يک در ترکمنستان شد.


عربستان سعودی در گروه چهارم دو بر صفر در سنگاپور به پيروزی رسيد. در اين گروه صعود ازبکستان از پيش مشخص نشان می داد. ازبکها در روز پنجم در خانه، ميزبان لبنان بودند و با پيروزی سه بر صفر کار صعود کردند..


XS
SM
MD
LG