لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

ايران: دو آمريکايی به درخواست مقامات کشورهای دوست آزاد شدند


شین بائر و سارا شورد در فرودگاه مسقط
شین بائر و سارا شورد در فرودگاه مسقط
وزارت امورخارجه ايران روز پنجشنبه در بيانيه ای در خصوص آزادی جاشوا فتال و شین بائر، دو شهروند آمريکايی بازداشتی در ايران، اعلام کرده است که اين دو نفر به درخواست «مقامات ارشد کشورهای دوست» و همچنين «رافت اسلامی» با قيد وثيقه آزاد شده اند.

جاشوا فتال و شین بائر روز چهارشنبه پس از گذارندان بيش از ۲۵ ماه زندان چهارشنبه سی ام شهريورماه با سپردن وثيقه از زندان اوين آزاد و تحويل مقامات سفارت عمان شدند و سپس تهران را به مقصد مسقط ترک کردند.

دو آمریکایی زندانی در ایران پس از آزادی وارد عمان شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:46 0:00


وزارت امور خارجه ايران در بيانيه خود به پرونده سارا شورد، جاشوا فتال و شین بائر که در نهم مردادماه درمرز ايران عراق بازداشت شدند،اشاره کرد و گفته است: «سارا شورد سال گذشته بنا به دلايل انسانی و در چهارچوب رافت اسلامی به قيد وثيقه آزاد شد.»

اين سه شهروند آمريکايی به «ورود غيرقانونی» و «جاسوسی» متهم شده بودند.

وزارت امورخارجه ايران تصريح کرده است:« پس از طی شدن مر احل قانونی اين پرونده قضايی، جمهوری اسلامی ايران با احترام به درخواست آزادی اين افراد توسط دبيرکل سازمان ملل و مقامات ارشد کشورهای دوست مانند جناب آقای جلال طالبانی رئيس جمهور عراق، جناب آقای هوگوچاوز رئيس جمهور ونزوئلا و جناب آقای سلطان قابوس پادشاه عمان و همچنين برخی شخصيت‌های مذهبی، نامبردگان را بر اساس رافت اسلامی و به قيد وثيقه آزاد کرد.»

باراک اوباما، روز چهارشنبه در بيانيه ای ضمن استقبال از آزادی شين بائر و جاش فتال از زندان، از تلاش های سلطان قابوس و جلال طالبانی برای آزادی اين دو تقدير کرده بود.

جاشو فتال شین بائر در فرودگاه مسقط مورد استقبال سارا شورد و خانواده های خود قرار گرفتند. اين دو در مصاحبه با رسانه ها در فرودگاه مسقط از تلاش پادشاهی عمان برای آزاديشان تشکر کردند.

مسعود شفيعی، وکيل‌مدافع دو شهروند آمريکايی، نيز روز چهارشنبه گفته بود که دولت عمان وثيقه صادره از سوی دادگاه را تامين کرده است.

خانواده های جاشوا فتال و شین بائر، نیز در بيانيه ای ضمن ابراز خوشحالی از آزادی فرزندانشان از اقدامات سلطان قابوس بن سعيد، سلطان عمان، و همه کسانی که در راستای ازادی اين شهروندان آمريکايی در ايران فعاليت کرده اند، تقدير و تشکر کرده اند.

شين بائر و جاش فتال به اتهام «ورود غير قانونی به خاک ايران و جاسوسی برای آمريکا» در مردادماه سال ۸۸، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب هر کدام به هشت سال زندان محکوم شدند.

متهم سوم پرونده يعنی سارا شورد که با توديع وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانی از سوی کشور عمان از ايران خارج شده است، در جلسه دادگاه حاضر نشد.
XS
SM
MD
LG