لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

۷۷ نماینده مجلس خواستار برخورد وزارت اطلاعات با خاتمی شدند


محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، در سخنانی از از سیاست های موجود انتقاد کرده بود.
عکس از ایسنا
محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، در سخنانی از از سیاست های موجود انتقاد کرده بود. عکس از ایسنا

۷۷ نماينده مجلس شورای اسلامی در تذکری به وزير اطلاعات جمهوری اسلامی خواستار برخورد با محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، شدند.


اين تذکر نمايندگان مجلس در واکنش به سخنان جمعه گذشته محمد خاتمی در جمع شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان گيلان صورت گرفت که گفته بود: «منظور از صدور انقلاب خرابکاری و انفجار بمب در کشورهای ديگر نبود.»


بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، نمايندگان تذکر دهنده گفته اند: «اين سخنان در هفته جاری مستمسک بسياری از محافل و رسانه های استکباری و صهيونيستی برای حمله به نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران و متهم نمودن کشور ما به تروريسم گرديده است.»


اين نمايندگان افزوده اند:«شايسته است ضمن تذکر به نامبرده در رعايت مصالح جمهوری اسلامی، بررسی گردد با کدام مستندات و با چه انگيزه و حقی ايشان به خود اجازه دادند با سخنانی نسنجيده نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران را که به فرموده حضرت امام حفظ آن از اوجب واجبات است در افکار عمومی جهان زير سوال ببرند.»


گزارش اين خبرگزاری حاکيست که طبق آيين نامه داخلی مجلس تذکر ياد شده بايد صبح روز چهارشنبه توسط رييس وقت جلسه علنی از تريبون مجلس قرائت شود.


تحلیلگران سیاسی معتقدند که واکنش اصولگرایان به سخنان این مقام سابق جمهوری اسلامی ایران بی ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده نیست.


اصولگرایان نگران هستند که با توجه به ناکامی های دولت محمود احمدی نژاد و مقبولیت نسبی محمد خاتمی در جامعه وی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده و آنها تسلط خود را بر قوه مجریه از دست دهند.


اصولگرایان نگران هستند که با توجه به ناکامی های دولت محمود احمدی نژاد و مقبولیت نسبی محمد خاتمی در جامعه وی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده و آنها تسلط خود را بر قوه مجریه از دست دهند.

رييس جمهوری سابق ايران، در سخنان خود گفته بود: «امام چه می خواست و منظورش از صدور انقلاب چه بود؟ اين که ما اسلحه بگيريم و در ديگر کشورها انفجار ايجاد کنيم و گروه هايی درست کنيم که در ديگر کشورها خرابکاری کنند؟ امام به شدت با اين رفتارها مخالف بود و برخورد می کرد.»


اين بخش از سخنان آقای خاتمی تنها در خبرگزاری ايسنا و روزنامه کارگزاران منتشر شد و ساير خبرگزاری ها اين جملات را از متن منتشر شده سخنرانی او حذف کردند.


رييس جمهوری سابق ايران در ادامه سخنانش به تروريسم اشاره کرد و گفت: «تروريسم و اعمال خشونت از سوی هر کس که باشد بد است و اگر به نام چه مسيحيت و چه اسلام باشد، جنايت مضاعف است.»


حمله اصولگرايان


بازتاب سخنان محمد خاتمی در روزهای گذشته سبب شد تا رسانه ها و شخصيت های وابسته به اصول گرايان حملات شديدی به وی صورت دهند.


روزنامه کيهان که توسط نماينده ولی فقيه جمهوری اسلامی اداره می شود در يادداشتی اين سخنان را به باد انتقاد گرفت و از رييس جمهوری سابق ايران خواست تا «پاسخگوی اظهارات ضد ملی» خود باشد.


اين روزنامه نوشت: «آقای خاتمی بايد پاسخگوی اين اظهارات ضدملی خود باشد و توضيح دهد چرا مواضعی اتخاذ می کند که در آن جز از مخدوش کردن چهره منور نظام جمهوری اسلامی و تائيد مواضع خصمانه و اتهامات بی اساس استکبار، چيز ديگری را نمی توان سراغ گرفت!»


اين يادداشت کيهان با واکنش بنياد باران که از سوی محمد خاتمی اداره می شود، روبرو شد و اعلام کرد: «مگر نه اينکه خاتمی همان بيانات امام را تکرار کرده که صدور انقلاب با زور و شمشير نيست و مگر نه اينکه صدور انقلاب با مشی خاتمی ممکن است و نه باب مرام کيهان.»


اين بنياد در جوابيه خود نوشته است:« اگر کيهان بر می آشوبد که چرا رسانه های خارجی از سخنان خاتمی سو استفاده کند بايد توضيح دهد که چرا مواضعی اتخاذ می کند که در آن جز از مخدوش کردن چهره منور نظام جمهوری اسلامی و تاييد مواضع خصمانه واتهامات بی اساس استکبار چيز ديگری را نمی توان سراغ گرفت؟»


به نظر می رسد که همزمانی سخنان رییس جمهوری سابق ایران با طرح اتهام های آمریکا مبنی بر دخالت ایران در نا آرامی های عراق حساسیت ها را دو چندان کرده است.


آمریکا می گوید که تهران با تجهیز و آموزش شبه نظامیان شیعه عراقی در بمبگذاری ها و قتل سربازان این کشور در عراق نقش عمده ای ایفاء می کند. ولی ایران این ادعاها را رد کرده است.


XS
SM
MD
LG