لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۳

قطعی شدن حضور پنج رييس جمهور در جشن جهانی نوروز در ايران


دیدار سران کشورهای همسایه ایران با رهبر جمهوری اسلامی در مراسم جشن جهانی نوروز سال گذشته.
دیدار سران کشورهای همسایه ایران با رهبر جمهوری اسلامی در مراسم جشن جهانی نوروز سال گذشته.
به رغم مخالفت برخی از اصولگرايان با برگزاری جشن جهانی نوروز در ايران، يک مقام دفتر رياست جمهوری ايران روز پنجشنبه گفته است: حضور روسای جمهور پنج کشور تاجيکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در اين جشن ها قطعی شده است.

محمدرضا فرقانی، مدير کل امور بين‌الملل دفتر رئيس جمهوری ايران که مديرکلی امور بين المللی جشن جهانی نوروز را نيز برعهده دارد، در خصوص حضور سران کشورهای مختلف در جشن جهانی نوروز گفته است:«تا اين لحظه حضور سران کشورهای تاجيکستان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان و عراق در سطح روسای جمهور، قرقيزستان در سطح معاون نخست وزير، قطر در سطح وليعهد، عمان در سطح وزير امور خارجه و يکی از مقامات کشور آذربايجان در جشن جهانی نوروز قطعی شده است.»

ايران در نوروز سال ۱۳۸۹ برای نخستين بار ميزبان جشن های جهانی نوروز بود و اين برای دومين سال متوالی است که اين جشن با دعوت از مقامات عالی‌رتبه کشورهای همسايه در ايران برگزار می‌شود.

محمدرضا فرقانی پيشتر در گفت‌وگو با وب سايت رسمی جشن جهانی نوروز گفته بود: برگزاری جشن‌های جهانی نوروز در جمهوری اسلامی ايران در راستای تئوريزه کردن «ديپلماسی نوروز» و از دستاوردهای بزرگ دولت دهم است.

برخی از رسانه های داخل ايران اسفنديار رحيم مشايی، رييس دفتر محمود احمدی نژاد، را «مبدع» نظريه «ديپلماسی نوروزی» معرفی کرده اند.

احمدی نژاد «برای حفظ آبرو» از برگزاری اين جشن جلوگيری کند


به رغم برنامه دولت محمود احمدی نژاد برای برگزاری جشن جهانی نوروز، برخی از چهره های اصولگرا به دليل حوادث اخير در کشورهای خاورميانه به ويژه بحرين خواستار لغو اين مراسم شده اند.

احمد توکلی، نماينده مجلس و رييس مرکز پژوهش های مجلس، روز اول فروردين در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، خواستار لغو اين جشن ها شد.

احمد توکلی گفته است: « از رييس‌جمهور می‌خواهم از برگزاری جشن نوروز به صورت رسمی پرهيز کند.»

اين نماينده اصولگرای مجلس اضافه کرده است: «انجام اين توصيه هم به نفع ايشان و هم به نفع مصالح ملی است. پرهيز از برگزاری اين جشن يعنی نشان دادن همبستگی دولت و ملت ايران با مردم کشورهای مسلمان که هم‌اکنون تحت سنگين‌ترين فشارها از سوی حکام خودخواه و خون‌ريز خود هستند به همين دليل جشن نوروز نبايد برپا شود. »

احمدی توکلی به محمود احمدی نژاد توصيه کرده است «برای حفظ موقعيت و آبروی خود» از برگزاری اين جشن جلوگيری کند.

ابتدا قرار بود که جشن جهانی نوروز در تخت جمشيد شيراز برگزار شود، اما به دليل مخالفت برخی از روحانيون به ويژه جامعه روحانيت مبارز شيراز اين مراسم به تهران منتقل شده است.

جامعه روحانيت مبارز شيراز در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد در هفته گذشته نوشته بود: «برگزاری جشنی با اين حجم گسترده تبليغاتی و رسانه‌ای و با اين وسعت، با توجه به خاطره تلخی که مرم ولايتمدار شيراز از جشن‌های فرهنگ و هنر طاغوت دارند به مصلحت نظام الهی جمهوری اسلامی ايران نبوده و به نوعی عقب‌گرد فرهنگی از فرهنگ اصيل اسلامی است.»

در همين زمينه سفر اسفنديار رحيم مشايی برای حضور در جشن جهانی نوروز در نيويورک جمعه هفته گذشته لغو شد. خبرگزاری مهر دليل لغو اين سفر را «مخالفت های صورت گرفته» با اين سفر بيان کرد اما خبرگزاری جمهوری اسلامی اعلام کرد که به دليل تغيير در برنامه های دبيرکل سازمان ملل، سفر اسفنديار رحيم مشايی به زمان ديگری موکول شده است.
XS
SM
MD
LG