لینک‌های قابلیت دسترسی

logo-print
یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ تهران ۱۳:۴۶ - ۴ دسامبر ۲۰۱۶
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران به روزنامه های جمهوری اسلامی، فرهنگ آشتی، دنيای اقتصاد، روزان، اعتماد و بهار به دليل نحوه انعکاس اخبار مرتبط با موضع گيری اخير جامعه مدرسين قم درباره مرجعيت آيت الله يوسف صانعی تذکر داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، مدير کل امور مطبوعاتی و خبرگزاری های داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی ، طی نامه ای به مدير مسوول روزنامه جمهوری اسلامی نسبت به درج خبر «نظر مراجع در مورد تقليد از آيت الله صانعی» تذکر داده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد می گويد خبر مندرج در صفحات ۱و ۴ روزنامه جمهوری اسلامی در مورد «نظر مراجع در مورد تقليد از آيت الله صانعی» در تاريخ پانزدهم دی ماه سال جاری به دليل اين که دفاتر اين مراجع اخبار منتسب به خود را تکذيب کرده اند از مصادیق «تحریف » بوده و به همین دلیل این وزارتخانه با اسنتاد به بندهای ۴ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات به روزنامه جمهوری اسلامی تذکر داده است.

جامعه مدرسين حوزه علميه قم روز شنبه ۱۲ دی ماه، در نامه ای و در پاسخ به پرسشی که از سوی « جمعی از استادان و فضلای حوزه های علميه» مطرح شده بود، مرجعيت آيت الله يوسف صانعی را «فاقد ملاک های لازم» دانسته بود.

انتشار اين نامه واکنش هايی درپی داشت و يک وب سايت خبری نزديک به محافظه کاران اقدام به انتشار واکنش برخی از مراجع قم درباره مرجعيت آيت الله صانعی کرد.

دفاتر آيت الله حسين نوری همدانی و آيت الله ناصر مکارم شيرازی، دو روحانی نزديک به دولت، پس از انتشار این اخبار، هرگونه موضع گيری درباره مرجعيت آيت الله يوسف صانعی را رد کردند.

معاونت مطبوعاتی ارشاد با اين حال با اشاره به اقدام روزنامه جمهوری اسلامی در انتشار تکذیبیه این مراجع گفته است:« ليکن به خاطر توضيحات روز بعد روزنامه جمهوری اسلامی، صرفا مراقبت بيشتر آن روزنامه برای انتشار اخبار صحيح، درخواست شد. »

اين دومين باری است که طی روزهای اخير روزنامه جمهوری اسلامی که مسيح مهاجری، نماينده آيت الله علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی، مدير مسئولی آن را برعهده دارد، تذکر می گیرد.

هيات نظارت بر مطبوعات روز پانزدهم ديماه روزنامه های جمهوری اسلامی و فرهنگ آشتی را به دليل درج خبر و متن بيانيه شماره هفدهم ميرحسين موسوی و عدم رعايت سکوت خبری در اين مورد به استناد تبصره ۸ ماده ۹ قانون مطبوعات مستوجب دريافت تذکر کتبی تشخيص داده بود.

اين در حالی است که مسيح مهاجری نيز در واکنش در نامه ای به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی ،تذکر کتبی هيات نظارت بر مطبوعات را فاقد وجاهت قانونی دانسته بود.

تذکر به «بهار»

به گزارش ايرنا، مدير کل امور مطبوعاتی و خبرگزاری های داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی همچنين به روززنامه های فرهنگ آشتی، دنيای اقتصاد، اعتماد و بهار که در شماره های پانزدهم ديماه ونيز وزنامه روزان، که درشماره شانزدهم ديماه مطالبی درباره جامعه مدرسين منتشر کرده اند تذکر داده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اين روزنامه ها را متهم کرده است که «خود به نقل از کلام يا بيانيه ديگران به پخش شايعات و مطالب خلاف واقع مبادرت ورزيده و عليه جامعه مدرسين» به مقابله پرداخته اند.

روزنامه «بهار» بعد از توقيف طولانی روز ۱۲ ديماه سال جاری مجددا منتشر شده است. اين روزنامه که مدير مسئول آن سعيد پورعزيزی، مديرکل رسانه‌های نهاد رياست‌جمهوری در زمان رياست‌جمهوری محمد خاتمی است ،پس از ۱۰۵شماره انتشار توقيف شده بود.

اين دومين بار است که روزنامه اعتماد در ماه جاری به دليل درج مطالب درباره مرجعيت آيت الله صانعی تذکر دريافت می کند.روزنامه اعتماد در مقاله ای در شماره روز يکشنبه، ۱۳ دی ماه، خود منتشر کرده بود و در آن اقدام جامعه مدرسين حوزه علميه قم در سلب شرايط مرجعيت آيت الله يوسف صانعی را «جديد و نگران کننده» خوانده بود.

منتقدين می گويند به رغم اينکه رسانه های دولتی بارها به مراجع تقليد و روحانيون بلندپايه نزديک به اصلاح طلبان «توهين و جسارت» کرده اند و از «دشمنان جمهوری اسلامی» نقل و قول می کنند ولی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين زمينه هيچگونه اقدامی نمی کند.

در آخرين مورد، روزنامه «وطن امروز» که از سوی مهرداد بذرپاش، از نزديکان محمود احمدی نژاد، منتشر می شود، عنوان برجسته صفحه نخست روز شنبه، ۱۲ دی ماه، خود را به اظهارات مريم رجوی، از رهبران سازمان مجاهدين خلق، اختصاص داده بود که در آن به نقل از وی مدعی شده بود: «همراه فرقه موسوی هستيم.»

مخالفان می گويند که در موارد قبلی چنين تيترهايی باعث بسته شدن نشريه می شد و به طور مشخص به چاپ بخشی از پيام نوروزی فرح پهلوی در روزنامه «زن» اشاره می کنند که باعث تعطيلی آن شد.
XS
SM
MD
LG