لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

مرتضوی: موسويان دراختيار وزارت اطلاعات است


حسین موسویان روز دوشنبه دستگیر و به زندان اوین منتقل شد
حسین موسویان روز دوشنبه دستگیر و به زندان اوین منتقل شد

سعيد مرتضوی، دادستان تهران روز شنبه پانزدهم ارديبهشت گفت وزارت اطلاعات در حال تحقيق و بازجويی از حسين موسويان، از اعضای گروه سابق مذاکره کننده هسته ای ايران، است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، آقای مرتضوی گفته که «موسويان در حال حاضر تحويل زندان است و نهادی که در رابطه با اتهامات ايشان فعاليت می‌کند، وزارت [اطلاعات] است؛ متهمی که قرار باشد قراری برايش صادر شود، اگر بنا باشد بازداشت شود، تحويل زندان می‌شود».


موسويان در حال حاضر تحويل زندان است و نهادی که در رابطه با اتهامات ايشان فعاليت می‌کند، وزارت [اطلاعات] است؛ متهمی که قرار باشد قراری برايش صادر شود، اگر بنا باشد بازداشت شود، تحويل زندان می‌شود
سعيد مرتضوی

روزنامه اعتماد ملی روز چهارشنبه گزارش داده بود که حسين موسويان عضو ارشد تيم مذاکره کننده سابق هسته‌ای در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی و معاون مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام، «غروب روز دوشنبه دهم ارديبهشت از سوی نيروهای امنيتی دستگير و به بازداشتگاه منتقل شده است.»


« احتمالاً اتهام جاسوسی درباره آقای موسويان مطرح است»


در همين زمينه، خبرگزاری فارس به نقل از«يک منبع موثق» اعلام کرد که آقای موسويان در حال حاضر در بند مربوط به وزارت اطلاعات زندان اوين بازداشت است و تحقيقات و بازجويی در مورد وی ادامه دارد.


به گفته خبرگزاری فارس اتهام آقای موسويان «جاسوسی در مورد مسائل هسته‌ای است و به همين دليل پرونده وی در دادسرای انقلاب زير نظر مستقيم حداد معاون امنيت دادستان تهران مفتوح است».


حسین موسویان به همراه محمد جواد ظریف، سفیر ایران در سازمان ملل متحد، و سیروس ناصری دیگر از اعضای سابق تیم مذاکره کننده هسته ای سابق.

اين «منبع موثق» در خصوص صدور قرار وثيقه جهت آزادی آقای موسويان گفته است «تا به اين لحظه قراری در اين خصوص صادر نشده و ايشان کماکان بازداشت به سر می‌برد».


روزنامه دولتی ايران نيز روزپنجشنبه اعلام کرده بود که «حسين موسويان دوشنبه شب گذشته به دادسرا احضار شد و پس از مراجعه و ادای توضيحات، دستگير و در حال حاضر در زندان اوين به سر می برد.»


روزنامه دولتی ايران در عين حال از قول «منبع موثق»، اخباری که اتهام موسويان را «مسائل اقتصادی» عنوان کرده اند را رد کرد و گزارش داد که وی «به خاطر يک سری ارتباطات با عوامل خارجی و تبادل اطلاعات با آنها» بازداشت شده است.


روزنامه رسمی دولت در ادامه نوشته است: «موسويان احتمالاً درباره مسائل هسته ای با خارجی ها يک سری تبادل اطلاعات داشته است که اين ارتباطات در دست بررسی است».


از کاشان تا اوین


حسين موسويان متولد کاشان، ۵۰ سال سن دارد او خواهرزاده حسين محلوجی وزير صنايع و معادن دولت هاشمی رفسنجانی است. نخستين فعاليت رسمی آقای حسين موسويان در دوران پس از انقلاب، رياست جهاد سازندگی شهر کاشان بود.


او پس از آن مدير مسئولی روزنامه انگليسی زبان تهران تايمز، وابسته به سازمان تبليغات اسلامی را بر عهده گرفت.


رياست مرکز مطبوعاتی موسسه احيای انديشه های اسلامی و معاونت تشکيلات، برنامه ريزی و ارزشيابی سازمان تبليغات اسلامی که زير نظر رهبر جمهوری اسلامی فعاليت می کند، بخش ديگری از پست های موسويان است.


آقای موسویان در مجلس شورای اسلامی نيز به عنوان ریيس سازمان اداری و مديرکل اداری - مالی فعاليت داشته است.


حسین موسويان فعاليت ديپلماتيک خود را در دوران وزارت علی اکبر ولايتی آغاز کرد و در همين دوران به به سمت مدير کل اروپای غربی منصوب می کند.


آقای موسويان مدتی نيز سفير جمهوری اسلامی ايران در روسيه و آلمان، بود. در فاصله سال ۶۹ تا ۷۵ که آقای موسويان سفير ايران در آلمان بود، وقايعی چون ترورمخالفان حکومت ايران در کافه ميکونوس و مساله فرج سرکوهی رخ داد.


XS
SM
MD
LG