لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

هشدار درباره آغاز رقابت اتمی در خاورمیانه


در صورت آغاز به کار نيروگاه اتمی بوشهر، ايران نخستين کشور دارای انرژی هسته ای در منطقه خواهد بود.
(عکس از AFP)
در صورت آغاز به کار نيروگاه اتمی بوشهر، ايران نخستين کشور دارای انرژی هسته ای در منطقه خواهد بود. (عکس از AFP)

يک موسسه بين المللی مطالعات راهبردی اعلام کرده است: افزايش تمايل کشورهای همسايه ايران برای استفاده از انرژی هسته ای احتمالا می تواند منجر به يک رقابت اتمی در خاورمیانه شود.


«موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک» در لندن روز سه شنبه با انتشار گزارشی در باره تمایل روز افزون برای استفاده از انرژی هسته ای، خواهان به کارگيری اقدامات بازدارنده منطقه ای برای جلوگيری از يک رقابت اتمی در خاورميانه شده است.


در این گزارش آمده است: برنامه اتمی ايران کشورهای ثروتمند و نفت خيز حاشيه خليج فارس را وا داشته است تا به کار گيری تکنولوژی هسته ای را مورد ارزيابی قرار دهند.


در اين گزارش با عنوان «برنامه های اتمی در خاورميانه؛ در سايه ايران» آمده است:« در يازده ماهه بين فوريه سال ۲۰۰۶ و ژانويه سال ۲۰۰۷، دست کم سيزده کشور در منطقه خاورميانه اعلام کردند که در صددند تا طرح های جديدی برای بهره برداری از انرژی هسته ای را به کار گيرند يا می خواهند طرح های گذشته خود در اين زمينه را احيا کنند.»


طبق اين گزارش، کشورهای خاورمیانه دليل چنين رويکردی را استفاده از شيوه جديد توليد انرژی و متنوع کردن منابع اعلام کرده اند.


این گزارش می افزاید: در صورت آغاز به کار نيروگاه اتمی بوشهر، ايران نخستين کشور دارای انرژی هسته ای در منطقه خواهد بود.


  • « در يازده ماهه بين فوريه سال ۲۰۰۶ و ژانويه سال ۲۰۰۷، دست کم سيزده کشور در منطقه خاورميانه اعلام کردند که در صددند تا طرح های جديدی برای بهره برداری از انرژی هسته ای را به کار گيرند يا می خواهند طرح های گذشته خود در اين زمينه را احيا کنند.»
موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک

در حالی که ایران تاکيد می کند برنامه اتمی اش کاملا صلح آميز و با هدف توليد انرژی است، کشورهای غربی و همچنين برخی کشورهای خاورميانه نگران آن هستند که ايران به طور پنهانی در صدد توليد بمب اتمی باشد.


گزارش «موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک» به بررسی برنامه هسته ای اسرائيل پرداخته و تصريح می کند که اسرائيل دارای سلاح هسته ای است اما هرگز به طور علنی اين امر را نپذيرفته است و به نظر می رسد حاضر نباشد در راستای خاورميانه ای عاری از سلاح اتمی، از برنامه خود چشم بپوشد.


اين گزارش همچنين تصريح می کند که احتمالا امارات متحده عربی، پس از ايران، دومين کشور با قدرت اتمی در منطقه خواهد بود.


پيمان هسته ای


طبق «پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای،NPT» کشورهای اجازه دارند که برای توليد انرژی برنامه هسته ای خود را توسعه دهند، اين در حالی است که برخی معتقدند می بايست کنترل ها تشديد شوند تا از توليد بمب اتمی جلوگيری شود.


اين گزارش می افزاید: «اسرائيل تنها کشور در منطقه خاورميانه است که پيمان NPT را امضاء نکرده است و اين کشور به رغم انکار علنی، چند دهه است که سلاح اتمی در اختيار دارد.»


در اين گزارش آمده است:«در حالی که ايران يکی پس از ديگری، فناوری های لازم را برای دستیابی به توانايی سلاح هسته ای به دست می آورد، اسرائيل با دو راهی مواجه خواهد شد و مجبور خواهد شد تا تصميم سرنوشت سازی را درباره اين که چگونه می تواند با اين وضعيت جديد کنار آید، اتخاذ کند.»


نويسندگان اين گزارش تصريح کرده اند که با دستيابی ايران به فناوری هسته ای، به زودی کشورهايی همچون عربستان سعودی، الجزاير و مصر نيز به رقابت اتمی در خاورميانه خواهند پيوست.


مناقشه بر سر برنامه هسته ای ایران طی سال های اخیر باعث شده است تا کشورهای همسایه با نگرانی روند تحولات در این زمینه را دنبال کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ به گسترش فعاليت های اتمی خود اقدام کرده است.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی اين کشور است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


اين در حالی است که کشورهای غربی نگران آن هستند که ايران اين تکنولوژی را برای دستيابی به سلاح هسته ای به کار گيرد.


XS
SM
MD
LG