لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

ايران اتهام حمايت از حماس را رد کرد


منوچهر متکی می گوید ایران هیچ گونه حمایتی از گروه های درگیر فلسطینی نکرده است
منوچهر متکی می گوید ایران هیچ گونه حمایتی از گروه های درگیر فلسطینی نکرده است

منوچهر متکی وزير امورخارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه هفتم تيرماه در پايان سفرش به قطر اتهام حمايت ایران از گروه اسلام گرای حماس را رد کرد


آقای متکی که در کنفرانسی خبری سخن می گفت، افزود ايران طرفدار اتحاد و وحدت همه گروه های فلسطينی است و از يک گروه خاص برعليه گروه ديگری حمايت نمی کند.


بر اثر درگيری بين نيروهای فتح و حماس در اوايل ماه ژوئن، در نوار غزه دستکم ۱۱۰ نفر فلسطينی کشته شدند و در حال حاضر اين منطقه تحت کنترل این گروه اسلام گرا قرار دارد.


اين در حالی است که توفيق طيراوی، مسئول سازمان اطلاعات تشکيلات خودگردان فلسطينی روز يکشنبه ايران را متهم کرده بود که در جريان تصرف غزه توسط گروه حماس، ايران «نقش مهمی» داشته است.


اين مقام امنيتی فلسطين گفت: «براساس اطلاعات ما، ايران نقش مهمی را در آنچه که در غزه رخ داد ايفا کرده است. بسياری از اعضای حماس در ايران آموزش ديده اند و اين جنبش از طريق تونل هايی که حفر کرده بود سلاح به اين منطقه قاچاق می کرد که نه عليه اسراييل بلکه برای مقابله با فلسطينی ها از آنها استفاده می کند.»


به گفته آقای طيراوی نقشه تصرف غزه توسط حماس با هماهنگی ايران اجرا شده است و جمهوری اسلامی از تمامی مراحل اجرای اين طرح با خبر بوده است.


گروه حماس اين اتهام را شديدا تکذيب کرده و آن را يک «دروغ »خوانده است.


محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امورخارجه ايران نيز گفته بود ايران آگاهانه کوشيده است تا در درگيری های جناحی ميان گروه های فلسطينی دخالت نکند.


آقای حسينی گفته بود که اين تعجب آور است که کشورهای عربی دخالت های «آمريکا و رژيم صيهونيستی» را ناديده می گيرند و ايران را که رفتاری مسئولانه دارد، به دخالت در درگيری های اخير متهم می کنند.


«تلاش برای تشکيل کشور حماس»


مقامات جنبش فتح با متهم کردن ايران و سوريه به حمايت از درگيری در نوار غزه می گويند که حماس با کمک های مالی و نظامی اين دو کشور بدنبال تشکيل کشور حماس است.


بر خلاف سخنان آقای حسينی، که پيشتر کمک ايران به حماس را فقط در حد پشتيبانی «سياسی و معنوی» می داند، سميرالمشهراوی، يک سخنگوی جنبش فتح اعلام کرد: «ايران و سوريه ميليون ها دلار پول در اختيار حماس نهاده و با اين پول ها مقادير زيادی جنگ افزارخريداری شده و نيروهای تازه ای برای پيوستن به حماس بسيج شده اند.»


سمير المشهراوی افزود:«حماس پول بيگانگان را برای کشتن برادران خود به خدمت گرفته و می خواهد کشور حماس را تشکيل دهد.»


XS
SM
MD
LG