لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

استاندار تهران: با حمله‌کنندگان به روزنامه ايران برخورد قاطع می‌شود



یکی از ویدئوهای انتشار یافته در یوتیوب از حضور مأموران امنیتی در تحریریه روزنامه ایران


گزارش ها حاکی است که در جريان تلاش ماموران امنيتی دادستانی تهران برای بازداشت علی اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد و مدير عامل ايرنا، در موسسه ايران يک نفر مجروح شده و شماری بازداشت شده اند که۳۰ تن از خبرنگاران روزنامه ايران آزاد شدند، اما هنوز ۱۰ نفر از آنان در بازداشت بسر می برند.

مرتضی تمدن، استاندار تهران و رئيس شورای تأمين استان تهران با ابراز تأسف از «هجوم» نيروهای دادستان و نيروی انتظامی به موسسه مطبوعاتی ايران، گفت: با حمله‌کنندگان به روزنامه ايران برخورد قاطع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، مرتضی تمدن، با حضور در تحريريه موسسه مطبوعاتی ايران به «دلجويی» از کارکنان آسيب ديده از جريان روزدوشنبه پرداخت.

رسانه های ايران گزارش دادند که ماموران دادستانی تهران روز دوشنبه برای دستگيری علی اکبر جوانفکر به محل کار وی در موسسه روزنامه ايران مراجعه کردند و سعی داشتند وی را بازداشت کنند. اما خبرگزاری ايرنا می گويد، همزمان با حضور نيروهای دادستانی در روزنامه ايران، کارکنان اين روزنامه «مانع از بازداشت جوانفکر شدند که با برخورد اين نيروها مواجه شدند.»


یکی از ویدئوهای انتشار یافته از حضور نیروهای انتظامی در مقابل روزنامه ایران

ايرنا اضافه کرده است:«همزمان با حضور نيروهای دادستانی و ضابطين انتظامی در روزنامه ايران،کارکنان اين روزنامه با برخورد اين نيروها مواجه شدند که يک نفر از خبرنگاران زخمی شد و مصيب نعيمی مدير مسئول روزنامه و بيش از ۳۰ تن از خبرنگاران و کارکنان روزنامه بازداشت شدند.»

اين در حالی است که گزارش های تازه حاکی است که مديرمسئول روزنامه ايران به همراه ۳۰ تن از خبرنگاران روزنامه ايران آزاد شده اند ، اما هنوز ۱۰ نفر از کارکنان این موسسه در بازداشت بسر می برند.

طبق اين گزارش، مرتضی تمدن ضمن بازديد از بخش هايی از روزنامه ايران که در برخورد ماموران نيروی انتظامی دچار خسارتهايی شده بود، از نحوه اقدام ضابطان قضايی برای بازداشت جوانفکر انتقاد کرد و گفت: اگر قرار بود حکم قضايی اجرا شود، می توانستند به شيوه مناسبتری اين حکم را اجرا کنند.

در همين حال، علی اکبر جوانفکر در گفت وگو با رسانه های خارجی و داخلی گفته است که بازداشت نشده است.

علی اکبر جوانفکر در گفت و گو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، نيز ضمن اشاره به دخالت محمود احمدی نژاد در اين موضوع گفت: «آقای رييس ‌جمهور نيز تلاش می ‌کردند که اين مساله به خوبی حل شود ولی آن‌ها می ‌گفتند ما کاری به رييس قوه قضاييه و همچنين رييس‌ جمهور نداريم، ما دستور داريم.»

آقای جوانفکر که به اتهام انتشار برخی از مقالات و تصاوير «خلاف عفت عمومی» در ويژه نامه «خاتون» در روزنامه ايران از سوی دادگاه انقلاب به يکسال حبس محکوم شده است، روز دوشنبه نشستی خبری درباره اين حکم برگزار کرد که در پايان اين نشست با حضور ماموران دادستانی تهران برای بازداشت خود مواجه شد.

هواداران سرپرست روزنامه ايران در واکنش به اين اقدام، با سر دادن شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر ضد ولايت فقيه» سعی کردند که مانع بازداشت وی شوند.

برخی گزارش ها حاکی است که ماموران دادستانی تهران برای مقابله با هواداران آقای جوانفکر اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرده اند.

«جوانفکر هشدار را نادیده گرفت»

در همین حال، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، نیز گفته است که پیشتر به علی اکبر جوانفکر هشدار داده شده بود که از اظهارات «اختلاف برانگيز با هدف تشويش اذهان عمومی» خودداری کند ولی او این مساله را نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس دادستان تهران روز دوشنبه گفت: «در پی مصاحبه روز شنبه علی اکبر جوانفکر با يکی از روزنامه های کشور و طرح مسايل خلاف واقع و تنش آفرين، اطلاع حاصل شد که مشاراليه قصد دارد روز دوشنبه هم با برگزاری نشستی مطبوعاتی اين اظهارات را تکرار کند.»

اشاره عباس جعفری دولت آبادی به مصاحبه علی اکبر جوانفکر با روزنامه اعتماد است که منجر به توقیف این روزنامه شد.

دادستان تهران همچنین گفته است که که دادستانی تهران روز يکشنبه شب از مجاری مسئول و رسمی کشور به علی اکبر جوانفکر در خصوص بيان اظهارات اختلاف برانگيز با هدف تشويش اذهان عمومی هشدار داد ه است اما ظاهرا اين هشدار جدی گرفته نشد.

عباس جفعری دولت آبادی می گوید:« در اجرای قانون دوتن از نمايندگان دادستان به محل مصاحبه مطبوعاتی وی اعزام شدند و پس از استماع اظهارات آقای جوانفکر و انعکاس به دادستانی تهران مقرر شد نامبرده به دادسرا معرفی شود.»

دادستان تهران اضافه می کند:« حسب گزارش واصله متاسفانه علی رغم ادعای قانون گرايی، جوانفکر در قبال دستور قضايی و اقدام مامورين مقاومت کرده و با تماس های تلفنی و حضور در جمع کارکنان موسسه موجب تحريک کارکنان وايجاد اخلال و بی نظمی در روند کاری روزنامه شد که پس از اين حوادث حسب دستور دادستان، مامورين محل را ترک کردند.»

دادستان تهران هم چنين در واکنش اظهارات علی اکبر جوانفکر در باره استفاده مامورين دادستانی از گاز اشک آور و دستگاه های شوک الکتريکی، گفت: «اساساً ماموران اين دادستانی در ماموريت های محوله مجاز به حمل وسايل مذکور نيستند.»
XS
SM
MD
LG