لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

هفته بيستم ليگ برتر فوتبال ايران؛ پرسپوليس برد، استقلال باخت


بيستمين هفته ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس با پيروزی يک بر صفر پرسپوليس بر سايپا آغاز و با شکست دو بر يک استقلال از ذوب آهن پيشتازبه پايان رسيد تا تيمها تعطيلات ۳۵ روزه را آغاز کنند.

در ورزشگاه تختی تهران پرسپوليس با حال و هوايی متفاوت با پنج رقابت شکستبار پيشينش، با بازگشت علی دايی پس از کناره گيری يک روزه از صندلی داغ سرمربيگری با تک گل ديرهنگام اشپيتيم آرفی آلبانيايی جشن پيروزی گرفت.

اين گل با ضربه کرنر هادی نوروزی و ضربه سر مهاجم تازه نفس و پر جنب و پوش تيره پوشان اين روز، فرياد هواداران را به آسمان شرق تهران برد. نکته بارز اين مسابقه اختلاف نظر هواداران علی دايی و ليدرهای حقوق بگير باشگاه پرسپوليس بود. يکی از شعارهای هواداران اين روز «ليدر بی تعصب نمی خوايم، نمی خوايم» بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، دايی درباره رفتار ليدرهای باشگاه گفت: «من کاری به اين حرف‌ها ندارم، برای من مردم و هواداران مهم هستند. من آن روز که استعفا دادم گفتم دست مردم را می ‌بوسم، برای مردم علی دايی و فلان مربی فرقی نمی ‌کند، آنها پرسپوليس را دوست دارند و اين به من و بازيکنان روحيه می‌دهد که بهتر کار کنيم. پرسپوليس با اين هواداران پرسپوليس شده است.»

سرمربی پيشين تيم ملی در اشاره به صحبتهايی که درباهر او می شود، اضافه کرد:« گفتند فلانی (دايی) در بازی با پرتغال (در جام جهانی ۲۰۰۶) دستش را روی قرآن نگذاشته و با اين حرف‌ها خط داده شد. چه کسی می ‌تواند اين ادعا را داشته باشد که من دلم با کشورم نيست. بدن من برای تيم ملی کشورم بيش از ۲۰۰ بخيه خورده‌ام . چطور می ‌توانم دلم با تيم ملی نباشد. برخی برای ماندن و شيرين شدن اين حرف‌ها را می ‌زنند. من نقطه ضعف زياد دارم اما تک تک سلول‌های بدنم به عشق اين وطن است.»

دايی همچنين اعلام کرد که ژلکو مياچ، دستيار ايويچ، سرمربی تيم ملی پس از صعود و پيش از جام جهانی ۱۹۹۸، در چهارده مسابقه باقی مانده اين فصل، به عنوان دستيارش به پرسپوليس افزوده خواهد شد. در ارودی ترکيه نيز تکليف کاپيتانی تيم پرسپوليس روشن خواهد شد.

ايسنا گزارش می دهد که علی دايی درباره حمايت علی کريمی از او گفت:« ما فوتبالی ‌ها بايد پشت هم باشيم. جوانی ‌مان را کنار هم بوديم و نمی ‌توانيم آن روزها را فراموش کنيم. شما هيچگاه به ياد نداريد که من حتی يک بار عليه کريمی حرف بدی بزنم. برای همه بازيکنان به ويژه علی کريمی احترام زيادی قائلم چرا که او برای اين کشور افتخار آفرينی کرده و الان هم يکی از بهترينها است.»

استقلال باخت

پس از مسابقه پرسپوليس در ورزشگاه تختی، سرنوشت برای تيم ديگر پرهوادار تهرانی در ورزشگاه آزادی به گونه ای ديگر رقم خورد و استقلال مسابقه يک نيمه برده را به مهمان اصفهانی اش، ذوب آهن دو بر يک باخت.

در اين مسابقه پر افت و خيز استقلال در نيمه نخست بر حريف پيشتاز برتری داشت و با شليک ناگهانی ارش برهانی در دقيقه ۲۱ پيش افتاد. روی اين ضربه شهاب گردان در دروازه تيم اصفهانی کاملا غافلگير شد.

اما نيمه مربيان به تمامی از آن شاگردان منصور ابراهيم زاده بود. جلال رافخايی در دقيقه ۶۳ نتيجه را برابر کرد و در دقيقه ۸۳ محمدرضا خلعتبری خطای پنالتی وحيد طالب لو را به گل برتری بدل کرد. در اواخر مسابقه تماشاگران استقلالی به تيم خود معترض بودند.

