لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

کره شمالی؛ آزمايش هسته ای و شباهت با جمهوری اسلامی


سومين آزمايش هسته ای کره شمالی را شماری از کشور های جهان محکوم کردند و بان کی مون ، دبير کل سازمان ملل متحد ، اين آزمايش را "نقض آشکار و جدی مصوبات شورای امنيت " توصيف کرد. شورای امنيت هم در پی نشستی اضطراری برای بررسی اين آزمايش اعلام کرد برای واداشتن کره شمالی به ترک برنامه هستهای اش، اقدامات تازه ای را مّد نظر قرار خواهد داد. چين که دوست و حامی کره شمالی محسوب ميشود و عموماً موضع تندی در قبال کره شمالی اتخاذ نمي کند، آزمايش مذکور را مغاير خواسته جامعه جهانی خواند و آن را محکوم کرد.

هدف سياسی آزمايش، واکنش پيونگ يانگ

کره شمالی در سال ۲۰۰۶ برای نخستين بار دست به آزما يش هسته ای زد و شورای امنيت با تصويب قطع نامه ۱۷۱۸ ضمن محکوم کردن اين کشور، پيونگ يانگ را از انجام هر نوع آزمايش هسته ای منع کرد.

از آن زمان تاکنون شورای امنيت امنيت تحريم های ديگری را عليه کره شمالی به مورد اجرا گذاشته است. برپايه مصوبات اين شورا ارسال تسليحات نظامی ، قطعات موشکی به کره شمالی ممنوع شده و موجودی تمام بانکها و موسسه های مالی اين کشودر خارج مسدود شده است.

رسانه های کره شمالی اعلام کرده اند که آزمايش هسته ای اخير با هدف روياروئی با دشمنی آمريکا عليه حق مسلم کره شمالی در پرتاب مسالمت آميز موشک حامل ماهواره صورت گرفته است.

کره شمالی دو ماه پيش يک موشک " اونها ۳" را که حامل ماهواره بود به فضا فرستاد و به گزارش رسانه های کره جنوبی شماری از کارشناسان جمهوری اسلامی کره شمالی را در پرتاب اين موشک ياری دادند.

اضافه بر اين پيونگ يانگ، در پاسخ به نکوهش بين المللی برای اجرای اين آزمايش هسته ای گفته است اگر آمريکا به دشمنی اش با کره شمالی پايان ندهد اين کشور به "اقدامات جدی تری" دست خواهد زد.

اين آزمايش در حالی صورت گرفته که قرار است، پارک گئون هايه ، به عنوان نخستين رئيس جمهوری زن در کره جنوبی ، قدرت را بدست گيرد . وی پس از اعلام پيروزی در اين انتخابات، تاکيد کرد که موضع سر سختانه ای را در برابر برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی اتخاذ خواهد کرد.

نوع آزمايش

در همين رابطه ، دبير "سازمان پيمان جامع منع آزمايش های هسته ای " مستقر در وين ، با اشاره به اينکه ويژه گی های محل و نوع اين آزمايش کره شمالی تفاوت چندانی با آزمايش های پيشين آن در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ ندارد ، گفت: انجام اين آزمايش ها صلح و امنيت جهانی را تهديد ميکند ودر عين حال تلاش برای منع گسترش سلاحهای هسته ای را به چالش مي کشد.

زيگفريد هِکر، کارشناس هسته ای و مدير پيشين "لابراتور ملی لاس اآلاموس" آمريکا ، که دو سال پيش از مرکز اتمی "يونگ بيونگ" کره شمالی بازديد کرد ، ميگويد کره شمالی پلوتونيوم لازم برای توليد چهار تا هشت بمب هسته ای را دارد - پلوتونيومی که از راکتور های قديمی و خارج از رده آن به جا مانده است.

در پی آزمايش هسته ای اخير، آمريکا چند فروند از هواپيماهای خود را که مجهز به حس گرهای ويژه اند در حوالی کره شمالی به پرواز در آورده است تا نوع آزمايش انجام گرفته را مشخص کند.
آزمايشهای اول و دوم کره شمالی با استفاده از پلوتونيوم صورت گرفته بود ولی احتمال ميرود که آزمايش سوم با بکارگيری اورانيوم غنی شده با غلظت بالا انجام گرفته باشد و يا ممکن است در اين آزمايش هم اورانيوم غنی شده وهم پلوتونيوم بکار رفته باشد.

کره از سال ۲۰۰۹ ميلادی برای بالا بردن توانائی اش در زمينه غنی سازی اورانيوم تلاش مي کند .

