لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

توافق ايران با بازديد آژانس از راکتور اراک


ایران می گوید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه باز دید از راکتور آب سنگین اراک را داده است
ایران می گوید به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه باز دید از راکتور آب سنگین اراک را داده است

ايران می گويد به بازرسان آژانس اجازه داده است تا برای «اعتمادسازی و اطمينان يافتن از ادامه‌ فعاليت‌ های ساخت‌ وساز راکتور اراک» از اين پروژه به زودی بازديد کنند.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه ۱۳ ژوئيه با انتشار بيانيه ای اعلام کرد که در مذاکرات دو روزه هيات اعزامی آژانس با مقام های ايران در تهران، به توافق هايی از جمله اجازه بازديد بازرسان آژانس از طرح رآکتور آب سنگين اراک دست يافته است.


علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در همين زمينه گفت: «ايران اجازه داده است تا برای اعتماد سازی و اطمينان يافتن از ادامه‌ فعاليت‌ های ساخت ‌و ساز پروژه‌ راکتور آب سنگين اراک، بازرسان بازديدی را از این پروژه‌ داشته باشند».


به گفته آقای سلطانيه اين بازديد به زودی انجام می‌شود و اين راکتور قرار است هر چه سريعتر جايگزين راکتور تهران شود.


هيات اعزامی آژانس بين المللی انرژی اتمی در راستای پيشنهاد ايران برای «رفع ابهام از برنامه هسته ای ایران»، روز های ۱۱ و ۱۲ ژوئيه با مسئولان ايرانی در تهران مذاکره و گفت وگو کرد.


اولی هاينونن، معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت و گو با مسئولان ايرانی را «سازنده» خواند و گفت «گام های مهمی» در اين زمينه برداشته شده است.


آقای هاينونن در پايان دور تازه مذاکرات با مقام های هسته ای ايران گفت: «در هفته های آينده به مذاکرات ادامه خواهيم داد.»


هيات اعزامی آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران، شامل مقام های حقوقی، سياسی و فنی اين آژانس بود که رياست آن را اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی مدير کل آژانس به عهده داشت.


Iاولی هاينونن، معاون مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفت و گو با مسئولان ايرانی را «سازنده» خواند و گفت «گام های مهمی» در اين زمينه برداشته شده است

مقام های آژانس با هيات ايرانی به سرپرستی جواد وعيدی، معاون علی لاريجانی، دبيرشورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت و گو کردند.


از سوی ديگر يک مقام مسئول ايران درباره اجازه بازديد به بازرسان آژانس بی الملی انژزی اتمی به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفت اين اقدام در راستای «بستر سازی برای تفاهم» در مذاکرات خاوير سولانا و علی لاريجانی است.


ايران پیشتر اجازه بازدید آژانس بازرسی از راکتور آب سنگين اراک را لغو کرده بود.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته بود تا پروژه راکتور آب سنگين اراک را متوقف کند.


جمهوری اسلامی ایران با سرپيچی از اين درخواست اعلام کرد به کار ساخت ساز پروژه آب سنگين اراک ادامه می دهد.


هيات آژانس بين المللی انرژی اتمی می کوشد بر سر تدوين برنامه کاری، با مذاکره کنندگان هسته يی ايران به توافق برسد که در چارچوب آن، ایران بايد در طی دوماه به پرسش ها و ابهام های بر جای مانده درباره برنامه هسته يی اش پاسخ دهد.


ابهام ها ومسايل حل نشده در رابطه با برنامه هسته ای ایران باعث شده که پرونده هسته ای ايران از دستور کار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج شود و دراختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.


در تحولات تازه، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از «کند شدن» روند فعاليت های هسته ای ایران در رابطه با غنی سازی اورانيوم خبر داده بود.


آقای البرادعی در اين رابطه به نصب سانتريفيوژها يا دستگاه های ويژه غنی سازی اورانيوم اشاره کرد. مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين از ايران خواست که روند غنی سازی اورانيوم را در سطح فعلی متوقف کند تا از صدور قطعنامه جديد تحريم ها عيله ايران جلوگيری شود.


XS
SM
MD
LG