لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

اخبار ضد و نقيض درباره برکناری مدیرعامل بهشت زهرای تهران


در حالی که نمايندگان مجلس می گويند: موضوع دفن دسته جمعی کشته شدگان وقايع پس از انتخابات را بررسی می کنند، اخبار ضد و نقيضی در باره «برکناری» يا «بازنشستگی» مدير عامل بهشت زهرای تهران منتشر شده است.

حميدرضا کاتوزيان، عضو کميته حقيقت ياب مجلس، روز سه شنبه گفته است: مسئله دفن دسته جمعی دهها نفر از کشته شدگان حوادث اخیر در يکی از قطعه های بهشت زهرا «با تعدادی از نمايندگان مجلس مطرح شده و در صورت لزوم بازديدی از بهشت زهرا خواهيم داشت».

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، حميدرضا کاتوزيان همچنين گفته است: اين کميته مسئله «دفن دسته جمعی ده‌ها نفر از بازداشت شدگان را تحت بررسی دارد.»

وب سايت «نوروز»، وابسته به حزب مشارکت، روز سی و یکم مردادماه، در خبری به نقل از يکی از کارمندان بهشت زهرا اعلام کرده بود: جواز دفن ۴۴ نفر بدون ذکر نام برای خاکسپاری در بهشت زهرا صادر شده و اين افراد به صورت مخفيانه دفن شده اند.

این در حالی است که اسماعيل دانش پژوه، مدير روابط عمومی بهشت زهرا در گفت وگو با راديو فردا می گويد: کسانی که بدون نام در قطعه ۳۰۲ دفن شده اند افراد مجهول الهويه ای هستند که مورد شناسايی قرار نگرفته اند.

وی با رد خبر «نوروز» درباره دفن دسته جمعی کشته شدگان حوادث اخير، می گويد: به دليل پاره ای مشکلات، قطعه ۳۰۲ ديرتر از موعد آماده شد و بنابراين تصميم گرفته شد ابتدا در اين قطعه افراد مجهول الهويه دفن شوند و در تمام قطعه های بهشت زهر قبرهای مجهول الهويه وجود دارد.

«برکناری مديرعامل»


در همين زمينه ،«پارلمان نيوز»، وب سايت خبری فراکسيون اقليت مجلس، روز سه شنبه اعلام کرد: به دنبال انتشار خبر دفن دسته جمعی کشته شدگان وقايع پس از انتخابات، محمود رضاييان از مديرعاملی بهشت زهرا برکنار شده است.

اسماعيل دانش پژوه، مدير روابط عمومی بهشت زهرا، در گفت وگو با راديو فردا برکناری محمود رضاييان را رد کرد و گفت که «محمود رضاييان با ۴۲ سال سابقه بازنشسته شده است.»

ابراز نگرانی از پاکسازی مستندات

در همين حال يکی از نمايندگان مجلس در گفت وگو با «پارلمان نيوز» گفته است: به دنبال انتشار ويدئو درباره قطعه ۳۰۲ احتمال اين وجود دارد که اين قبر ها تخليه شده يا محل آسفالت شود.

اين نماينده مجلس که «پارلمان نيوز» هويت وی را مشخص نکرده است می گوید: «دغدغه ما از انتشار اين اخبار اين است که در صورت صحت دفن دسته‌جمعی و بدون نام و نشان، با انتشار اين خبر، مستندات پاک‌سازی شود.»

وی همچنين از نگرانی نمايندگان از آسفالت يا تخليه قبرها خبر داده و افزوده است: «ما هنوز نسبت به اصل خبر شک داريم، اما نمی‌خواهيم اگر حتی يک درصد اين خبر درست باشد مستندات از بين برود.»

« نوروز» نوشته بود که در تاريخ ۲۱ و ۲۴ تيرماه دست کم ۴۴ نفر از کشته شدگان وقايع پس از انتخابات در قطعه ۳۰۲ بهشت زهرا دفن شده اند.

انتشار اين خبر با واکنش نمايندگان مجلس مواجه شد و فرهاد تجری، عضو کميته ويژه مجلس، اين خبر را رد کرد.

به دنبال موضعگيری نمايندگان مجلس، مدير عامل سازمان بهشت زهرا، نيز دفن هر گونه اجساد به صورت غيرقانونی، پنهانی و شبانه در اين مکان را تکذيب کرد.

محمود رضاييان، مدير عامل سابق سازمان بهشت زهرا تهران در گفت و گويی با خبرگزاری مهر گفته بود: «هيچ جنازه ای را در روزهای اخير بدون نام و مشخصات دفن نکرديم.»

این در حالی است که وب سايت «نوروز» با انتشار ويدئو مربوط به قبرهای بدون هويت که فقط با شماره مشخص شده اند اعلام کرد: «به شرط تضمين امنيت برای خبرنگاران درگير اين موضوع، در هر کميته حقيقت يابی حاضر شده و ديگر مدارک و مستندات خود را ارائه می دهد.»

مقامات دولتی ايران می گويند: دست کم ۳۰ نفر در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران کشته شده اند. ولی عليرضا بهشتی، عضو کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، می گويد: دست کم ۶۹ نفر در اين حوادث کشته شده اند.

اين در حالی است که طی هفته های اخير گزارش هايی درباره بدرفتاری با دستگیر شدگان و همچنين قتل آنها در بازداشتگاه ها منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG