لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

مخالفت آلمان با افزایش احتمالی تحریم های ایران


آلمان اعلام کرد در صورت همکاری ايران با آژانس، مذاکره درباره اعمال دور سوم تحريم ها بر ايران به دليل خودداری از توقف غنی سازی، ضرورت نخواهد داشت
آلمان اعلام کرد در صورت همکاری ايران با آژانس، مذاکره درباره اعمال دور سوم تحريم ها بر ايران به دليل خودداری از توقف غنی سازی، ضرورت نخواهد داشت

سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان روز جمعه گفت که در صورت همکاری ايران با سازمان ملل متحد، مذاکره درباره اعمال دور سوم تحريم ها علیه ايران به دليل خودداری از توقف غنی سازی اورانیوم، ضرورت نخواهد داشت.


آمريکا خواهان اعمال دور جديد تحريم ها عليه ايران به دليل سرپيچی از اجرای قطعنامه های ۱۷۴۷ و ۱۷۳۷ و توقف فعالیت های هسته ای مربوط به غنی سازاست و در همين راستا واشينگتن ميزبان نمايندگان سياسی کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در روزجمعه آينده، ۲۱ سپتامبر، برای مذاکره درباره دور جدید تحریم ها خواهد بود.


آلمان به همراه پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آمريکا، اعضای گروه ۱+۵، تا کنون با طرح دو قطعنامه تحريم عليه ایران و تاييد آنها در شورای امنيت، کوشيده اند تا فشار بيشتری برای ايران وارد کرده و اين کشور را وادرا کنند تا فعاليت های حساس هسته ای خود را متوقف کند.


برخی ديپلمات های غربی به خبرگزاری رويترز گفته اند که اکنون آلمان مخالف طرح تحريم های جديد عليه تهران است و خواهان آن است که به توافق ايران فرصت داده شود تا در چارچوب توافقش با آژانس بين المللی انرژی اتمی در سی ام مرداد ابهامات برنامه هسته ای خود را رفع کند.


به گفته آقای مارتين جايگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان ، اين کشور «آماده است، در صورت لزوم، گام های ضروری عليه ايران بردارد.»


آقای جايگر با اشازه به اينکه فعاليت های ديپلماتيک آلمان درباره ايران محدود به گفت وگو با گروه ۱+۵ نيست، گفت: «به عنوان يکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، ما با آنچه سوال های بی جواب (مسایل باقی مانده درباره برنامه هسته ای ایران) خوانده می شود مواجه ايم و ما می خواهيم به ايران این بخت داده شود تا اعتماد از دست رفته جامعه بين الملل را بار ديگر جلب کند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: «اگر ايران آماده است تا اين کار را بکند، در اين صورت، من فکر می کنم ما توانيم از بحث ها درباره تحريم های آينده خودداری کنيم.»


  • «به عنوان يکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، ما با آنچه سوال های بی جواب (مسایل باقی مانده درباره برنامه هسته ای ایران) خوانده می شود مواجه ايم و ما می خواهيم به ايران این شانس داده شود تا اعتماد از دست رفته جامعه بين الملل را بار ديگر جلب کند اگر ايران آماده است که اين کار را بکند، در اين صورت، من فکر می کنم ما توانيم از بحث ها درباره تحريم های آينده خودداری کنيم.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان

به گزارش خبرگزاری رويترز، ديپلمات ها معتقدند آلمان خواهان به تعويق افتادن طرح پيش نويس قطعنامه جديد تا هنگام گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، درباره پيشرفت توافق ايران و آژانس در ماه نوامبر است.


«تا نوامبر صبر کنید»


آقای البرادعی هفته گذشته گفته بود آژانس بين المللی انرژی اتمی به طور دقيق تعهدات ايران را برای «رفع ابهامات» ارزيابی کرده و تا پايان سال جاری ميلادی اسناد و مدارک درخواستی را بررسی خواهد کرد.


ايران و آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه، سی مرداد ماه اعلام کردند که بر سر تعيين جدول زمانی برای «رفع ابهام ها» در مورد برنامه هسته‌ ای جمهوری اسلامی به توافق دست يافته اند.


مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی با اشاره به اين که در ماه نوامبر تصوير روشنی از مذاکرات با ايران ارايه خواهد شد، افزوده بود:«ما يک جدول زمانی داريم که به وضوح ما را تا ماه نوامبر و دسامبر قادر خواهد کرد که بگوييم؛ آيا ايران با حسن نيت با ما همکاری می کند يا مانند اين که برخی که می گويند، درصدد خريدن زمان است».


«ایران ابهام ها را رفع کند»


همزمان با اين تحولات ، چين روز جمعه خواهان «همکاری کامل ايران با آژانس بين المللی انرژی هسته ای» شد و از تهران خواست که هر چه سريعتر، ابهامات موجود درباره برنامه هسته ای خود را رفع کند.


خبرگزاری دولتی چين – شين هوا – به نقل از يانگ جيه چی، وزير امور خارجه چين، نوشته است: «(چين) اميدوار است که طرف ايرانی، همکاری کامل و جامعی را با آژانس بين المللی انرژی هسته ای در پيش بگيرد و به سرعت، روند مثبتی را ايجاد کند.»


به گفته وزير امور خارجه چين ، پکن «خواهان ادامه تلاش ها برای پيشبرد يک راه حل مسالمت آميز در مساله هسته ای ايرانی ها است.»


اظهارنظر تازه وزير امور خارجه چين، ساعتی پس از ديدار وی با مصطفی پورمحمدی، وزير کشور ايران که اکنون در پکن به سر می برد، منتشر شد.


شين هوا گزارش داده است که مصطفی پورمحمدی، در اين ديدار از دولت چين، به دليل «کمک به حل مسالمت آميز مشکل ايران» تشکر کرده و تضمين داده است که دولت ايران، راه همکاری با آژانس بين المللی انرژی هسته ای را در پيش بگيرد.


وزير کشور ايران يک روز پس از آن که آمريکا اعلام کرد به زودی کشورهای گروه ۱+۵ برای بررسی افزايش تحريم های ايران، نشستی برگزار خواهند کرد، به کشور چين سفر کرد.


چين يکی از پنج عضو دايمی شورای امنيت است که در اين شورا از حق وتوو برخوردار است و همزمان، رابطه اقتصادی بسيار نزديکی با ايران دارد.


وزير کشور ايران، يک روز پيش از اظهارات تازه وزير امور خارجه چين، گفته بود که اين کشور، در اعمال تحريم های بين المللی عليه ايران مشارکت نخواهد کرد.


به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای پورمحمدی با اشاره به اينکه «تحريم ايران به نفع چين نيست»، گفته بود: «(پکن) در وضع تحريم های بين المللی عليه ايران مشارکت نخواهد کرد.»


XS
SM
MD
LG