کلاهک هسته ای ؟

به باور دولت آمريکا ، هدف نهائی کره شمالی توليد موشک قاره پيمای بالستيک مجهز به کلاهک هسته ای است تا آمريکا را هدف قرار دهد. اظهارات برخی از مقامهای کره شمالی نيز مویّد اين هدف نظامی است. در اکتبر ۲۰۱۲ يکی از سخنگويان کميته دفاعی کره شمالی به رسانه ها گفت کشورش قادر به ساختن موشکهائی است که بُرد آن به آمريکا ميرسد ، گو اينکه او اطلاعات بيشتری در مورد اين موشک در اختيار رسانه ها قرار نداد

در حاليکه آزمايش تازه کره شمالی به نگرانی تازه ای در واشنگتن و سئول دامن زده است شماری از کارشناسان بر اين باورند که کره شمالی در آستانه دست يابی به تکنولوژی لازم برای ساختن يک بمب هسته ای مينياتوری قابلِ نصب در يک موشک بالستيک قرار دارد.

در همين رابطه ، موسسه علوم و امنيت بين الملل در واشنگتن در گزارشی که متعاقب اين آزمايش انتشار داده ، آورده است: اينکه کره شمالی توانسته است يک قطعه هسته ای مينياتوری را منفجر کند جای تعجب ندارد ... کره شمالی احتمالاً توانائی آن را دارد که موشکهای ميان بُرد "نودانگ" خود را به کلاهک هسته ای خام تجهيز کند ... ولی در حال حاضر قادر نيست کلاهک هسته ای بر روی موشکهای قاره پيما نصب کند گرچه پيشرفتهائی در اين زمينه داشته است.

شباهت های رژيم های کره شمالی و ايران

به گفته کارشناسان هسته ای ، ارزيابی دقيق آزمايش کره شمالی به چند هفته وقت نياز دارد. شکی نيست که نتيجه آزمايش و اينکه کشور های جهان و جامعه بين المللی چه واکنشی در عمل نشان خواهند داد الگوئی برای جمهوری اسلامی خواهد بود. تهران و پيونگ يانگ روابط نزديکی به ويژه در زمينه نظامی و فناوری موشکی دارند و برنامه های هسته ای شان بی شباهت به يکديگر نيست.

بر خلاف کره شمالی که آشکارا به آزمايش هسته ای دست ميزند، آيت الله خامنه ای، به گفته سرويس های اطلاعاتی آمريکا ، هنوز در مورد ساختن سلاح هسته ای تصميم قطعی نگرفته است. اما فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی و کوشش آن چه در زمينه تکنولوزی و چه در زمينه ايجاد تاسيسات و جمع آوری منابع نشان ميدهد که ايران گزينه دست يابی به سلاح هسته ای را برای خود محفوظ داشته است. هر دو کشور برای سيستم هدايت سلاحهای هسته ای خود و رساندن آنها به اهداف مورد نظر به کلاهک هسته ای قابل نصب بر روی موشک چشم دوخته اند و هر دو کشور در ابتدای فعاليت های هسته ای شان از ياری عبدالقدير خان، معروف به پدر هسته ای پاکستان، بهره گرفتند.

شباهت ديگر اينکه هر دو کشور از اعمال تحريم های گوناگون و پر شمار رنج ميبرند. درمورد کره شمالی جامعه جهانی با توجه به انزوای اين کشور و ارتباط اقتصادی نا چيز آن با دنيای خارج، گزينه چندانی برای اعمال تحريم های بيشتر ندارد و به گفته سازمانهای بين المللی بيش از يک سوم کودکان اين کشور ار سو تغذيه رنج ميبرند.

جمهوری اسلامی هنوز به سطح کره شمالی نزول نکرده است ولی در اين راستا گام بر ميدارد .

هر دو کشورروی دايره باطلی افتاده اند که پی گيری اهداف هسته ای شان توام با روياروئی آنها با آمريکا و ديگر کشور های غربی، ميزان تحريم را بيشتر ميکند و با پيشرفت زمان شکستن اين دور باطل مشکلتر ميشود و سر انجام اينکه رهبران هر دو کشور از مردمشان ميخواهند که در مقابل تحريم های غرب مقاومت کنند و زجر و مرارتشان را بهائی ميدانند که پرداخت آن برای ايجاد يک بازدارندگی معتبر در مقابل آمريکا اجتناب ناپذير است.
XS
SM
MD
LG