لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

ايران: گام‌های ما در مذاکرات با آژانس منوط به گام‌های ۱+۵ خواهد بود


علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی،
علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی،
علی‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی، روز سه شنبه، گفته است که گام‌های جمهوری اسلامی در مذاکرات با آژانس منوط به گام‌هايی است که گروه ۱+۵ در مذاکرات با ايران برخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ، ايسنا، علی اصغر سلطانيه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اين که گزارش هایی می گوید ايران مذاکراتش را با آژانس منوط به نتايج مذاکرات با ۱+۵ کرده است، گفت: «در مذاکرات با ۱+۵ گفته‌ايم که اجرای چنين گام‌هايی (مورد درخواست آژانس از ايران ) منوط به اين است که ۱+۵ چه گام‌هايی بر می‌دارد.»

علی اصغر سلطانيه با اشاره به مذاکرات اخير ايران با آژانس گفت: اين مذاکرات در مسير درست رو به جلو است و پيشرفت دارد. برخی اختلاف نظرها رفع شده و برخی هنوز وجود دارد که بايد درباره آنها هم مذاکره شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و گروه پنج به علاوه یک و ایران طی سال جاری مذاکرات متعددی را برگزار کرده اند، ولی این مذاکرات نتیجه ای برای حل مناقشه هسته ای ایران در بر نداشته است.

کشورهای آمريکا، روسيه، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در تلاشند تا از طريق ديپلماتيک به راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

در دور جديد مذاکرات هسته ايران و گروه ۱+۵ در سال جاری سه دور مذاکرات دراستانبول، بغداد و مسکو برگزار شده است. به دنبال به بن بست رسيدن مذاکرات در مسکو در ماه ژوئن دو طرف توافق کردند تا گفت وگو ها در سطحی پايين تر ادامه يابد.

درهمين زمينه تاکنون معاون سعيد جليلی، مذاکرات کننده ارشد هسته ای ایران، و معاون کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه یک به علاوه پنج با ایران، گفت گو هايی را در استانبول برگزار کرده اند

آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز طی مذاکرات خود در سال های اخير نتوانسته است به توافقی برای حل مسايل باقی مانده و رفع نگرانی ها در خصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ايران دست يابد. تازه ترين دور مذاکرات در روز سوم شهريورماه سال جاری نيز بدون دستيابی به توافقی پايان يافت.

هرمان ناکارتس، رئيس هيات مذاکره‌کننده آژانس، پس از پايان اين مذاکرات گفته بود که اختلافات بين ايران و آژانس همچنان پابرجاست.

هرمان ناکارتس اضافه کرده بود: «مذاکرات بسيار فشرده بود، اما اختلافات اساسی بين ايران و سازمان ملل متحد همچنان باقی است و همين مساله مانع دستيابی به توافقی شد.»

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خواهان بازرسی از سايت نظامی پارچين در ايران است و اعلام کرده است که تصاوير ماهواره‌ای احتمال عمليات پاکسازی و خاک‌برداری در اين منطقه را نشان می‌دهند و به همين دليل بايد در اين زمينه تحقيق شود.

ايران در مقابل می‌گويد پارچين نه سايت هسته‌ای، که سايت نظامی است، و هيچ کار پاکسازی‌ای نيز در آن صورت نگرفته است.
XS
SM
MD
LG