لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

تیم فوتبال جوانان ايران از عربستان شکست خورد


تیم ملی فوتبال جوانان ایران در اولین گام خود شکست خورد.
عکس از فارس
تیم ملی فوتبال جوانان ایران در اولین گام خود شکست خورد. عکس از فارس

تيم ملی فوتبال جوانان ايران در نخسيتن مسابقه جام جوانان آسيا و انتخابی جام جهانی اين رده سنی، دو بر يک مغلوب عربستان سعودی شد.


اين مسابقه در ورزشگاه پرنس محمد فهد دمام انجام شد و نيمه نخست آن يک بر يک بود. محمد ابوسبان پس از هشت دقيقه با ضربه پنالتی به عربستان برتری داد اما پيش از پايان نيمه نخست احسان حاجی صفی از نقطه پنالتی نتيجه را يک بر يک کرد.


سعودی از برتری فيزيکی و سازمان تيمی ايران ديگر ضربه نخورد تا چهار دقيقه پيش از پايان مسابقه، که ارسال دقيق توپ از سلطان ال بشی را العبيد با يک ضربه سر وارد دروازه تيم ايران کند.


عربستان در طول بازی دو حضور خطرناک به روی دروازه ايران داشت که به گل منجر شد و ايران با وجود ضعف دفاع ميانی عربستان بارها – به ويژه در نيمه نخست – به گلزنی نزديک شد که تنها يک بار بهره گرفت.


بزرگترين ضعف تيم ايران که بازيکنان با تجربه و حتی با پيشينه بازی های بين المللی به همراه داشت، روحیه بی تفاوتی در بيشتر لحظه ها بود. بازيکنان جوان بارها به دنبال از دست دادن توپ با بی تفاوتی از پيگيری لحظه های بعدی خودداری کردند.


ايران در گروه نخست علاوه بر عربستان با تيمهای ژاپن و يمن نيز بازی دارد که بازی بعدی يکشنبه ۱۲ آبان با تيم ملی جوانان ژاپن است. ژاپن در نخستين بازی يمن را پنج بر صفر از پيش برداشت. تنها بخت ايران برای صعود پيروزی بر ژاپن است.


در اولين روز پيکارهای جوانان آسيا کره جنوبی يک بر صفر سوريه را شکست داد و امارات دو بر يک عراق را مغلوب کرد.


رقابتهای قهرمانی فوتبال جوانان زير ۱۹ سال آسيا و انتخابی جام جهانی ۲۰۰۹ مصر با حضور شانزده تيم و در چهار گروه چهار تيمی از روز جمعه ۳۱ اکتبر (دهم آبان) در عربستان سعودی آغاز شد. از هر گروه دو تيم برتر به مرحله يکچهارم پايانی صعود می کنند.


گروه اول: ايران، ژاپن، عربستان سعودی و يمن.
گروه دوم: عراق، کره جنوبی، سوريه و امارات.
گروه سوم: چين، کره شمالی، لبنان و تاجيکستان.
گروه چهارم: استراليا، اردن، تايلند و ازبکستان.


تيمهای ملی دو کره از مدعيان قهرمانی هستند. کره شمالی که دو سال پيش ژاپن را در ضربه های پنالتی شکست داد تا قهرمان رقابتهای قهرمانی زير ۱۷ سال شود، حالا با بيشتر همان بازيکنان برای دفاع از عنوان قهرمانی آمده است. کره شمالی در گروه چين، لبنان و تاجيکستان قرار دارد که بزرگترين تهديد از سوی چين است.


همسايه آنان، کره جنوبی، با سه تيم غرب آسيا همگروه است؛ عراق، سوريه و امارات. کره جنوبی پيشينه رکورد يازده مقام قهرمانی را دارد. چو دونگ-هيون، سرمربی کره جنوبی گفته ای به مانند نناد نيکوليچ، مربی کروآت تيم جوانان ايران دارد: هدف نخست پيش از قهرمانی، رسيدن به نيمه پايان و راهيابی به جام جهانی جوانان است.


همتای ژاپنی او، تاسويا ماکيوچی، عقيده ای ديگر دارد. اين تيم شش بار به مرحله پايانی رسيده و هر شش بار شکست خورده است. آنان با تيمهای عربستان ميزبان، ايران و يمن همگروه هستند. او می گويد با انتخاب ۲۳ جوان برتر فوتبال ژاپن، هدف تنها دستيابی به نخستين مقام قهرمانی است. ژاپن در پی اين ادعا يمن را پنج بر صفر خرد کرد.


پيش از مسابقه عربستان با ايران، نلسون رودريگز، سرمربی برزيلی تيم عربستان اظهار کرده بود که تيمش با حمايت تماشاگران سعودی با وجود پيکارهای مشکل با ايران، ژاپن (نايب قهرمان ۲۰۰۶) به قهرمانی خواهد رسيد. عربستان در سايه ميزبانی اين رقابتها از رقابتهای انتخابی معاف بود، اما برای سی و پنج دوره اين رقابت ها يک دوره آماده سازی را پشت سر گذاشت. اين تيم در جام بين المللی جوانان در ابوظبی با پيروزی بر مراکش و ازبکستان به قهرمانی رسيد.


سعودی آخرين قهرمانی اش در ۱۶ سال پيش بود. اين تيم در مسابقه يکچهارم پايانی ۲۰۰۶ دو بر يک از ژاپن شکست خورد و حذف شد.


XS
SM
MD
LG