لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

جام ملت های آسیا؛ ايران با عراق، امارات و کره شمالی همگروه شد


در قرعه کشی جمعه شب جام ۲۰۱۱ فوتبال آسيا در دوحه قطر، تيم ملی فوتبال ايران در گروه «د» با تيمهای ملی عراق، مدافع عنوان قهرمانی، کره شمالی، تنها نماينده از گروه ايران در جام جهانی و امارات همگروه شد.

سايت کنفدراسيون فوتبال آسيا که در صبح روز قرعه کشی گفت و گويی با جواد نکونام، کاپيتان تيم ملی ايران، از زبان او عنوان کرده بود که دوست دارد با هر تيمی همگروه شود، جز کره شمالی. او علت اين گفته را بازی سخت دفاعی کره شمالی حتی در صورت خوردن گل بيان کرده بود.

جالب اين که پس از همگروهی ايران با کره شمالی در مراسم قرعه کشی، شاهين رحمانی گزارشگر ايرانی اين سايت بار ديگر تلفنی به سراغ نکونام رفته و يادآور شده بود که او می گويد هيچ هراسی از کره شمالی ندارد.

در گزارش گفت و گوی دوم آمده است: بيشترين ترس نکونام به حقيقت پيوست اما کاپيتان تيم ملی ايران آماده نبرد است.

نکونام به ای اف سی گفته بود که در ميان همه تيمها دوست دارد در قرعه کشی برای جام آسيايی ۲۰۱۱ در قطر با تيم کره شمالی همگروه نشود.

وقتی قرعه کشی انجام گرفت، ايران در گروه «د» با کره شمالی و همچنين عراق و امارات همآورد شد. در اين هنگام نکونام در گفت و گويی تلفنی از اسپانيا به سايت ای اف سی گفت:«من نگفتم از کره شمالی می ترسم. منظور گفته من اين بود که از روش فوتبال کره شمالی خوشم نمی آيد.»

نکونام: در آرزوی انتقام از عربستان سعودی هستم

نکونام افزود:«فکر می کنم گروه ما و گروه «ج» سخت ترين گروه پيکارهای گروهی است. آرزو داشتم ما می توانستيم در گروه «ب» با تيم عربستان سعودی بازی کنيم تا شکست در انتخابی جام جهانی را از آنان انتقام بگيريم. اما اين رخ نداد و ما در انتظار شروع اين رقابتها هستيم.»

گروه «ج» شامل کره جنوبی، هند، استراليا و بحرين است، در حالی که عربستان سعودی، نايب قهرمان دوره پيش در گروه «ب» با تيمهای ژاپن، اردن و سوريه همآورد است.

در گروه «الف» تيمهای قطر ميزبان، کويت، چين و ازبکستان قرار دارند.

ايران با عراق در مسابقه نخست

در رقابتهای جام ملتهای آسيا در سال ۲۰۰۷ عراق به مقام قهرمانی رسيد. قهرمانی اين تيم عنوان نخست خبرهای همه جهان شد که در شرايط سياسی و درگيريهای روز افزون در داخلی، توانست در جاکارتا تيم ملی عربستان سعودی را در يک مسابقه پايانی خاطره انگيز شکست دهد و جام قهرمانی را بر بالای سر ببرد. به گزارش ای اف سی اين تيم دفاع از عنوان را نمی توانست از اين سخت تر اغاز کند که در نخستين مسابقه طبق قرعه بايد رو در روی ايران، با پيشينه سه بار قهرمانی در اين جام بايستد.

علاوه بر ايران که رکورد دار مشترک ۱۲ بار حضور در اين جام قديمی تر از جام قهرمانی اروپا است – از ۱۹۶۸ تا کنون – در گروه «د» تيمهای باتجربه ای چون امارات با هشت بار حضور و کره شمالی، تيم راهيافته به جام جهانی ۲۰۱۰ قرار دارد .

مسابقه های جام ۲۰۱۱ ملتهای آسيا ژانويه آينده در دوحه قطر انجام می شود و در روز نخست گروه «د» ايران با عراق بازی می کند و کره شمالی با امارات.

در روز دوم کره شمالی رو در روی ايران می ايستد و عراق حريف امارات است و سرانجام در آخرين بازی مرحله گروهی ايران با امارات پيکار می کند و عراق با کره شمالی.

در قطر چهار گروه چهار تيمی با يکديگر نبرد می کنند که دو تيم برتر هر گروه به مرحله حذفی يکچهارم پايانی راه می يابند و نحوه حذفی تا مسابقه پايانی ادامه می يابد.

در دوره پيش ايران در مسابقه يکچهارم پايانی با تساوی ۱۲۰ دقيقه ای با کره جنوبی در ضربه های پنالتی شکست خورد و حذف شد.
XS
SM
MD
LG