لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

«ايران ساخت نيروگاه اتمی بومی را آغاز کرده است»


محمد سعیدی می گوید ایران ساخت نخستین نیروگاه اتمی بومی را آغاز کرده است
محمد سعیدی می گوید ایران ساخت نخستین نیروگاه اتمی بومی را آغاز کرده است

محمد سعيدی، معاون امور بين الملل سازمان انرژی هسته ای ايران، روز شنبه بيست و نهم ارديبهشت گفت ساخت نخستين «نيروگاه اتمی بومی» با ظرفيت ۳۶۰ مگاوات در ايران آغاز شده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای سعيدی درباره محل اين نيروگاه توضيحی نداد اما افزود ايران در ده سال آينده به جمع کشورهايی که توانايی ساخت نيروگاه اتمی دارند، خواهد پيوست.


به گفته معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران، کار بهره برداری از نيروگاه اتمی بوشهر تا پايان سال جاری خورشيد به اتمام خواهد رسيد.


يک مقام روسی پيشتراعلام کرده بود که شرکت اتم استروی اکسپورت به دليل مشکلات مالی و فنی قادر به تکميل نيروگاه اتمی بوشهر در سال ۲۰۰۷ ميلادی نيست.


شرکت روسی اتم استروی اکسپورت که کار ساخت نيروگاه هسته ای بوشهر را برعهده دارد، اوايل سال جاری ميلادی اعلام کرده بود به دليل اين که ايران در سال جديد پرداختی بابت نيروگاه بوشهر نداشته است، به همين دليل تحويل اين نيروگاه به تاخير خواهد افتاد.


با وجود محدوديت های داخلی و خارجی که در زمينه دستيابی کشور ما به اين فناوری وجود داشت، توانستيم با کمک و مساعدت مسئولان کشوری و همچنين با توجه به ملاحظات و مقررات بين المللی با يک برنامه ريزی گسترده و مديريت دقيق و سازماندهی مناسب، به يک نقطه غير قابل بازگشت برسيم که دنيا ناچار شد ما را بپذيرد
محمد سعیدی

طبق برنامه زمان بندی قرار بود نيروگاه اتمی بوشهر در شهريور ماه (سپتامبر) سال جاری راه‌اندازی آزمايشی شود و در آبان ماه (نوامبر) مورد بهره‌برداری نهايی قرار گيرد اما به دليل آنچه اتم استروی اکسپورت «بروز مساله مالی و فنی» خوانده است اين برنامه به تعويق خواهد افتاد.


«ايران به نقطه غير قابل برگشت رسيده است»


به گزارش خبر گزاری مهر، آقای سعيدی گفت ايران در زمينه توليد سوخت ‌هسته ای براساس استانداردهای علمی به نقطه «غيرقابل برگشت» رسيده‌ است.


معاون امور بين الملل سازمان انرژی اتمی ايران تصريح کرد:«با وجود محدوديت های داخلی و خارجی که در زمينه دستيابی کشور ما به اين فناوری وجود داشت، توانستيم با کمک و مساعدت مسئولان کشوری و همچنين با توجه به ملاحظات و مقررات بين المللی با يک برنامه ريزی گسترده و مديريت دقيق و سازماندهی مناسب، به يک نقطه غير قابل بازگشت برسيم که دنيا ناچار شد ما را بپذيرد».


درحالی آقای سعيدی از رسيدن ايران به نقطه بی بازگشت سخن می گويد که شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ از ايران خواسته است تا فعايت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. در همين زمينه مهلت شصت روزه قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران در اواخر ماه مه به اتمام می رسد.


ايران تاکنون از پذيرش قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد خودداری کرده و می گويد غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.


XS
SM
MD
LG