لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

واکنش سپاه به موضع ناوگان پنجم آمریکا در قبال بستن تنگه هرمز


يک روز پس از آن که ناوگان پنجم آمريکا در پاسخ به اظهارات مقام های ايران اعلام کرد که اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهد داد، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران روزپنجشنبه گفته است، در صورتی که «منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود»، اين کشور « تهديد» را با «تهديد» پاسخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، حسين سلامی، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران گفته است: «در صورتی که منافع حياتی ايران به هر قيمتی تهديد شود، تهديد را در مقابل تهديد قرار می دهيم و از اعمال استراتژی های خود دست بر نمی داريم. »

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به اين که « ايران برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود از هيچ کشوری اجازه نمی‌گيرد »، گفته است: «جمهوری اسلامی ايران طی ۳۳ سال گذشته نشان داده که به رغم دخالت های امريکا اقدامات خود را با موفقيت انجام داده است.»

محمدرضا رحيمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، روز سه‌شنبه در واکنش به تشدید فشارهای غرب علیه جمهوری اسلامی گفته بود اگر نفت ايران تحريم شود، قطره‌ای نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

در همین زمینه، دريادار حبيب‌الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران، روز چهارشنبه گفته بود:«بستن تنگه هرمز برای نيروی دريايی ايران بسيار آسان است.»

در واکنش به اين اظهارات، جورج ليتل، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، گفت: «اخلال در آمدو شد شناورها در تنگه هرمز تحمل نخواهد شد.»

نيروی دريايی ايران از روز سوم دی ماه رزمايش دريايی ۱۰ روزه‌ای را آغاز کرد که به گفته فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران، اين رزمايش وسعتی نزديک به «دو ميليون کيلومتر مربع» دارد و تا آب‌های شمال اقيانوس هند را در برمی‌گيرد.

سخنگوی وزارت دفاع آمريکا همچنين درباره اين رزمايش گفت: «ايرانی‌ها مشغول رزمايش دريايی تقريبا عادی خود در اين منطقه هستند و اين چيزی است که ما می‌دانيم.»

جورج ليتل هر گونه اقدام برای افزايش تنش در تنگه هرمز را غيرسازنده توصيف کرد و گفت نشانه‌ای از تحرکات غيرعادی ايران در تنگه هرمز به چشم نخورده است.

سخنگوی پنتاگون گفت: «من اطلاعی از هرگونه اقدام خصمانه عليه شناورهای ايالات متحده در خليج فارس و تنگه هرمز ندارم.»

در واکنش به اظهارات مقام‌های کشوری و لشکری ايران، ناوگان پنجم آمريکا که در بحرين مستقر است، اعلام کرد که اين ناوگان اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نخواهد داد.

ناوگان پنجم آمريکا اعلام کرد: «هرکسی که تهديد به وقفه در آزادی دريانوردی در يک تنگه بين‌المللی بکند کاملا بيرون از جامعه جهانی قرار دارد. هرگونه وقفه‌ای تحمل نخواهد شد.»

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا نيز اظهارات مقام‌های ايرانی را «رجزخوانی» توصيف کرده و گفته است که هدف از اين گفته‌ها انحراف افکار عمومی از برنامه هسته‌ای ايران است.

در همين حال، سخنگوی رزمايش دريايی نيروی دريايی ارتش ايران روز پنجشنبه از شناسايی يک ناو امريکايی خبر داده است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی مانور دريايی گفته است:« يک فروند هواپيمای گشت شناسايی نيروی دريايی در محدوده ای که يگان های شرکت کننده در منطقه رزمايش مستقر شده اند، اقدام به شناسايی اين ناو و عکسبرداری و فيلمبرداری از آن کرده است. »
XS
SM
MD
LG