لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

انتقاد آمريکا از قرارداد گازی سوئیس و ایران


تام کيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گوید اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران نیست.
تام کيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، می گوید اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در ایران نیست.

يک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز چهارشنبه دولت سوئيس را به دليل امضای قرارداد گازی با جمهوری اسلامی ايران مورد انتقاد قرار داد.


تام کيسی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفت:«ما فکر می کنيم که اکنون زمان مناسبی برای سرمايه گذاری در ايران نيست، نه تنها در بخش نفت و گاز، بلکه در هربخش ديگری از اقتصاد اين کشور».


در جريان سفر وزير امور خارجه سوئيس به تهران، روز دوشنبه گروه انرژی سوئيسی «ای جی ال» قرارداد گازی با شرکت ملی گاز ايران را امضاء کرد.


براساس گزارش خبرگزاری ها ارزش اين قرارداد رقمی بين ۱۸ ميليارد تا ۲۷ ميليارد يورو خواهد بود که بر اساس آن هر ساله پنج و نيم ميليارد متر مکعب گاز از ايران توسط لوله هايی که تا سال ۲۰۱۰ آماده می شود، به اروپا منتقل می شود.


آمريکا به دليل سرپيچی ايران از توقف غنی سازی اورانيوم و همچنين اجرای قطعنامه های سازمان ملل متحد، می کوشد تا کشور ها را ترغيب کند تا از سرمايه گذاری در ايران چشم پوشی کنند.


تام کيسی همچنين گفت:«با روشن شدن جزئيات بيشتر قرارداد گازی ايران و سوئيس، اين قرار داد از زاويه نقض قوانين آمريکا مورد ارزيابی قرار خواهد گرفت».


  • «ما فکر می کنيم که اکنون زمان مناسبی برای سرمايه گذاری در ايران نيست، نه تنها در بخش نفت و گاز، بلکه در هربخش ديگری از اقتصاد اين کشور».
تام کیسی

ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس، روز سه شنبه به انتقادهای آمريکا و سازمان های يهودی درباره قرارداد چند ميليارد دلاری گازی با ايران واکنش نشان داده و گفته بود:که سوئيس کشوری مستقل است که برای پيشبرد منافع استراتژيک خود نيازی به کسب اجازه از ديگر کشورها ندارد.


سفارت آمريکا در پايتخت سوئيس روز دوشنبه با انتقاد شديد از قرارداد گازی بين ايران و سوئيس تاکيد کرده بود با توجه به دور تازه تحريم ها عليه تهران، اين قرار داد حاوی «پيام نادرستی به جهانيان» است.
سخنگوی سفارت آمريکا همچنين تصريح کرده بود که قرار داد گازی ايران و سوئيس از نظر اين که آيا اين قرار داد نقض «قانون تحريم های ايران» است يا نه، مورد ارزيابی قرار خواهد گرفت.


ايران پس از روسيه دومين منابع گاز طبيعی دنيا را در اختيار دارد، اما تحليلگران می گويند سياست های دولت ايران، تحريم ها و تاخير در قراردادها مانع از توسعه صنايع مربوط به گاز ايران است.


با اين حال ايران سعی دارد با تکيه بر منابع گازی خود، همکاری های گسترده ای را با اروپا، روسيه، چين و هند در اين زمينه داشته باشد


شرکت گاز پروم روسيه، بزرگترين توليد کننده گاز دنيا، نيز چندی پيش اعلام کرد که با مقامات ايرانی در مورد چند پروژه مهم استخراج و توليد نفت و گاز در اين کشور، به توافق رسيده است.


احضار سفير سوئيس در اسرائيل


همزمان با اظهارات یک مقام آمريکایی، وزارت امور خارجه اسرائيل در بيانيه ای با انتقاد از قرار داد گازی سوئيس و ايران، اين توافق اقتصادی را با تلاش های جامعه بين المللی برای منزوی کردن ايران «ناسازگار» دانست.


وزارت امور خارجه اسرائيل در بيانيه خود تصريح کرده است که سفير سوئيس در اسرائيل به اين وزارت خانه احضار شده است. این بیانیه همچنین سفر ميشلين کالمی ری به تهران را «اقدامی غير دوستانه نسبت به اسرائيل» دانسته است.


وزارت امور خارجه اسرائيل در بيانيه خود آورده است:«سوئيس و جامعه بين المللی نسبت به خطراتی که از ناحيه ايران ايجاد می شود، آگاهی دارند. اسرائيل انتظار دارد که سوئيس در اين خصوص به تلاش های جامعه جهانی بپيوندند».


امضای قرار داد گازی ايران و سوئيس در حالی صورت می گيرد که به دليل خودداری ايران از توقف غنی سازی اورانيوم، اين کشور از سوی شورای امنيت سازمان ملل هدف سومين دور تحريم ها قرار گرفته است و معاملاتی از اين دست معمولا مورد انتقاد آمريکا قرار می گيرد.


به دليل سر پيچی ايران از اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين متوقف نکردن فعاليت های حساس هسته ای خود تاکنون با سه قطعنامه تحریم بر علیه این کشور صادر شده است


براساس قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد، که در اسفندماه سال جاری به تصویب رسید، تعداد بيشتری از شرکت ها و مقامات ايرانی مرتبط با برنامه هسته ای اين کشور، مشمول محدوديت شده اند.


غنی سازی اورانيوم کاربردی دوگانه در تهيه سوخت هسته ای و توليد سلاح هسته ای دارد و کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين برنامه را برای توليد جنگ افزار اتمی به کار گيرد. تهران چنين ادعايی را رد کرده و می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.


XS
SM
MD
LG