لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

اعلام آمادگی دولت جديد ایران برای ميزبانی جام ملت های آسيا


علی کفاشيان از اعلام آمادگی دولت منتخب برای کسب ميزبانی جام ملتهای آسيا در سال ۲۰۱۹ خبر داد. کفاشيان گفت دبير کنفدراسيون آسيا نيز مهلت مجددی به ايران داده تا مدارک خود را تکميل کرده و به اين کنفدراسيون ارائه کند.

ايران آخرين بار در سال ۱۹۷۶ ميزبان اين جام بود و در همان مسابقات نيز برای سومين بار آخرين بار به قهرمانی رسيد. نخستين قهرمانی ايران هم در سال ۱۹۶۸ رقم خورد که ايران ميزبان چهارمين دوره اين مسابقات بود.

سه سال قبل محمد بن همام پيرييس وقت کنفدراسيون فوتبال آسيا در حاشيه برگزاری کنگره علم و فوتبال در تهران، از ايران برای نامزدی ميزبانی جام ملتهای آسيا در سال ۲۰۱۹ دعوت کرد و گفت از اين تصميم ايران حمايت خواهد کرد.

کميته اجرايی AFC با رياست شيخ سلمان خليفه از بحرين، سپتامبر سال آينده ميزبان جام ملتهای ۲۰۱۹ را مشخص ميکند. کنفدراسيون فوتبال آسيا از فدراسيون ايران خواستار ارائه ضمانت حمايت دولت در چند بخش از جمله مهاجرت، اجازه کار، امور گمرکی، معافيت کلی ماليات، تامين امنيت و به رسميت شناختن حق تبليغات شده. فدراسيون فوتبال هم مکاتبه برای اخذ تعهد در بخشهای مربوطه را آغاز کرده و منتظر پاسخ ارگانهای مختلف است. اگر حتی يکی از اين سازمانها همکاری نکند، نام ايران از فهرست متقاضيان خط خواهد خورد.

به همين خاطر نايب رييس فراکسيون ورزش مجلس گفته است تصميمگيری درباره ميزبانی اين مسابقات که در واقع فرابخشی و ملی است، بايد توسط مسئولين کشوری انجام شود.

با انصراف بحرين، لبنان و ميانمار تعداد کشورهايی که خواستار ميزبانی جام ملتهای آسيا هستند به هفت رسيد تا بخت ايران برای دريافت ميزبانی اين بازيها افزايش يابد. در ابتدا AFC از هر ۴۷ کشور آسيايی خواست که در صورت تمايل برای ميزبانی درخواست دهند. ۱۱ کشور از جمله ايران ابراز تمايل کردند. کشورهای متقاضی بايد امضای يکی از سه مقام بلند پايه شامل وزير، نخست وزير يا رييس جمهور را ارائه کنند.

اکنون دو کشور از شرق و پنج کشور از غرب آسيا داوطلب کسب ميزبانی هستند. ايران، عربستان، امارات، کويت، عمان، چين و مالزی، کشورهايی هستند که خواستار برگزاری اين جام در سال ۲۰۱۹ شده اند. از اين جمع، فقط عمان و عربستان سابقه ميزبانی ندارند.

بازيهای ۲۰۱۰ در قطر برگزار شد و چهار کشور مالزی، اندونزی، تايلند و ويتنام هم ميزبان جام ۲۰۰۷ بودند. ميزبان جام ۲۰۰۴ هم چين بود. اگر کنفدراسيون بر چرخشی بودن ميزبانی پافشاری کنند، کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس و خصوصاً چين و مالزی شانس ميزبانی نخواهند داشت.

علی کفاشيان درباره گرفتن ميزبانی جام ملتهای آسيا به ايسنا گفته: يکی از عواملی که در رشد فوتبال تاثيرگذار خواهد بود گرفتن ميزبانی است. بيشتر کشورها از طريق رييس جمهورشان مذاکره ميکنند تا ميزبانی بگيرند. مسئولان دولت ما هم مي گويند گرفتن ميزبانی خوب است اما برای اجرای کار، امضا نميکنند.

کفاشيان در ادامه گفت: چند سال پيش هم برای گرفتن ميزبانی جام جهانی فوتسال اقدام کرديم و فقط با تايلند رقابت داشتيم اما در پايان تايلند با جمع کردن نصف امضاها ميزبان شد.

رييس فدراسيون فوتبال در ادامه با بيان اينکه دولت منتخب از گرفتن ميزبانی حمايت کرده، گفت: هنوز هم نا اميد نشده ايم. چند روز ديگر برای جمع آوری امضاها زمان داريم. همچنين توصيه ای از دولت منتخب شده تا از AFC وقت بگيريم.

جام ملتهای آسيا در سال ۲۰۱۵ برای اولين بار مانند جام جهانی برگزار ميشود. استراليا برای کسب ميزبانی جام ملتها از همه استانهای خود کمک مالی دريافت کرده بود و برای اين که آنها را در ميزبانی سهيم کند، مسابقه ها را به صورت چرخشی در پنج استان برگزار خواهد کرد. به اين ترتيب همه تيمها در مرحله گروهی بايد سه بازی خود را در سه شهر مختلف انجام دهند.

تيم ملی فوتبال ايران در مرحله مقدماتی جام ملتهای ۲۰۱۵ با لبنان، تايلند و کويت هم گروه است. ايران ابتدا با ۵ گل از سد لبنان گذشت و سپس در کويت با اين تيم به تساوی ۱-۱ رسيد تا در صدر جدول قرار بگيرد. بازی بعدی ايران ۱۵ اکتبر، بيست و سوم مهر در ورزشگاه آزادی مقابل تايلند برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG