لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

ظريف: در نشست افتتاحيه مذاکرات ايران و ۱+۵ شرکت می‌کنم


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه ۱۹ مهرماه گفته است که در نشست افتتاحیه مذاکرات با گروه ۱+۵ شرکت خواهد کرد.

در همین زمینه يک منبع نزديک به هيات مذاکره کننده هسته‌ای ايران پیشتر گفته بود که در صورتی که شش کشور عضو گروه ۱+۵ در سطح وزرای امور خارجه در مذاکرات ژنو حاضر نشوند، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، تنها در نشست افتتاحيه مذاکرات حضور خواهد داشت و ادامه گفت‌و‌گوها با حضور معاونين برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ايرنا، اين منبع نزديک به هيات مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران در ادامه گفته است: مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ از دور دوم و پس از مذاکرات افتتاحيه بدون حضور محمد جواد ظريف برگزار خواهد شد.

قرار است اعضای گروه ۱+۵ و ايران در ۱۵ و ۱۶ اکتبر (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آينده) در ژنو در خصوص برنامه هسته‌ای ايران گفت‌وگو کنند. این دومین دور مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی خواهد.

به گفته اين منبع آگاه مذاکرات از دور دوم با حضور معاونين دو طرف ادامه خواهد داشت و در غياب مذاکره کننده اصلی ايران، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بين‌المللی وزير امور خارجه رياست هيات ايرانی را برعهده خواهد گرفت.

طبق اين گزارش، ايران در سطح وزير امور خارجه در مذاکرات ژنو شرکت دارد و مسئول هيات ايرانی محمدجواد ظريف است.

ايرنا به نقل اين منبع اضافه کرده است: وزير امور خارجه ايران قرار است که دوشنبه شب و پيش از آغاز دور جديد گفت‌و‌گوهای ايران و ۱+۵ در ضيافت شام کاترين اشتون در ژنو شرکت کند. محمد جواد ظريف در اين ضيافت يا افتتاحيه مذاکرات سه‌شنبه طرح پيشنهادی جديد کشورمان را به اعضای گروه ۱+۵ ارائه کند.

به گزارش ايرنا، علاوه بر محمدجواد ظريف، رييس هيات مذاکره کننده ايران، و عباس عراقچی، معاون حقوقی و بين‌المللی وزير امور خارجه، افراد ديگری از جمله مجيد تخت روانچی، معاون اروپا و آمريکای وزير امور خارجه، حميد بعيدی‌نژاد، مديرکل سياسی و امور بين‌الملل وزارت خارجه، و اميری، مديرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی اعضای تيم مذاکره‌کننده ايران با گروه ۱+۵ را تشکيل می‌دهند.

از سال ۲۰۰۶ تاکنون شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده‌اند. حسن روحانی پیشتر گفته بود که دولت وی می‌کوشد تا مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای را در زمان کوتاهی حل و فصل کند.

در همین زمینه برای نخستین بار محمد جواد ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست وزیر ان امور خارجه اعضای گروه ۱+۵ در نیویورک با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

آقای ظریف در مصاحبه تلویزیونی ۱۴ مهرماه در خصوص نتیجه مذاکرات با اعضای گروه ۱+۵ در نیویورک گفته بود «مجموعه بحث‌هایی که این افراد مطرح کردند، مخصوصا جان کری و وزیر خارجه چین و دیگران حرف‌های مثبتی زدند و حق ایران برای فناوری هسته‌ای را به رسمیت شناختند و همینطور نکاتی از غنی سازی در صحبت‌هایشان مطرح شد که درست نیست بنده در یک بحث علنی به آن اشاره کنم.»

آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه، پنج عضو دائمی شورای امنیت، به همراه آلمان گروه ۱+۵ را تشکیل می‌دهند که درصددند در مذاکره با ایران به یک راه حل برای مناقشه هسته ای ایران دست یابند.
XS
SM
MD
LG