لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

وزير کشور خاتمی: برنامه هسته‌ای از ابتدا تحت مديريت مستقيم رهبری بوده است


عبدالواحد موسوی لاری، وزير کشور محمد خاتمی رييس جمهور سابق ايران گفته است، از ابتدای رويارويی ايران و غرب بر سر برنامه هسته ای این کشور و موضوع غنی سازی اورنيوم تاکنون، اين مساله «تحت مديريت» مستقيم آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بوده است.

مشروح مصاحبه عبدالواحد موسوی لاری با خبرگزاری فارس روز دوشنبه منتشر شده است.

عبدالواحد موسوی لاری در خصوص برنامه هسته ای ايران گفته است:«مقوله‌ غنی‌سازی امروز مسئله روز کشور ما است. من فقط به گفتن اين جمله بسنده می‌کنم که غنی‌سازی و مقوله هسته‌ای از لحظه‌ای که کار خود را آغاز کرد که سبب مشکل ما با غرب شد تحت مديريت مستقيم رهبری بود. »

عبدالواحد موسوی لاری اضافه کرده است:« در دولت آقای خاتمی کميته‌ای تشکل شده بود که ما عضو آن نبوديم و گزارشات اين جلسات هرچه بود به رهبری ارائه ‌می‌شد و کارها با نظر ايشان دنبال می‌شد.»

وزیرکشور دولت محمد خاتمی تصريح کرده است: «گر چه آقای روحانی مسئول بود اما نهايت قصه و اينکه چه کسی بيايد و چه کسی برود و چه ميزان بحث شود و کجا پذيرفته يا پذيرفته نشود، در سياست‌های کلی نظام بود و مسئولان آن نيز جوابگو هستند.»

اظهارات عبدالواحد موسوی لاری در خصوص نقش مستقیم مدیریتی رهبر جمهوری اسلامی در مناقشه هسته ای ايران از اين رو حائز اهميت است که آيت الله علی خامنه ای هفته گذشته دولت محمد خاتمی را به عقب نشينی بر سر مساله هسته ای متهم کرده بود.

آيت الله خامنه ای هفته گذشته در ديدار با مسئولان ارشد جمهوری اسلامی با اشاره به «گستاخ تر شدن دشمن در صورت انعطاف و عقب نشينی ايران با هر توجيه و بهانه ای»، به شدت از سياست های هسته ای ايران در دوران محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق، انتقاده کرده بود.

آيت الله علی خامنه ای گفته بود: «در آن دوره ای که ادبيات مسئولان ما (دوران رياست جمهوری محمد خاتمی) آميخته به تملق گويی از غرب و امريکا شد،» فردی «به خود اجازه داد که جمهوری اسلامی ايران را محور شرارت معرفی کند.»

اشاره رهبر ايران به جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا است که ايران را همراه با کره شمالی و عراق محور «شرارت» ناميد.

آقای خامنه ای در ادامه با اشاره به «برخی عقب نشينی ها در موضوع هسته ای» در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی، گفت بود: «در آن دوره به واسطه همراهی با غربی ها و عقب نشينی هايی که انجام گرفت، آنها آن قدر جلو آمدند که من مجبور شدم شخصاً وارد ميدان شوم.»

رهبر ايران در ادامه اضافه کرده است: «غربی ها در آن دوره آن قدر گستاخ شدند که حتی هنگامی که مسئولان ما به سه سانتريفيوژ قانع شده بودند، آنها مخالفت کردند اما امروز ۱۱ هزار سانتريفيوژ در کشور فعال است.»

در سال ۱۳۸۲ و به دنبال قطعنامه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، سه کشور اروپايی از ايران خواستند تا فعاليت های برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و اعتماد جامعه بين المللی را نسبت به صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌ايش کسب کند.

به دنبال مذاکرات ايران با اين کشور ها در مهرماه سال ۱۳۸۲ وزيران امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان به تهران سفر کردند و دولت ايران پذيرفت که در راستای اعتمادسازی، به طور داوطلبانه «پروتکل الحاقی» را امضا و اجرا کند.

اما با پايان يافتن دوره رياست جمهوری محمد خاتمی و روی کارآمدن دولت محمود احمدی نژاد، سياست های هسته ای ايران تغيير کرد و ايران رويکرد تازه ای در اين زمينه در پيش گرفت.
XS
SM
MD
LG