لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

گيتس: ايرانيان دستگيرشده در اربيل آزاد نخواهند شد


رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا می گوید مقام های آمریکایی و عراقی مساله ملاقات نمایندگان ایران با دستگیر شدگان را بررسی می کنند.
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا می گوید مقام های آمریکایی و عراقی مساله ملاقات نمایندگان ایران با دستگیر شدگان را بررسی می کنند.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز پنج شنبه پنجم آوريل، گفت کشورش قصد آزادی پنج ايرانی بازداشت شده درشهر اربيل عراق را ندارد.


ارتش آمريکا بيست و يکم دی ماه سال ۱۳۸۵ ، با يورش به ساختمانی متعلق به جمهوری اسلامی در اربيل عراق، پنج ايرانی را بازداشت کرد و گفته است که اين ساختمان «کنسولگری» نبوده و بازداشت شدگان با سپاه پاسداران انقلاب جمهوری اسلامی مرتبط اند.


آقای گيتس درباره تماس دولت ايران با دستگيرشدگان گفت مقام های عراقی و آمريکايی امکان ملاقات و تماس مقام های ايرانی با دستگير شدگان را بررسی می کنند.


تا آنجا که من می دانم قصد و برنامه ای برای بازگرداندن اين افراد وجود ندارد
رابرت گیتس

وزير دفاع آمريکا تصريح کرد:« تا آنجا که من می دانم قصد و برنامه ای برای بازگرداندن اين افراد وجود ندارد.»


در همين زمينه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت واشينگتن در حال بررسی درخواست ايران برای ملاقات با ۵ ايرانی دستگير شده در اربيل است. آقای مک کورمک اين افراد را «زندانيان امنيتی» خواند.


شان مک کورمک افزود نمايندگان صليب سرخ جهانی با پنج ايرانی بازداشت شده در اربيل عراق، که ايران آن ها را «دپيلمات های کنسولگری جمهوری اسلامی» می نامد ، ملاقات کرده اند.


آقای مک کورمک درباره سابقه اجازه دادن به دولت ها برای تماس با چنین افرادی گفت در موارد مشابه اجازه ملاقات داده شده است ولی تاکنون در مورد اين پنج نفر تصميمی گرفته نشده است.


«ديدار رايس و متکی منتفی نيست»


شان مک کورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا امکان مذاکره دوجانبه ميان وزيران امور خارجه آمريکا و ايران را در کنفرانس امنیتی درباره عراق منتفی ندانست.


آقای مک کورمک با اشاره به گفت و گوی زلمای خليل زاد با هيئت نمايندگی ايران در جريان کنفرانس امنيتی بغداد در دهم ماه مارس، از احتمال تکرار چنين گفت گوهايی سخن گفت.


سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفت :«اگر در جريان گفت وگو ها خانم رايس طرح مسايل مهمی چون نقش ايران در کمک به شبکه‌های ارسال تجهيزات مرگبار انفجاری، را ضروری بداند، آنگاه از اين فرصت برای مطرح کردن مساله استفاده خواهد کرد.»


آقای مک کورمک افزود که در اين ديدار احتمالی گفت وگوها بر مساله عراق متمرکز خواهد بود ومسايلی چون برنامه هسته‌ای ايران در دستور کار نخواهد بود.


نمايندگان ۱۶ کشور و سازمان بين المللی روز شنبه دهم ماه مارس در بغداد ديدار کردند تا مقدمات مذاکرات در سطح وزيران در ماه مه را آماده کنند. کشورهای همسايه عراق، نمايندگان سياسی پنج کشور عضو دايم شورای امنيت و نماينده اتحاديه عرب و نمايندگان آمريکا و بريتانيا در اين کنفرانس حاضر شرکت خواهند کرد.


XS
SM
MD
LG