لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

رييس سازمان انرژی اتمی ايران: توليد ۳ هزار سانتريفوژ نسل جديد


فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز يکشنبه سيزدهم اسفندماه، از توليد سه هزار عدد از نسل جديد سانتريفوژ خبر داده و گفته است، سانتريفوژها نسل جديد بتدريج جايگزين سانتريفوژهای با کارايی پايين خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران،ایسنا،‌ فريدون عباسی که در همايش کاربرد فن‌آوری هسته‌ ای در سلامت، کشاورزی و صنعت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صحبت می کرد، گفته است: «در حال حاضر خط نهايی توليد سانتريفوژها به اتمام رسيده است و در آينده‌ نزديک نسل‌های جديد توليد شده وارد خط شده و به مرور زمان نسل‌های قديمی با کارايی پايين از خط خارج می‌شوند.»

ايران پيشتر از قصد خود برای نصب سانتريفوژهای پيشرفته خبر داده بود، اما اين بار يک مقام هسته ای ايران تعداد اين سانتريفوژها پیشترفته را اعلام کرد.

پيش از اين در سوم اسفندماه خبرگزاری‌های غربی بخش‌هايی از «گزارش محرمانه» آژانس را منتشر کردند که در آن گفته می‌شود ايران در حال نصب سانتريفوژهای پيشرفته در تاسيسات غنی‌سازی نطنز است و تاکنون ۱۸۰ سانتريفوژ معروف به آی‌آر-۲ ام و محفظه‌های خالی سانتريفيوژ در تاسيسات نطنز نصب شده‌اند. طبق اين گزارش ها ، اگر اين تجهيزات موفق عمل کنند می‌توانند به ايران امکان دهند به شکل قابل‌توجهی ذخيره اورانيوم خود را افزايش دهد.

در واکنش به اين گزارش ها فريدون عباسی در پنجم اسفندماه گفته بود، شمار سانتريفوژهای پيشرفته ايران «خيلی بيش از ۱۸۰ ماشين است».

خبر توليد سه هزارسانتريفوژ پيشرفته چند روز پس از مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در آلماتی قزاقستان مطرح می شود. در اين مذاکرات گروه ۱+۵ شامل کشورهای آمريکا ، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان، به ايران پيشنهاد کاهش تحريم‌ها را در ازای توقف برخی برنامه‌های حساس اتمی اين کشور ارائه کرد.

به گزارش آسوشيتدپرس، گروه ۱+۵ به ايران پيشنهاد داده که مقدار محدودی از اورانيوم تا ۲۰ درصد غنی شده را حفظ کند اما از توليد بيشتر آن دست بکشد.

اين گزارش می‌افزايد گروه ۱+۵ اين بار خواستار تعطيلی کامل تاسيسات فردو نشده‌ و گفته‌ است که در مقابل حاضر است بخشی از تحريم‌ها را هم لغو کند.

با اين حال يک مقام بلندپايه آمريکايی به اين خبرگزاری گفته است که تحريم‌های نفتی و مالی عليه ايران همچنان پابرجا خواهد بود.

به گفته اين مقام بلندپايه آمريکايی برپايه پيشنهاد ۱+۵ ايران ملزم است تا ذخيره اورانيوم ۲۰ درصدی خود را محدود کند اما در تحولی تازه، اجازه خواهد داشت تا مقدار اورانيوم ۲۰ درصدی کافی را برای مصرف در رآکتور تحقيقاتی اميرآباد تهران حفظ کند.

اين ديپلمات آمريکايی می‌افزايد در پيشنهاد تازه، به جای توقف کامل فعاليت‌‌ها در فردو از ايران خواسته شده فعاليت‌های خود را در اين تاسيسات به حال «تعليق» درآورد به نحوی که آغاز دوباره آن زمان‌بر باشد.

مشکلات نیروگاه بوشهر

رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در خصوص مشکلات در نیروگاه اتمی بوشهر گفته است: نیروگاه بوشهر « در طول يک و نيم سال گذشته دچار اشکالاتی به دليل قدمت تجهيزات و تکنولوژی ترکيبی روسيه و آلمان بوده است.»

فریدون عباسی اضافه کرده است:« البته در يک‌ سال گذشته هيچ مشکلی در بخش هسته‌ای رأکتورها نداشتيم و خاموشی‌ها مرتبط با ژنراتورها به‌دليل اشکال در طراحی روسی آن و در نتيجه نشت انرژی بوده است.»

این در حالی است که در اوایل اسفندماه سال جاری یک منبع آگاه به ريانووستی، خبرگزاری دولتی روسيه، گفته بود که فعاليت نيروگاه اتمی بوشهر برای تعمير توربين ژنراتور اين نيروگاه متوقف شده است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی نیز پیشتر اعلام کرده بود، ايران ميله‌های سوخت نيروگاه اتمی بوشهر را از داخل راکتور خارج کرده‌است.

نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر در شهريور ماه سال ۹۰ با قدرت در حدود ۶۰ مگاوات به شبکه سراسری برق ايران متصل شد.
XS
SM
MD
LG