لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

آزادی تعدادی از فعالان سياسی و مدنی در ایران


بنا بر گزارش ها، سارا صباغيان و مريم کيان ارثی، وکلای دادگستری، کوهيار گودرزی، فعال حقوق بشر، و زينب بحرينی، فعال سياسی، از زندان های شهرهای مختلف ايران آزاد شدند.

به گزارش کلمه، کوهيار گودرزی، دانشجوی اخراجی رشته هوا و فضا دانشگاه صنعتی شريف، پس از تحمل يک سال حبس و پایان دوران محکومیتش، روز سه‌شنبه ۲۳ آذر از زندان رجايی‌شهر کرج آزاد شده است.

طبق اين گزارش، آقای گودرزی در ۲۹ آذر سال ۱۳۸۸ هنگامی که برای شرکت در مراسم بزرگداشت آيت‌الله منتظری عازم قم بود، بازداشت و به زندان اوين منتقل شد.

وب سايت «کلمه»، همچنين گزارش داده است که سارا صباغيان و مريم کيان ارثی، دو وکيل دادگستری که در تاريخ ۲۲ آبان ماه هنگام مراجعت از کشور ترکيه در فرودگاه امام خمينی تهران توسط مأمورين امنيتی بازداشت شده بودند، روز سه شنبه با قرار وثيقه ۲۰ ميليون تومانی از زندان اوين آزاد شدند.

همچنين گزارش های رسيده حاکی است که زينب بحرينی، مسئول شاخه جوانان ستاد انتخاباتی ميرحسين موسوی در استان فارس، نيز از زندان آزاد شده است.

به گزارش « کلمه»، زينب بحرينی از روز ٢٣ آبان ماه سال جاری بازداشت شده بود.

محکوميت احمد قابل به زندان و تبعيد

همزمان با انتشار خبر آزادی تعدادی از زندانيان سياسی و مدنی در ايران، گزارش ها حاکی است که دادگاه انقلاب مشهد احمد قابل، نويسنده و پژوهشگر دينی، به زندان، تبعيد و ممنوعيت از مصاحبه و سخنرانی محکوم کرده است.

به گزارش رسانه های نزديک به مخالفان در ايران، احمد قابل به اتهام «تبليغ عليه نظام» و «اهانت به رهبری» به «بيست ماه زندان، سه سال ممنوع الخروجی از محل زندگی (تبعيد)، سه سال ممنوعيت از مصاحبه و سخنرانی و همچنين به دليل داشتن گيرنده ماهواره، به جريمه نقدی و مصادرۀ کامپيوتر شخصی» محکوم شده است.

به گزارش «جرس» احمد قابل در دادگاه حضور نيافته بود و حکم دادگاه روز سه شنبه به وکيل وی ابلاغ شده است.

احمد قابل هنگامی که در آذرماه سال گذشته برای شرکت در مراسم تشيع آيت الله منتظری عازم قم بود، بازداشت شد و در خردادماه سال جاری با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومانی آزاد شد.

به گفته مقامات امنيتی و انتظامی ايران در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری در خردادماه سال گذشته هزاران نفر بازداشت شدند. تعدادی از روزنامه نگاران، فعالان مدنی و شخصيت های اصلاح طلب در دادگاهایی که پس از این بازداشت ها تشکیل شد به زندان و تبعید محکوم شدند.
XS
SM
MD
LG