لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

کمالوندی: برگزاری دور تازه مذاکرات ايران و آژانس سه‌شنبه در تهران


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران روز شنبه ۲۷ ارديبهشت از ورود يک هيات از آژانس بين المللی انرژی اتمی در روز دوشنبه به تهران خبر داده و گفته است، اين مذاکرات در چارچوب همکاری های جديد برای حل نگرانی آژانس برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ايسنا،‌ بهروز کمالوندی گفته است:« ترو واريورانتا، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در راس هياتی برای مذاکره با مقامات سازمان انرژی اتمی در چارچوب همکاری‌های جديد ميان ايران و آژانس برای رفع برخی نگرانی‌ها و ابهامات باقی‌مانده به ايران می‌آيد. »

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران اين مذاکرات در روز سه شنبه برگزار می شود و در آن اقدامات سيزدگانه ايران که برای همکاری و رفع نگرانی های آژانس انجام داده ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بهروز کمالوندی همچنين گفته است: ايران در شش ماه گذشته در چارچوب همکاری برای رفع برخی سوالات و ابهامات آژانس اقداماتی را در دو مرحله انجام داد که در مرحله اول شش مورد و در مرحله دوم هفت اقدام را انجام داد. اين اقدامات به طرق مختلف از جمله تبادل اطلاعات به طور شفاهی، کتبی، و بازديد به طور مديريت شده بوده است و در مواردی آژانس اطلاعات تکميلی درخواست کرده است که در اختيارش قرار گرفته است.

اين مقام سازمان انرژی اتمی ايران خاطر نشان کرده است که مذاکرات ايران و آژانس در مرحله ای قرار دارد که آژانس بين المللی انرژی اتمی می بايست اقدامات صورت گرفته توسط ايران را گزارش کرده تا مسير برای ادامه همکاری در آينده هموار شود.

به گزارش خبرگزاری ايسنا شش مساله از ۱۳ موردی که در مرحله اول مورد بررسی قرار گرفتند عبارتند از ؛‌ «معدن گچين» در بندرعباس،‌« راکتور توليد آب سنگين» اراک،‌اطلاعات درباره همه راکتورهای تحقيقاتی جديد،‌ طرح ساخت «شانزده سايت» ساخت نيروگاه‌های، «غنی‌سازی اضافی» و «فن‌آوری غنی‌سازی ليزری».

طبق اين گزارش هفت موردی در مرحله دوم مورد بررسی قرار گرفتند با مسايلی مانند؛‌ «معدن ساغند يزد»، « کارخانه تغليظ اردکان»، «اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR ۴۰ (اراک)»، «رهيافت پادمان برای راکتور IR ۴۰ (اراک)»، «مرکز ليزر لشکرآباد » ، «مواد چشمه source material» و «نسل جديد چاشنی های ايمن» يا « EBW» مرتبط هستند.

در حالی بهروز کمالوندی از ورود هیات آژانس به تهران خبر داده است که خبرگزاری رويترز هفته گذشته به نقل از منابع ديپلماتيک گزارش داد که آژانس بين المللی انرژی اتمی توصيحات و اطلاعاتی را ايران درباره چاشنی‌های انفجاری دريافت کرده است، ولی آژانس خواهان ارائه توضيحات بيشتر در اين زمينه شده است.

خبرگزاری رويترز می گويد، اطلاعات و توضيحات ايران درباره نسل جدید چاشنی های انفجاری (expoding bridge wire )‌ آزمون مهمی برای سنجش تمايل ايران برای همکاری کامل در خصوص مسايل باقيمانده درباره برنامه هسته ايش است.
XS
SM
MD
LG