لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

مصلحی: تحقيقات درباره سه آمریکایی زندانی در حال به نتیجه رسیدن است


 شین باور، سارا شورد و جاشوا فتال سه شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند.
شین باور، سارا شورد و جاشوا فتال سه شهروند آمریکایی که در ایران زندانی هستند.
حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، روز شنبه با تاييد خبر تلاش ها برای وساطت در مساله سه شهروند آمريکايی زندانی در ايران، گفته است: تحقيقات درباره اين سه نفر « نزديک به نتيجه رسيدن است».

حيدر مصلحی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران درباره احتمال وساطت رييس جمهور سنگال در مساله سه کوهنورد آمريکايی گفته است:« در طول اين مدت واسطه‌های مختلفی در مورد اين سه نفر رفت و آمد کرده‌اند و مباحثی را مطرح کرده‌اند. »

مادران سه شهروند آمريکايی با انتشار بيانيه ای در روز سه شنبه هفته گذشته ازاين که عبداله ويد، رییس جمهوری سنگال و رييس سازمان کنفرانس اسلامی، موافقت کرده است تا برای ازدای فرزندانشان با مقامهای ايرانی تماس بگيرد ابراز تشکر کردند.

شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله در تاريخ ۳۱ ژوئيه سال ۲۰۰۹ ميلادی، بيش از يک سال پيش، در حالي که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند توسط ماموران مرزی ايران دستگير شدند.

نورا شورد، مادر سارا شورد، درباره اين که چگونه به فکر تماس با رييس سازمان کنفرانس اسلامی افتادند، به راديو فردا گفته است:«اکنون ماه مبارک رمضان است و ما فکر کرديم چه کسی می تواند به ما در زمينه ازادی فرزندانمان بو يژه در جهان اسلام کمک کند؟ خلاصه با اين فکر با سفير سنگال در واشنيگتن تماس گرفتيم وايشان اين پيشنهاد را داد.»

«تحقيقات نزديک به نتيجه رسيدن است»


وزير اطلاعات در ادامه گفت وگو با خبرگزاری ايسنا درباره وضعيت پرونده اين سه کوهنورد آمريکايی گفته است: «تحقيقات در مورد اين سه نفر بايد به نتيجه برسد و اين تحقيقات نزديک به نتيجه رسيدن است و وقتی تحقيقات به نتيجه رسيد آن را اعلام می‌کنيم».

حیدر مصلحی در باره ماهیت این تحقیقات توضیح بیشتری ارائه نکرده است.

این در حالی است که رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران، دراوايل مردادماه سال جاری از بررسی ساير اتهامات «احتمالی» اين سه شهروند آمريکايی خبر داده بود.

آقای مهمان‌پرست گفته بود: «ساير اتهامات احتمالی مانند اقدام يا نيت ضد امنيتی آنها عليه جمهوری اسلامی ايران از طرف نهادهای ذيربط در دست بررسی می‌باشد».

هرچند برخی از مقامات ايران ابتدا اتهام اين سه شهروند آمريکايی را ورود غير قانونی به ايران اعلام کرده بودند، اما دادستان تهران در آبان ماه ۸۸ اين سه تن را متهم به جاسوسی کرد؛ اتهامی که در فروردين‌ماه امسال نيز توسط وزير اطلاعات جمهوری اسلامی تکرار شد.

دولت آمريکا و خانواده های اين سه شهروند آمريکايی اين اتهام را رد کرده اند.

وکيل ايرانی اين سه شهروند آمريکايی پيشتر گفته بود که تاکنون اين سه نفر تفهيم اتهام نشده اند.

خانواده های اين سه شهروند آمريکايی با تاکيد بر بي گناهی فرزندانشان می گويند اين سه جوان برای گردش به کردستان عراق رفته بودند و قصد ورود به خاک ايران را نداشتند.
XS
SM
MD
LG