ذوب آهن با اين پيروزی ۴۲ امتيازی شد و فاصله اش را با تيمهای تعقيب کننده سپاهان، مس، تراکتور و استقلال به ۸ امتياز رساند. سپاهان نسبت به مدعيان دو بازی کمتر دارد.

در اين ميان مساله سه امتياز مسابقه ذوب آهن با مس کرمان – که با اشتباه عجيب داور در قانون فوتبال به سود تيم اصفهانی رقم خورد – هنوز در کشمکش است و مس به طور رسمی تقاضای تجديد اين بازی را کرده است.

پس از پيروزی بر استقلال منصور ابراهيم زاده در نشست رسانه ای راجع به مساله بازی با مس گفت:« از نظر من اين ديدار تمام شده و نتيجه آن مشخص است. اين صحبت‌هايی که در فدراسيون فوتبال و کميته داوران زده می ‌شود فکر نمی ‌کنم درست باشد. هيچکس نمی ‌گويد اشتباه از کجا شروع شد. اگر قرار باشد برای هر مسابقه‌ای به فيفا نامه بزنيم، هر روز بايد با آنها در ارتباط باشيم. با اين کار خودمان را ضايع کرده و زير سؤال برده ايم.»

در باره اين که پس از جام ملتهای آسيا آسيا آيا او سرمربی تيم ملی خواهد شد نيز گفت:« به من پيشنهادی نشده است. من مربی باشگاه ذوب‌آهن هستم و فکر هم نمی ‌کنم چنين پيشنهادی به من شود. من به کار کردن در رده باشگاهی فکر می ‌کنم و در باشگاه راحت ‌تر می ‌توانم کار کنم.»

در اصفهان سپاهان مسابقه باخته به فولاد اهواز را سه بر دو برنده شد. در فولادشهر اصفهان رضا نوروزی در دقيقه ۱+۴۵ و آرش افشين در دقيقه ۷۵ دو بار به فولاد برتری دادند. اما گلهای ابراهيم توره در دقيقه های ۵۲ و ۶+۹۰ و محسن بنگر در دقيقه ۳+۹۰ سپاهان را در وقت های تلف شده به يک پيروزی باور نکردنی بدل کرد.

در پايان اين مسابقه مجيد جلالی، سرمربی تيم فولاد چنان از داوری شکايت داشت که در پايان به خبرنگاران تنها گفت:« قطعاً سناريويی در قضاوت داوران وجود دارد. نمی ‌توانم بگويم چقدر اين فوتبال کثيف است.»

داربی تبريز بين تراکتورسازی و شهرداری، با گل ديرهنگام محمد نصرتی از نقطه پنالتی – در وقت تلف شده – يک بر صفر به سود تراکتورسازی پايان يافت.

اين مسابقه تنها حدود ۱۰۰۰۰ تماشاگر انجام شد. به گزارش رسانه ها ورزشگاه آزادی حدود ۲۵۰۰۰ و ورزشگاه تختی تهران ۱۵۰۰۰ تماشاگر داشتند.

مس در کرمان با تک گل پائولو زالترون در دقيقه ۶۰ يک بر صفر ملوان را شکست داد. صنعت نفت هم در حضور حدود ۱۰۰۰۰ تماشاگر در آبادان، با گل دقيقه ۴۰ ايمان رزاقی راد يک بر صفر مغلوب راه آهن شهرری شد.

در تساوی دو بر دو بين دو تيم نفت و استيل آذين تهران داور در دقيقه ۸۵ حسين کعبی بازگشته به تيم استيل آذين را اخراج کرد و نفت در دقيقه ۲+۹۰ با گل محمد نيک نهال بازی را به تساوی کشاند. گل نخست را جودينفلی فريرا در دقيقه ۵۱ برای نفت زد و گلهای ميلاد زنيدپور در دقيقه ۵۲ و محمد غلامی در دقيقه ۶۲ نيمه دوم را از آن استيل آذين ساخته بود.

صبای قم پس از پيروزی دور از انتظار چهار بر يک بر پرسپوليس در تهران، در قم با تک گل منصور تنهايی در دقيقه ۴۲ مغلوب شاهين بوشهر شد.

پيکان که در قزوين در دقيقه ۱۰ با گل مرتضی عزيزمحمدی يک بر صفر از پاس به رهبری محمود ياوری عقب افتاد بود، با گلهای علی قربانی در دقيقه ۳۴، چهانگير عسگری در دقيقه ۲+۴۵ و ميثم رضاپور در دقيقه ۴۸ بازگشتی پيروزمندانه داشت. اين پيروزی ياران حميد عليدوستی را تا رده سيزدهم جدول رده بندی بالا کشيد.
XS
SM
MD
LG