لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

پايان مذاکرات فنی ايران و آژانس درباره سانتريفيوژها


ایران می گويد مذاکرات فنی با آژانس درباره سانتریفیوژهای P1 و P2 خاتمه يافته است.
ایران می گويد مذاکرات فنی با آژانس درباره سانتریفیوژهای P1 و P2 خاتمه يافته است.

يک مقام ايرانی مذاکره کننده با آژانس بين المللی انرژی اتمی می گويد مذاکرات با آژانس درباره سانتريفيوژهای P1 و P2 خاتمه يافته و ايران منتظر گزارش راستی آزمايی آژانس دراين باره خواهد بود.


جواد وعيدی، معاون امنيت بين‌الملل شورای عالی امنيت ملی ايران، مذاکرات خود را با اولی هاينونن، معاون امور پادمان‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، درباره سانتريفيوژهای P1 و P2، «سازنده» خواند گفت: «برای شفاف‌ سازی ابهامات در باره موضوع سانتريفيوژهای P1 و P2، تمامی توضيحات و اطلاعات مرتبط را به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ارايه کرديم. »


ايران با آژانس بين ‌المللی انرژی اتمی در مرداد ماه ۱۳۸۶ توافق کرد تا براساس يک جدول زمانی، به «سوال های باقی مانده» درباره برنامه هسته‌ ای خود پاسخ دهد و تا ماه نوامبر، اسناد و مدارک درخواستی را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، ايران در فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود از سانتريفيوژهای P1 استفاده می کند، اما براساس برخی گزارش ها ايران درصدد به کارگيری سانتريفيوژهای پيشرفته ترP2نيزبوده است.


به گفته اين مقام شورای عالی امنيت ايران، هيئت مذاکره کننده اين کشور و هيئت فنی آژآنس بين المللی اتمی به سرپرستی آقای هاينونن طی چهار روز «هفت دور مذاکرات فشرده، جدی، حرفه‌ای و فنی، در مدت زمانی بيش از ‪ ۱۶‬ساعت انجام» داده اند.


به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، آقای وعيدی گفت: «اين مذاکرات ، مذاکرات نهايی در مورد موضوع سانتريفيوژهای P1 و P2 بود و پس از اين، تا اجلاس ماه نوامبر شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، جلسه‌ای با آژانس نخواهيم داشتيم».


او افزود:«اکنون منتظر ارزيابی آژانس می‌مانيم تا بر اساس راستی آزمايی و دسترسی‌هايی که برای آژانس فراهم و نيز اطلاعات و توضيحاتی که ارايه کرده‌ايم، ارزيابی خود را درباره موضوع سانتريفيوژهای P1 و P2 اعلام کند».


به گفته معاون امنيت بين‌الملل شورای عالی امنيت ملی انتظار می‌رود آژانس، ارزيابی خود را دراين مورد تا ‪ ۱۵‬نوامبر که مقدمات گزارش محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، فراهم می‌شود، ارايه کند.


  • «اين مذاکرات ، مذاکرات نهايی در مورد موضوع سانتريفيوژهای P1 و P2 بود و پس از اين، تا اجلاس ماه نوامبر شورای حکام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، جلسه‌ای با آژانس نخواهيم داشتيم».
جواد وعیدی

آقای وعيدی گفت:«اگر آژانس در اجلاس ماه نوامبر خود اعلام کند که موضوع سانتريفيوژهای P1 و P2 بسته و حل و فصل شده است، به سراغ حل و فصل موضوع بعدی خواهيم رفت تا قبل از بسته نشدن موضوع سانتريفيوژهای P1 و P2 به موضوعات بعدی که در توافقنامه ايران وآژانس آمده است، نخواهيم پرداخت».


بر اساس توافقنامه ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در چارچوب «رفع ابهام از مسايل باقی مانده» درباره ماهيت برنامه هسته ای ايران موردی مانند؛ «نحوه دستيابی به فن‌آوری سانتريفوژهای P1 و P2، »، «منشاء آلودگی در مرکز تحقيقات فيزيکی»، «سند اورانيوم فلزی»، «پلونيوم ۲۱۰» و معدن گچين بررسی می شوند


پيشنهاد کشورهای عرب برای حل بحران هسته ای ايران


در همين زمينه، سعود الفيصل، وزير امورخارجه عربستان از تمايل کشورهای عرب حاشيه خليج فارس برای تشکيل کنسرسيومی برای فروش اورانيوم غنی شده به ايران خبر داده است.


بر اساس اين پيشنهاد کنسرسيوم مورد نظر به ميزان نياز نيروگاه هايی که در آينده در خاورميانه وجود خواهد داشت سوخت اتمی در اختيار آنها قرار خواهد داد تا به اين ترتيب نگرانی از اينکه از اورانيوم غنی شده در ساخت سلاح اتمی در خاورميانه استفاده شود، از ميان برود.


وزير امورخارجه عربستان در گفت وگو با مجله اقتصادی ميدل ايست اکونوميک دايجست (MEED) گفت: «آمريکا در اين (کنسرسيوم) مشارکت نخواهد داشت، هرچند ممکن است با آن مخالفت کند، ولی اين اقدام می تواند مهم ترين مسئله مورد مناقشه ايران و غرب را حل کند».


وزير امورخارجه عربستان از استقبال ايران از اين پيشنهاد خبر داده و گفت:«آنها (ايرانی ها) به عنوان پيشنهادی قابل توجه از آن استقبال کرده و ان را بررسی خواهند کرد. ما اميدواريم ايرانی ها اين پيشنهاد را بپذيرند».


آقای فيصل افزود:«ما گفت وگو با آنها را در اين زمينه ادامه می دهيم وآنها را ترغيب می کنيم که به اين پيشنهاد نه تنها از منظر نياز ايران به انرژی، بلکه ازديدگاه امنيت منطقه مد نظر قرار دهند».


طبق پيشنهاد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تاسیسات غنی سازی اورانیوم کنسرسیوم مورد نظر در يک کشوربی طرف، همچون سوييس، ساخته خواهد شد.


XS
SM
MD
LG