لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۶

نجات کشتی چينی از دست دزدان دريايی توسط نيروی دريايی ايران


عکس: مانور نیروی دریایی ایران
عکس: مانور نیروی دریایی ایران
گزارش‌ها حاکی است که نيروی دريايی ايران توانسته است ۲۸ خدمه يک کشتی چينی را که توسط دزدان دريايی سوماليايی ربوده شده بود، آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری چينی شين هوا، به نقل از سفارت چين در تهران، دزدان دريايی صبح روز جمعه، هیجدهم فروردین، يک کشتی چينی را در نزديکی بندر چابهار و در دريای عمان و درمحدوده آب‌های بين‌المللی مورد حمله قرار دادند.

طبق اين گزارش، ۹ دزد دريايی سوماليايی با استفاده از نردبان خود را به عرشه کشتی رسانده با تيراندازی خدمه اين کشتی را به اسارت می‌گيرند.

خبرگزاری شين هوا می‌گويد، سفير چين در تهران از ايران در خواسته کمک کرده است که متعاقب اين درخواست، دو ناو ايرانی به تعقيب کشتی چينی «شيانگ هومن» که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، پرداختند و در نهايت دزدان دريايی با انداختن سلاح‌های خود به آب تسليم شدند.

در همين زمينه، سعيد ايزديان، معاون دريايی سازمان بنادر ايران گفته است که اين کشتی چينی ساعت ده و ۴۵ دقيقه صبح روز جمعه در ۴۵ مايلی بندر جاسک و در آب‌های آزاد به تصرف دزدان دريايی درآمد.

به گفته اين مقام سازمان بندر ايران اين کشتی چينی حامل‌ آهن‌آلات بود و به مقصد «بندر امام خمينی» حرکت می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعيد ايزديان گفته است: اين کشتی با تلاش نيروی ارتش ايران در حدود ساعت ۲۰:۴۵ جمعه از دست دزدان آزاد شد و ۹ نفر از اين دزدان دريايی دستگير شدند.

خلیج عدن، دریای عمان و شمال اقیانوس هند طی سال‌های اخير شاهد حملات دزدان دريايی به کشتی‌های تجاری بوده بوده است. بسياری از کشتی‌های چينی در اين مدت هدف حملات دزدان دريايی قرار گرفته اند.

به همين دليل چين نيروهايی را براي مقابله با دزدان دريايی به منطقه شمال اقیانوس هند، خليج عدن و دريای عمان اعزام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نزديک به ۸۵ درصد از نفت واردات چين از طريق خليج عدن و اقيانوس هند تامین می‌شود.

يک رسانه دولتی چينی نيز می‌گويد، نيروهای چينی درمنطقه خليج عدن بيش از ۸ هزار نفر تخمين زده می‌شوند از سال ۲۰۰۸ تاکنون بيش از ۴ هزار و ۳۰۰ کشتی را اسکورت کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG